جلوگیری از زیان۲۸۰۰ میلیارد تومانی با عرضه خودرو در بورس کالا



مهدی خطیبی در میزگرد تخصصی «تبیین و بررسی اثرات عرضه خودرو بر بازار کالا» با تشکر از دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی برای برگزاری این میزگرد تخصصی، گفت: مهمترین موضوعی که در صنعت خودرو امروز قیمت گذاری شده است. : چرا باید در قیمت گذاری خودرو دخالت شود و چرا شورای رقابت، سازمان حمایت و تصویب، ستاد تنظیم بازار در قیمت گذاری خودرو نقش دارند؟

وی با اشاره به اینکه برخی می گویند بازار خودرو انحصاری است، گفت: امروز در صنعت خودرو 38 درصد ریالی و بیش از 12 درصد از نظر اعداد متعلق به خودروسازان به جز ایران خودرو و سایپا است. ، واردات خودرو نیز شکل گرفته است و با توجه به مولفه های اقتصادی آیا در حال حاضر می توان گفت که این بازار انحصاری است؟

وی تصریح کرد: به نام انحصار قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو اجرا می شود که باید با آن برخورد اساسی شود و شایسته است نخبگان اقتصادی و مجامع دانشگاهی وارد این موضوع شده و در قالب پروژه ای این موضوع را بررسی کنند.

به گفته مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، امروزه بازیگران زیادی در صنعت خودرو وجود دارد و با تاکید بر انحصاری بودن این صنعت، در واقع خودروسازان بخش خصوصی را نادیده می گیریم.

وی با اشاره به اینکه به راحتی می توانیم ثابت کنیم در پنج سال گذشته بیش از 350 هزار میلیارد تومان از جیب خودروسازان، سهامداران و دولت خارج شده است، گفت: باید بررسی کنیم که این منابع یک ربع کجا رفته است. جمعیت ایران از طریق بورس و سهام سهامدار ایران خودرو هستند، یعنی سود و زیان این خودروساز به آنها گره خورده است و باید مشخص کنیم که منافع مردم در میان است. چرا که یک چهارم آنها سهامدار هستند و آمار چهار ماه پیش که نشان می دهد بیش از 350 هزار میلیارد تومان از جیب آنها خارج شده است، باید مشخص شود که کجا رفته است. من از مدیران ارشد سازمان بازرسی کل کشور خواسته ام که وارد شوند و این موضوع را روشن کنند.

بیشتر بخوانید  افشاگری پسر قذافی درباره ناپدید شدن امام موسی صدر | اگر صحت اظهاراتش ثابت شود، او تمام حقیقت را می‌داند

خطیبی با بیان اینکه تا زمانی که مجبور و موظف به فروش زیر قیمت کامل هستیم، زیان خودروسازان ادامه خواهد داشت، گفت: دیروز حدود 10 میلیون نفر برای خرید خودرو در طرح فروش ویژه ثبت نام کردند، در حالی که مشخص است وجود دارد. شیشه ای تر و شفاف تر از گروه صنعتی ایران خودرو در اطلاع رسانی و اطلاع رسانی به بازار و مردم نیست و به همین دلیل بازار به خوبی از قیمت نهایی محصولات ما مطلع است و در این شرایط بدیهی است که این حجم استقبال می شود

وی با تاکید بر اینکه تکلیف ماده 90 سیاست اجرایی اصل 44 باید تبیین شود، تصریح کرد: به صراحت بیان شده است که اگر کسب و کاری بابت فروش زیر قیمت تمام شده هزینه شود، زیان آن باید جبران شود. راهکار و مقرراتی نیز برای این موضوع مشخص شده است و سازمان حسابرسی، سازمان برنامه و اداره کل تسویه بدهی ملی سه سازمان و مرجعی هستند که باید به این موضوع ورود کنند و تکلیف را مشخص کنند.

خطیبی تصریح کرد: درخواست ما حل این موضوع است زیرا به عنوان مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو موظف و موظف به حفظ و حراست از منافع اقتصادی سهامداران و متولیان آنها هستم.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان اینکه امروز مردم خودرویی را می خرند که با احتساب حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده در بازار 600 میلیون تومان در بورس کالا به فروش می رسد و … حدود 180 میلیون تومان کمتر می شود. : بنابراین خودروهای سازنده هم مردم و هم دولت به دلیل اخذ مالیات و درآمد از این روند راضی هستند و معلوم نیست چرا در این جریان سنگ اندازی می شود.

بیشتر بخوانید  قیمت دلار و سکه بعد از مذاکرات وین

وی تصریح کرد: از وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس تقاضای پشتکار و پشتکار لازم در این زمینه را دارم، تا جایی که امکان دارد و مقررات اجازه می دهد، ایران خودرو به سیاست تحویل خودرو پایبند باشد. بورس کالا و موظف است از هر فرصتی برای کاهش زیان انباشته خود استفاده کند.

خطیبی در ادامه در پاسخ به سوالات مطرح شده از سوی کارشناسان این نشست در زمینه مالکیت خودروسازان، افزایش عرضه و ادغام دو خودروساز ایران خودرو و سایپا، خاطرنشان کرد: امسال علیرغم همه تضادها و تضاد منافع، ایران سهام خودرو 28 درصد است به غیر از بورس، متعلق به یکی دو بنگاه تجاری است، گفت: از ابتدای امسال تاکنون حدود 145 هزار دستگاه خودرو نسبت به مدت مشابه قبل افزایش داشته است. در واقع با احتساب خودروهای آماده تحویل شماره گذاری شده و خودروهای آماده پلاک، در حال حاضر 72 درصد از هدف تولید 750 هزار دستگاه در سال جاری را پوشش داده ایم.

وی با اشاره به اینکه تولید فعلی خودروسازان حدود یک میلیون دستگاه است، خاطرنشان کرد: تولید امسال ایران خودرو نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 46 درصد افزایش داشته است.

Ecopress

دیدگاهتان را بنویسید