جمشید هاشم پور ممنوع الکار شد



آنچه دیگران می خوانند:

بر اساس گزارش ها شمانیوز: جمشید هاشم پور جمشید آریا در سال 1323 در خانواده ای اردبیلی در خیابان سلسبیل تهران به دنیا آمد. جمشید هاشم پور تحصیلات خود را تا فارغ التحصیلی در رشته ریاضی ادامه داد. جمشید هاشم پور متاهل و دارای دو دختر است. جمشید هاشم پور او توضیح داد که از کار منع شده است.

جمشید هاشم پور

داستان ممنوعه جمشید هاشم پور

جمشید هاشم پور با اشاره به ممنوعیت کار خود در دهه 60 گفت: بعد از فیلم «یوزپلنگ» ساخته ساموئل هاچیکیان ممنوع الکار شدم. تا جایی که یادم می آید قبل از شروع فیلم صحبت هایی مبنی بر ممنوع الکار شدن هاشم پور مطرح شده بود و از آنجایی که برای این فیلم قرارداد بستیم، سریع دکمه ای را فشار دادند و من را جلوی دوربین بردند.

بعد از رفع ممنوعیت هیچ اقدامی نکردم و راهنمایی نکردم که ببینم اصلا چرا ممنوع الفعالیت هستم یا درخواست رفع محرومیت کنم. حتی کسی به من اطلاع نداد که من از کار منع شده ام. سپس کارگردانان و تهیه کنندگان لیست بازیگران خود را به ارشاد بردند و به آنها گفتند که هاشم پور فعلا نمی تواند کار کند. «دلیل خاصی نداشتند، فقط گفتند که زیاد پرواز می کند و دارد بزرگ می شود.

نام: جمشید

نام خانوادگی: هاشمپور

تاریخ تولد: 1323/1/5

محل تولد: تهران

بیشتر بخوانید  باهوش‌ها پاسخ رو پیدا کنند

تحصیلات: دیپلم

فرزند: دو دختر

زندگی جمشید هاشم پور

جمشید هاشم پور قبل از انقلاب

جمشید هاشم پور در سال 1323 در خانواده ای اردبیلی در خیابان سلسبیل تهران به دنیا آمد و تحصیلات خود را تا فارغ التحصیلی در رشته ریاضی ادامه داد. او اولین فیلم خود را با معرفی یکی از دوستانش به ساموئل هاچیکیان کارگردان ایرانی ارمنی در سال 1347 با ایفای نقشی کوتاه در فیلم جهنم سفید آغاز کرد. او سپس در فیلم‌های جنجالی مونعی پرویز خطیبیجا و عیوالله به کارگردانی منوچهر نوذری، زیباترین زنان جهان (با منوچهر وثوق)، قسمت (به کارگردانی امیر شروان)، عشقیه‌ها (به کارگردانی جمشید شیبانی) بازی کرد. آخرین فیلم جمشید هاشم پور قبل از انقلاب زیباترین زن جهان به کارگردانی کودرات الله احسانی و با بازی منوچر وسو، جمیله بود. پس از آن مدتی سینما را ترک کرد تا اینکه در سال 1361 به دعوت مسعود کیمیایی برای بازی در فیلم خط قرمز به سینما بازگشت. او ستاره سینمای ایران در دهه هفتاد بود.

جمشید هاشم پور

جمشید هاشم پور بعد از انقلاب

او در فیلم ایرج قادری تاراج نقش «زینال بندری» را بازی کرد که یمشیدا هاشم پور (آریا) را به سرهای تراشیده معرفی کرد. تا جایی که تیپ قهرمان تراشیده طی سالیان متمادی مخاطبان زیادی را روانه سینماها کرد. فیلم های بعدی جمشید هاشم پور عبارتند از: فرماندهی، مرکز زندان، ضعف، بالاش، پایگاه جهنم، عقاب ها، یوزپلنگ، تیغ و ابریشم، عشق و مرگ، آخرین پرده، تماس شیطانی، دادستان، پناهگاه، مادر، طعمه، افعی، دوستان، آخرین خون، نیش، فرار از کمپ، آخرین بندر، طوفان، شورشی، رنجر، زخمی، مجازات، گروگان، عقرب، آواز قو، گشت ارشاد، مسافر پرتو و چندین فیلم دیگر تا به امروز.

بیشتر بخوانید  تعطیلی مرکز غیرمجاز دندانسازی در شیراز

جمشید هاشم پور از معدود بازیگران موفق سینمای ایران است که فعالیت تئاتری نداشته و به گفته خودش در یکی از مصاحبه هایش سینمای خود را از سینما شروع کرده است. او با بازی در نقش های مختلف توانایی های خود را ثابت کرد. در دهه شصت و اوایل دهه هفتاد علاوه بر بازی در فیلم های اکشن و ماجرایی، سعی در ایفای نقش های دیگری داشت: روز باشکوه (کیانوش عیاری، 1367) – مادر (علی خاتمی، 1368) – آخرین سکانس (وارو کریم مسیحی، 1369) – عشق و مرگ (محمدرضا عالمی، 1369) و معشوق (علی حاتمی، 1370).

هاشم پور پس از دریافت مدرک افتخاری از هفدهمین جشنواره فیلم فجر (1377) برای بازی در فیلم هیوا (رسول ملاقلی پور) انتخاب شد و سعی کرد در فیلم های خوب و متفاوتی بازی کند. بازی بسیار خوب او در فیلم های آواز قو (سعید اسدی، 1379)، سفر به فردا (محمدحسین حقیقی، 1380)، قارچ سمی (رسول ملاقلی پور، 1380)، واکنش پنجم (تهمینه میلانی، 1381) رویکرد هش را نشان می دهد. او در این سالها در فیلم مسافر رای (داوود میر باقری، 1379) بازی شگفت انگیزی از خود به نمایش گذاشت.

جمشید هاشم پور در سال 1382 دو فیلم «واکنش پنجم» و «سفر به فردا» را روی پرده سینماهای تهران داشت. بازی خوب او در فیلم «سفر به فردا» که نامزدی جشنواره بیستم فیلم فجر را برایش به ارمغان آورد به دلیل فیلمبرداری ضعیف و نوع فیلم آنطور که باید دیده نشده است. نقش کوتاه او در فیلم مجازات به قدری گیرا و تاثیرگذار بود که عکسی از این بازیگر برای یک تیزر تبلیغاتی روی اکران شد. هاشم پور در سال 1386 پس از ایفای نقش سخت در فیلم شهادت برای خدا عملکرد خوبی داشت و نامزد دریافت سیمرغ بلورین از جشنواره فجر شد.

بیشتر بخوانید  قیمت فیله مرغ به 100 هزار تومان رسید/ قیمت کیسه های مرغ برای بسته بندی در 8 تیر 1401 منتشر شد.

جمشید هاشم پور

جوایز

برنده دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد (هیوا)

هفدهمین جشنواره فیلم فجر (مسابقه فیلم ایرانی) – 1377

برنده لوح طلایی بهترین بازیگر مرد (واکنش پنجم)

جلد 4 انتخاب سایت بازیگر ایرانی (بهترین سال) – 1383

برنده رکورد طلایی بهترین بازیگر مرد (مسافر رای)

جلد 2 انتخاب سایت بازیگر ایرانی (بهترین سال) – 1381

چهارمین بازیگر سال (قارچ سمی)

جلد 17 برگزیده نویسندگان و منتقدان (بهترین سال) – 2002

بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (واکنش پنجم)

جلد 18 برگزیده نویسندگان و منتقدان (بهترین سال) – 2003

اهدای تندیس حافظ مادام العمر

جمشید هاشم پور

داستانی درباره سر تراشیده و کار ممنوع

به گفته جمشید هاشم پور، زمانی که برای بازی در برخی فیلم ها تراشیده شد، ارشاد چندین بار به او تذکر داد و توقیف کرد و این بازیگر نقشی در آن ندارد و صورت و سر تراشیده شده شخصی او نبوده است. تصمیم گیری

جمشید هاشم پور


دیدگاهتان را بنویسید