جزئیات مصوبات دولت برای رفع تنش آبی در خوزستان



ایسنا / خوزستان استاندار خوزستان جزئیات مصوبات دولت برای حل مشکلات آب خوزستان را تشریح کرد.

کاظم سلیمانی-دشتکی امروز (17 ژوئیه) در جلسه شورای آموزش و پرورش استان درباره مشکلات تنش آبی در استان گفت: تلاش زیادی انجام شده است و البته مشکلات زیادی نیز وجود دارد. جریان پشت سدهای ما به دلیل کاهش شدید بارندگی و جریان آب ، 10 میلیارد متر مکعب کاهش یافته است. یعنی 23 میلیارد متر مکعب داشتیم که به 13 میلیارد متر مکعب رسید. از این 13 میلیارد متر مکعب ، حدود 5.7 مورد قابل جمع آوری و برنامه ریزی است و ما بیش از 2 میلیارد متر مکعب برای آب پاییز در نظر گرفته ایم. اکنون حدود 3.5 میلیارد متر مکعب در حوضه های سدها باقی مانده و این منجر به کمبود آب به تالاب می شود و هیچ الگوی تصفیه ای مشاهده نمی شود. آب کمتری به تالاب هورالعظیم می رسد و شوری آب در آبادان و هورامشهر افزایش می یابد و ما برای آب آشامیدنی در روستاها که حدود 600 تا 700 روستا بودند ، دچار تنش آبی شدیدی شدیم.

به گزارش ایسنا ، استاندار خوزستان گفت: تنش دیگر ما تنش در تالاب خور العظیم بود. البته تنش مانند سال 1997 نیست ، زیرا حجم رودخانه ها کمتر و در جاهایی قطع شده بود ، گاومیش خسارت زیادی دید و تعداد زیادی دام را از دست داد.

سلیمانی-دشتکی با بیان اینکه فشار زیادی به مردم وارد می شود ، گفت: “ما از افراد بالادست خواستیم که این کار را انجام دهند تا آب به کف آب برسد ، اما وقتی دیدیم فشار زیاد است ، کارها و م institutionsسساتی انجام دادیم. مانند بنیاد علوی ، برکت ، سپاه ، بسیج ، مسائل روستایی و غیره ما کمک خواستیم و هرکدام تا آنجا که توانستند کمک کردند.

بیشتر بخوانید  تعطیلی تهران به‌علت مصرف گاز کذب است

وی در مورد اقدامات استاندار برای رفع مشکل تنش آب اظهار داشت: کار دوم بسیج دولت بود. هیئتی روز جمعه وارد استان شد و ما با وزیر کشور ، انرژی ، کشاورزی و معاون اول رئیس جمهور در تماس بودیم. در جلسه روز جمعه مصوباتی داشتیم که به دولت ارسال شده است. نتیجه این تلاش ها این بود که حدود 1.272 میلیارد تن توزیع شد که 50٪ وام نقدی است. همچنین اعلام شد که کلیه وام های آب و کشاورزی استان خوزستان در سال 1400 با 100٪ توزیع می شود که این بسیار مهم است. سال گذشته حدود 36 درصد توزیع شده است.

سلیمانی دشتکی با اشاره به سایر اقدامات برای حل مشکلات آب استان ، تصریح کرد: از 1500 میلیارد تن اعتبار برای تنش آبی و 3000 میلیارد تن تسهیلات ؛ توافق شد که حدود 15 درصد از این وام ها به استان خوزستان اختصاص یابد ، در حالی که سهم عادی استان خوزستان 5 تا 6 درصد بود. این یک موفقیت بزرگ در حل مشکلات تنش آبی است.

وی با اشاره به خسارت پرداختی به خسارت دیدگان گفت: علاوه بر این صندوق جبران خسارت کشاورزی موظف است حداکثر 90 درصد پایه بیمه را به عنوان غرامت دام ، علوفه ، حیوانات و نیازهای کشاورزی از دست رفته و نتیجه آن تاکنون پرداخت کند. “این بود.

استاندار خوزستان ادامه داد: خدای نکرده افراد خوب ما همراهی و همکاری نکنند. ما درد مردم را دیده و احساس کرده ایم و هنوز در تلاش هستیم مشکلات را برطرف کنیم. ما به هیچ وجه در حل مشکلات مردم کوتاهی نخواهیم کرد و با کسانی که اهداف شومی دارند و با تعصب رفتار می کنند کاری نداریم. دستگاه های مربوطه وظیفه خود را انجام می دهند و ما با مردم صادق هستیم.

بیشتر بخوانید  خانم بازیگر در روز عید عروس امین حیایی شد

سلیمانی دشتکی با بیان اینکه ما وظیفه داریم برای رفع مشکلات به مردم خدمت کنیم ، افزود: ما مشکل تالاب ها ، تنش های آب آشامیدنی و کشاورزی را قبول داریم اما برخی که حاشیه ایجاد کردند یا به دلایلی برای من بد بودند ، سعی کنید صادق باشید . “و رعایت عدالت و دروغ نگفتن دروغ ، که بعدا رسوا خواهد شد.

وی با اشاره به طرح حل مشکلات اصلی خوزستان گفت: مردم خوزستان رنج کشیده ، با شور و نشاط و مهمان نوازی دارند. همه مشکلات ، هشت سال دفاع مقدس ، مرز ، صادرات کشور و … بر دوش آنها است و همه کشورها باید مردم خوزستان باشند. همه ما باید تلاش کنیم تا جو تداخل ایجاد نکند. ما یک طرح بزرگتر داریم که در صورت اجرای آن ، مشکلات اصلی حومه ، رواناب و آب و فاضلاب را در میان مدت برای همیشه حل خواهد کرد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید