جمعه مشقی در ایران


 آخرین جمعه ماه نوامبر مصادف با بلک فرایدی یا جمعه سیاه است که خریداران کالاهای خود را گاها تا ۹۰ درصد تخفیف از شیرمرغ تا جان آدمیزاد گرفته، از برندهای معروف و محبوب خریداری می‌کنند. این روز عملا آغاز آیین خرید برای کریسمس محسوب می‌شود.

– جمعه سیاه که سابقه‌ای تاریخی در آمریکا دارد، بخاطر تخفیف‌های بالا و باورنکردنی ای که فروشندگان روی اجناس خود می‌گذارند، به سرعت معروف و محبوب شد و همچون بسیاری از رسوم و سنت‌های غربی مانند هالووین به سراسر دنیا سرایت کرد.

–  اما آنچه بعنوان بلک فرایدی در ایران شناخته می‌شود با واقعیت آن در کشورهای دیگر تفاوت معنادار دارد. در آمریکا یا حتی در ترکیه، فروشندگان بدون اینکه قیمت‌ها را بالا ببرند، تخفیف‌های رویایی روی برندهای مشهور و حتی برندهای لوکس اعمال می‌کنند. 

–  در ایران اما قبل از شروع جمعه سیاه قیمت های خود را تا ۳۰ درصد افزایش می‌دهند و بعد شروع به تخفیف‌های جزئی ۱۰ تا ۳۰ درصد می‌کنند. برای مصرف کننده ایرانی آنهم قشر ضعیف و متوسط جامعه این مسئله چندان جذابیتی به دلیل رشد سرسام‌آور هزینه‌های خرید پوشاک و کالا ندارد.

–  این در حالی است که هدف جمعه سیاه در سایر کشورها ترغیب و تشویق مصرف‌کنندگان، تبلیغات و خالی کردن انبارها با حاشیه سود کمتر است که همگان بویژه قشر ضعیف جامعه بتواند از مزایای آن بهره‌مند شوند. نه اینکه به روزی برای خالی کردن جیب مردم با کالاهای بنجل تبدیل شود.

 

بیشتر بخوانید  طرز تهیه سوپ زمستانی ترکیه ای خوشمزه| با این سوپ سیستم ایمنی خود را بالا ببرید

دیدگاهتان را بنویسید