جزئیات قرارداد پولی و بانکی ایران و روسیه



به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، علی صالح آبادی در یک برنامه تلویزیونی حجم مبادلات تجاری ایران و روسیه را 40 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: علاوه بر بازگشایی نمادهای معاملاتی روبل و ریال در خارج از کشور. در بازار مبادلات، قراردادهای مختلف پولی و بانکی بین ایران و روسیه امضا شده است که برخی از آنها شامل استفاده از ارزهای ملی در مبادلات تجاری، پرداخت های جزئی بین شهروندان روس و ایرانی و مبادلات مالی بین دو کشور است.

وی افزود: تفاهم نامه ها و تفاهم نامه های پولی و بانکی با چین، هند و سایر کشورها در حال رصد است. امروزه نیاز به کاهش استفاده از ارزهای جهانی در معاملات تجاری در مورد بسیاری از کشورها از جمله روسیه و ایران بیشتر از گذشته است.

معامله 13.6 میلیارد دلاری در نیما

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه 95 درصد معاملات ارزی به صورت حواله انجام می شود، گفت: از ابتدای امسال تاکنون 13.6 میلیارد دلار معادل 80 درصد در نیما معامله شده است. سیستم. نسبت به سال گذشته (7.6 میلیارد دلار) افزایش یافته است. حجم معاملات در بازار قراردادی و ترکیبی ارز در این مدت 486 میلیون دلار بوده است.

صالح آبادی با اشاره به اینکه حجم عرضه در سامانه نیما همیشه بیشتر از تقاضا است، گفت: برنامه بانک مرکزی فروش سریع ارزهای دولتی در بازار و جمع آوری ریال از بازار است. در گذشته مشاهده می شد که ارزهای دولتی خریداری می شد و ریال در اختیار دولت قرار می گرفت که منجر به افزایش پایه پولی شد.

بیشتر بخوانید  جهانپور: مراجعه به سایر کشورها برای واکسیناسیون معنایی ندارد

وی افزود: در سه ماهه نخست امسال رشد خالص دارایی های ارزی بانک مرکزی 4.1 درصد کاهش یافت که به معنای فروش ارزهای استخراجی است. سال گذشته 57 میلیارد دلار ارز داشتیم که 30 میلیارد دلار آن توسط سامانه نیما تامین شد.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: روزانه حدود 200 میلیون دلار در بازار ارز معامله می شود و در اکثر مواقع عرضه بیش از تقاضا است. نرخ سفر را نیز مکانیسم بازار تعیین می کند و نباید آن را اجاره در نظر گرفت.

صالح آبادی گفت: رشد نقدینگی در سه ماهه نخست امسال 5.6 درصد و رشد پایه پولی در سه ماهه نخست امسال 6 درصد بوده است. خالص دارایی های خارجی بانک مرکزی در سال جاری منفی 4.1 درصد بوده است.

عدم پرداخت بدهی دولت به بانک ها

وی افزود: امسال رشد بدهی بانک ها به بانک مرکزی تقریبا صفر بود. همچنین اوراق دولتی که بانک مرکزی از بانک ها خریداری می کند از 95 هزار میلیارد تومان به 50 هزار میلیارد تومان افزایش یافت. در این سال دولت به جای استقراض از بانک مرکزی، از سپرده های خود استفاده کرد که باعث عدم بدهی به بانک مرکزی شد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: نقدینگی و کسری بودجه دولت به خوبی مدیریت می شود اما تورم جهانی و اصلاح نظام یارانه ها بر قیمت ها تاثیر گذاشته است.

دیدگاهتان را بنویسید