طرح رتبه بندی فرهنگیان نگرانی دیگری که در حوزه آموزش و پرورش وجود دارد این است که با گذشت حدود 10 سال از تصویب آن، اکنون تصویب لایحه قوانین آن در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است و بهبود وضعیت معیشتی معلمان در حال بررسی است. زیرا با اجرای طرح رتبه بندی فرهنگیان حقوق فرهنگیان افزایش چشمگیری خواهد داشت آخرین اخبار را از طرح دنبال کنید رتبه بندی فرهنگیان پرداخت خواهیم کرد.
یوسف نوری به تشریح برنامه های وزارت آموزش و پرورش پرداخت و گفت: ما در وزارت آموزش و پرورش سند آتی داریم به نام سند تحول بنیادین که در سال 1390 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و رهبری هم به تصویب رساندند. ماهیت سیستماتیک آن است.” تلاش شده و اقداماتی انجام شده است اما اکنون مهمترین وظیفه ما تعیین سند است.
وی افزود: برای اجرای سند باید برنامه عملیاتی و نقشه راه تهیه شود. همکاران ما تا یک لایه پیشرفت کرده اند، اما لایه اصلی جایی است که باید مدرسه مرکزی دیده شود. «مدرسه عادلانه» مدرسه ای است که دانش آموزان را برای فرصت های یادگیری آماده می کند و در شش زمینه استعدادهای دانش آموزان را پرورش می دهد.
وزیر آموزش و پرورش با طرح این سوال که «فقط برای موفقیت در کنکور کجا دانش آموز تربیت کنیم؟»، گفت: ما دانش آموز را یک فعال اجتماعی نمی دیدیم و اگر اینطور بود از او پیروی می کردیم. یک محقق.” وقتی به دانش آموز به مثابه موضوع و مفعول نگاه می شود، نتیجه این می شود که طبیعتاً سیستم ما تبدیل به یک سیستم تک بعدی می شود و به همین دلیل مدرسه تربیتی می شود و به پژوهش محوری نمی رسد.
نوری ادامه داد: در حال حاضر سواد اسمی برقرار شده است. در حالی که باید به سمت سواد کارکردی و مدارس کارآفرین و مسئولیت پذیر اجتماعی برویم. طراحی و اجرای بستر استعدادیابی که یکی از الزامات سند تحول بنیادین است، ضروری است. زمانی که استعدادها شناسایی می شوند، باید همه عوامل درونی و بیرونی که این استعدادها را هدایت می کنند، لحاظ کرد.