جزئیات پدیده خورشید گرفتگی در ماه می


به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، در حالی که پدیده خورشید گرفتگی در 9 اردیبهشت ماه سال جاری رخ می دهد، این پدیده در ایران قابل مشاهده نیست و در کشور ما زمانی رخ می دهد که آسمان تاریک است.

مهندس مسعود عتیگی، مدیرعامل انجمن نجوم آماتوری ایران، خورشید گرفتگی و ماه گرفتگی را از جمله رویدادهای مورد توجه رصدگران آماتور به ویژه عکاسان نجومی دانست و گفت: سالانه 2 تا 5 خورشید گرفتگی وجود دارد، اما افراد کمی قادر به انجام آن هستند. این یک پدیده آسمانی جذاب را مشاهده کنید.

وی ادامه داد: روز شنبه 9 اردیبهشت ماه گرفتگی جزئی رخ می دهد که در قسمت کوچکی از قطب جنوب و نیمه جنوبی آمریکای جنوبی و همچنین اقیانوس آرام قابل مشاهده است اما متاسفانه در ایران مشاهده نمی شود. . “

عتیقی خاطرنشان کرد: ماه گرفتگی از ساعت 18:45 به وقت محلی آغاز و تا قبل از ساعت 22:38 به وقت گرینویچ پایان می یابد.

مدیرعامل انجمن نجوم آماتوری ایران با اشاره به جزئیات این پدیده نجومی تصریح کرد: زمانی که ماه گرفتگی رخ می دهد، زمانی که ماه بین زمین و خورشید قرار می گیرد، ماه نور خورشید را خنک می کند و سایه کوچکی از ماه می افتد. در بخش هایی از زمین

جزئیات پدیده خورشید گرفتگی در ماه می

هندسه کسوف

وی افزود: کسوف یا کسوف در نوع «جزئی»، کامل، حلقه «و» حلقه کلی، بسته به سطح پوشش ماه رخ می دهد و بدیهی است که ماه گرفتگی در زمان ماه نو رخ داده است. . اما در ابتدای هر ماه قمری به دلایل علمی ماه گرفتگی نداریم.

بیشتر بخوانید  صفحه درخواستی شما پیدا نشد.

آتیچی یادآور شد: فاصله تکرار هر ماه گرفتگی ساروس (دوره) نامیده می شود و حدود 18 سال و 11 روز و 8 ساعت است. اما همانطور که گفته شد، هر سال حداقل دو گرفت و به ندرت حداکثر پنج خورشید گرفتگی متعلق به ساروهای مختلف رخ می دهد.

وی معتقد بود خورشید گرفتگی 20 اردیبهشت امسال متعلق به ساروس 119 و شصت و ششمین خورشیدگرفتگی از 71 خورشیدگرفتگی در این دوره است.

مدیرعامل انجمن نجوم آماتوری ایران با اشاره به اینکه در این ماه گرفتگی خورشید در صورت فلکی بره (بینی) قرار دارد، گفت: برای رصد ماه گرفتگی باید از عینک آفتابی و فیلتر (فیلتر) مخصوص و استاندارد استفاده کرد. میلار و عینک که در تجهیزات رصد و عکاسی استفاده می شود.

آتیچی گفت: دیدن مستقیم خورشید برای چشم ها بسیار خطرناک است.

دیدگاهتان را بنویسید