جزئیات نتایج سیاست های اشتغال دولت / 1 میلیون نفر در سال 1399 شغل خود را از دست دادند – اخبار کارآفرینی و اشتغال – اخبار اقتصادی تسنیم


به گزارش خبرنگار اقتصادی آژانس تسنیم، ایجاد مشاغل از طریق طرح اشتغال زایی در شرکت های کوچک و SME ، شرکت های کوچک و پردرآمد در دولت هفتم تا یازدهم تکرار شد و در نهایت هیچ نتیجه مثبتی به نفع اشتغال در کشور وجود نداشت.

در حالی که در گذشته دولت ها در مورد پروژه های ایجاد مشاغل SME-oriented صحبت کرده اند ، این موفقیت آمیز نبوده است. در دولت های یازدهم و دوازدهم صحبت های زیادی در مورد SME یا مشاغل کوچک مطرح شد.

به عبارت دیگر ، برنامه های اشتغال زایی دولت یازدهم و دوازدهم تکرار برنامه های ایجاد اشتغال قبلی بود و اگر کارشناسان اقتصادی معتقدند که یکی از دلایل شکست برنامه های SME انحراف منابع است ، بسیاری معتقدند برنامه های دولت برای پس از یازدهم و دوازدهم ، 1.5 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت شد. باز هم ، تمرکزی بر ایجاد شغل نبود و برخی منابع هدایت شدند ، که به گفته کارشناسان اقتصادی ، دولت ها را به سمت توجیه ناکارآمدی برنامه های کرونا سوق داد. خود را توجیه کنید. البته این تاج در افزایش بیکاری بی تأثیر نبود. اما نمی توان گفت که 100٪ دلیل شکست برنامه های استخدامی دولت تاج است.

برنامه هایی برای شرکت های کوچک و متوسط ​​، “طرح تجاری” ، “حرکت” ، برنامه اشتغال ، شناسایی ظرفیت های خرد و کوچک ، دوره کارآموزی ، آموزش مهارت های حین کار ، یارانه دستمزد ، سرمایه های خرد ، مشاغل خانگی ، مناطق اشتغال روستایی ، و غیره. این یکی از برنامه های پیگیری شده در دولت یازدهم و دوازدهم بود که تکرار برنامه های قبلی ایجاد اشتغال بود.

بیشتر بخوانید  پیش‌بینی ارزآوری ۷ میلیارد دلاری با صادرات ۱۰ میلیون تنی فولاد

* جزئیات ایجاد شغل در برنامه های اشتغال

علاladالدین آزودجی ، مدیرکل سیاست های اشتغال وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ، در مورد برنامه های اشتغال گفت: اقتصاد ایران در دهه اخیر ظرفیت های زیادی ایجاد کرده و استفاده نشده است. نگاهی به حساب های ملی و داده های موجودی نیروی کار و سرمایه به وضوح این را نشان می دهد. در کوتاه مدت می توانید روی این حساب کنید و فرصت های شغلی جدیدی ایجاد کنید. بنابراین لزوماً پول و تجهیزات (عامل ایجاد شغل) نیست ، اما من می خواهم تأکید کنم که دولت ها ، به عنوان یک قاعده کلی در جهان ، بخشی از هزینه های عمومی خود را صرف برنامه های ایجاد اشتغال می کنند و این یک نسخه جدید در 4 سال اخیر است. سال در برنامه های دولت مدون است و نیاز به گسترش بیشتر دارد. اگر دولت در این زمینه کار کند و هزینه بیشتری کند ، بازده اجتماعی آن بسیار زیاد خواهد بود و دولت مجبور نیست هزینه های زیادی را برای آسیب های اجتماعی پرداخت کند.

وی ادامه می دهد: در حالی که تجربه سال های اخیر نشان می دهد اجرای سیاست های پولی (بدون در نظر گرفتن سایر م componentsلفه ها مانند فضای کسب و کار ، اندازه انگیزه سرمایه گذاری ، بازده دارایی های دیگر و غیره) فقط درصد رشد اقتصادی و ایجاد شغل به طور مصنوعی و موقت و با گذشت زمان پیامدهای منفی آن را نشان می دهد. به عبارت دیگر ، نتیجه ایجاد یک رونق مصنوعی و ایجاد شغل از طریق سیاست های پولی در یک دوره ، ایجاد تورم تورم و از دست دادن شغل در دوره دیگر است. در چنین شرایطی ، اگر دولت می خواهد از رکود جلوگیری کند ، باید به طور فزاینده ای سیاست پولی خود را دنبال کند. بنابراین ، رونق اقتصادی و اشتغال زایی ایجاد شده توسط سیاست های پولی ، رونق مصنوعی و ایجاد اشتغال موقت است که منجر به افزایش تورم و سپس رکود اجتناب ناپذیر در آینده نزدیک می شود. هرچه تقاضا برای افزایش پول و هزینه های دولت برای ادامه رونق مصنوعی بیشتر باشد ، تورم ناشی از آن شدیدتر و رکود شدیدتر ، عمیق و طولانی تر به دنبال خواهد داشت.

بیشتر بخوانید  معمای تصویری | آیا می‌توانید دزد خانه را پیدا کنید؟

“بنابراین ، در اقتصاد ایران ، برای حمایت موثر از بازار کار و سرمایه گذاری بخش خصوصی ، ترکیبی از سیاست های مالی ، پولی و پولی برای جبران اثرات منفی شوک های عرضه و تقاضا به جای منافع سه جانبه دولت مورد نیاز است.” شرکت. “و نیروی انسانی را تأمین کنید.

منابع و امکانات پولی ، همراه با سایر منابع موجود در کشور ، در قالب یک برنامه خاص برای حل مشکل ارائه می شود. در غیر این صورت ، مانند گذشته ، این آسیب بیشتر به ساختارهای اقتصادی و مردم منجر خواهد شد. بنابراین باید توجه داشت که این مشکلات همیشه به معنای رد استفاده از منابع تسهیلات نیستند ، اما اگر این منابع برای برنامه ای که این برنامه ساخته شده استفاده شود ، رشد تولید و اشتغال را به صورت زنجیره ارزش افزایش دهد ، مزایای آن رخ دادن. موارد زیادی برای مردم و گروه هدف وجود دارد که این برنامه را اجرا کنند ، برنامه ای که در ایران کمتر تجربه شده است.

مدیرکل سیاست های اشتغال وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی درباره خالص اشتغال ایجاد شده در سال گذشته گفت: طبق آخرین نتایج نظرسنجی آمار کار مرکز آمار ایران (متوسط ​​فصول سال 1399) ، حدود 1 میلیون کارمند نسبت به سال 1398. بیکار. براساس داده های ثبت شده جمع آوری شده توسط برنامه ها و برنامه های استخدامی دولت طی یک سال 1399 ، بیش از 520،000 شغل جدید ایجاد شده است. اگرچه در 12 ماهه 1399 نسبت به مدت مشابه سال قبل تعداد کارمندان در کشور حدود 1010 هزار نفر کاهش یافته است ، که این تأثیر بازار کار در شیوع تاج را تأیید می کند ، اما بررسی روند چهار فصل اخیر کاهش اثرات منفی را نشان می دهد. ویروس تاج از شاخص های بازار کار در کشور است. این تأثیرات بیشتر از سایر گروه های هدف در بخش خدمات (به ویژه در صنعت) ، زنان و جوانان تأثیر می گذارد.

ذکر این لحظه ضروری است ، در صورت عدم اجرای برنامه های اشتغال در سال 1399 ، بازار کار در کشور با افت شغل بیشتر و بازده نیروی کار محدودتر روبرو خواهد شد و بازار کشور بحران های شدیدتری را تجربه خواهد کرد.

بیشتر بخوانید  چیستان | آن کدام کشور است که دو حرف اولش به معنی متلاشی شده می‌دهد؟

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید