جلوگیری از معتاد شدن کودکان با چند نکته مهم همراه است


جلوگیری از معتاد شدن کودکان با چند نکته مهم همراه است

جلوگیری از معتاد شدن کودکان با چند نکته مهم همراه است

هیچ پدر و مادری دوست ندارد فرزندش شکست بخورد یا ناراحت شود و از آنجایی که اعتیاد یکی از راه هایی است که قطعاً مانع شادی و خوشبختی فرزندان می شود، برای والدین بسیار شرم آور است و حتی باعث نگرانی والدین می شود. اما بهتر است بدانید که آیا فرزندتان را می خواهید داروها را جذب نکنید باید موارد زیر را رعایت کنید:

شنونده خوبی باشید:

شما باید طوری رفتار کنید که فرزندتان بتواند به راحتی در مورد احساسات یا مشکلاتش با شما صحبت کند.

در دسترس خواهد بود:

فرزند شما باید بداند و احساس کند که می تواند در مورد همه مسائلی که نیاز به اطلاعات و بحث دارد، روی شما حساب کند. اجازه ندهم او خیلی دیر گزینه های جایگزین را انتخاب کند.

الگو باشید:

به خاطر داشته باشید که نحوه استفاده یا عدم استفاده از نگرش شما نسبت به سیگار، مواد مخدر یا الکل تأثیر بسزایی بر روی فرزند شما دارد و این رفتار و نگرش نباید با حرف شما مغایرت داشته باشد.

اطلاعات و دید خود را گسترش دهید:

خواندن. تلویزیون تماشا کنید و از اخبار و اطلاعات روز به روز نباشید تا فرزندتان حقایق روز را با شما در میان بگذارد.

مفید:

والدین خوب باید بتوانند روش های سالم و سالمی را برای مقابله با استرس و مشکلات به فرزندان خود بیاموزند. راه‌هایی مانند انجام ورزش مورد علاقه‌تان یا راه‌هایی برای آرام کردن و مدیریت عصبانیت‌تان به طوری که احساس کنید به جای بدتر کردن وضعیت با اضطراب، می‌توانند در مواقع مشکل روی کمک شما حساب کنند.

بیشتر بخوانید  شکم شانه (بورسیت شانه) چیست؟

صادق و مستقیم باشید:

بگذارید فرزندتان بداند که برای جلب توجه و تایید دیگران مجبور نیست کار بدی انجام دهد. اگر کاری خوب نیست، چه دیگران بخواهند و چه نخواهند، نباید آن را انجام داد.

بزرگترین طرفدار خود باشید و از فرزندتان حمایت کنید:

کودکان در هر سنی به محبت و حمایت بی قید و شرط شما نیاز دارند تا بتوانند بر مشکلات خود غلبه کنند. پس به آنها نشان دهید که شما بزرگترین پشتیبان و پشتیبان آنها هستید و آنها تمام عشق و توجه شما را برای موفقیت در هر شرایطی خواهند داشت. این انرژی و انگیزه آنها را دو چندان می کند.

جلوگیری از معتاد شدن کودکان با چند نکته مهم همراه است

یعنی دوستان بد فقط نقش کاتالیزوری دارند؟

– دیدن؛ اعتیاد نیز مانند سایر اختلالات روانپزشکی علل بیولوژیکی، روانی و اجتماعی دارد. از طرفی عوامل مؤثر در وابستگی نوجوان و جوان عوامل فردی و اجتماعی هستند که لازم است در مورد آن توضیح مختصری بدهم. عوامل فردی عبارتند از لذت گرایی، کنجکاوی، احساس بیکاری در خانواده و اجتماع، نداشتن زمینه مذهبی، احساس تنهایی، افت تحصیلی و فرار از خانه و مدرسه.

عوامل اجتماعی شامل اختلالات خانوادگی و ناآگاهی والدین، فقر فرهنگی و اقتصادی، ازدحام جمعیت و وجود والدین معتاد است. پس با توجه به این توضیحات می توان دریافت که وجود دوستان ناباب اگرچه یکی از عوامل اجتماعی مؤثر در گرایش نوجوانان به اعتیاد است، اما تنها عامل نیست و نیازمند عوامل و زمینه های دیگری است.

می توانید در مورد علل زمینه ای اعتیاد در دوران نوجوانی بیشتر توضیح دهید؟

نوجوانی ویژگی‌های متفاوتی دارد و نوجوانان در این مرحله حساس، در آستانه ورود به دنیای پیچیده بزرگسالی هستند و درک نادرست والدین از نوجوان و بی‌اعتمادی به آن‌ها منجر به تشدید بحران نوجوانی و ناسازگاری بلوغ و نوجوانی می‌شود. اگر خانواده محل مناسبی برای زندگی نباشد، نوجوان سعی می کند زمانی را در خارج از خانه سپری کند و در نتیجه شانس بیشتری برای ارتباط با مجرمان حرفه ای و فروشندگان مواد مخدر که بیشتر همسالان او هستند، خواهد داشت. در بررسی ویژگی های شخصیتی معتادان و مصاحبه، اکثر آنها در جمع دوستان، به تدریج و بدون تفکر و تقلید شروع به اعتیاد به سیگار می کنند.

بیشتر بخوانید  عوارض خوردن مشروب و خطرات مشروبات الکلی

چگونه والدین می توانند از این روابط و دوستی های ناسالم جلوگیری کنند؟

والدین به ویژه پدران باید سن فرزند خود را درک کنند و به او اعتماد کنند. از کودکی باید دوستان و خانواده فرزند خود را بشناسند و اجازه دهند فرزندشان دوست یا دوستانی را به خانه بیاورد و با والدین دوستان فرزند خود ملاقات کرده و امتحان کنند، حتی اگر ادامه این دوستی را مناسب ندانند. این را با دلیل و استدلال به فرزندتان یادآوری کنید.

غالباً مشاهده می شود که والدین فرزندان خود را مجبور می کنند بین خانواده و دوستان یکی را انتخاب کنند و از آنجایی که فرزندان به طور طبیعی و به ظاهر والدین خود را انتخاب می کنند، دوستی خود را در خفا ادامه می دهند که باعث اضطراب و افسردگی می شود. گاهی والدین تا آنجا پیش می روند که از دوست فرزندشان می خواهند که این دوستی را بر هم بزند و این به معنای تخریب شخصیت و تحقیر کودک است که به جدایی عاطفی والدین و فرزندان کمک می کند.

جلوگیری از معتاد شدن کودکان با چند نکته مهم همراه است

بسیاری از نوجوانان نمی توانند به فشار همسالان نه بگویند. آیا این ضعف نمی تواند عامل اعتیاد در این سن باشد؟

آره؛ در هر صورت، والدین می توانند با تمجید از فرزندشان در زمانی که رفتار مستقل، درست، صادقانه و فردی نسبت به دوستان خود نشان می دهد، توانایی او را در «نه» گفتن حمایت و تأیید کنند. اگرچه والدین از دعوای فرزندشان ناراضی هستند، اما حتی می توانند توانایی اعتراض و «نه» گفتن خود را تقویت کنند. والدینی که اعتراض را پاسخ، مخالفت را بی احترامی و مقاومت را به عنوان درگیری می بینند.

بیشتر بخوانید  موارد مصرف، عوارض و تداخلات دارویی این دارو

آنها می توانند فرزند خود را در مواجهه با مشکلات اجتماعی آینده وادار به اطاعت کنند. کودکان بیش از حد سازگار که نمی توانند به والدین خود نه بگویند، اغلب تمایلی به نه گفتن به دوستان خود ندارند. نوجوانی را تصور کنید که با گروهی از دوستانش در مکانی نامناسب پرسه می‌زند و انتظار می‌رود که حشیش یا سایر مواد مخدر مصرف کند، اما جرأت نه گفتن را ندارد زیرا منجر به انتقاد، درگیری و حتی طرد می‌شود. او به دیگران روی می آورد.

مثلا ممکن است این جمله را بشنود که «شما همدیگر را خیلی بهتر از ما می شناسید؟» شما کار ما را دوست ندارید؟ دیگه نمیخوای با ما بپری؟ “آیا ما را هدر می دهید؟” در چنین شرایطی «نه» گفتن به مصرف مواد، همان «نه» گفتن به دوستی است. در نتیجه، زمانی که فرزندشان نمی‌تواند یا نمی‌خواهد مستقیماً «نه» بگوید، والدین باید به جای پاسخ منفی یا مستقیم، راه‌های جایگزین را به فرزندان خود آموزش دهند.

گردآوری: مجله اینترنتی دلگرم


دیدگاهتان را بنویسید