جزئیات سقوط هواپیمای جنگی در تبریز از سوی شاهدان عینی



خلبان هواپیمای جنگی زمانی که متوجه خطای فنی شد و با دیدن فضای نشیمن روبروی خود سعی کرد پرنده را در زمین ورزشی فرود بیاورد، برای نجات جان خود از ترک هواپیما خودداری کرد، اما هواپیما سقوط کرد. و او و کمک هایش کشته شدند و یک شهروند دیگر جان خود را از دست داد. حالا همه از شجاعت این خلبان نظامی می گویند و او را قهرمان خطاب می کنند.

این هواپیمای آموزشی F5 که متعلق به پایگاه هوایی شهید فکوری تبریز است، پیش از ساعت 9 صبح دیروز با انجام ماموریت آموزشی به پرواز درآمد.

هواپیما به مسیر از پیش تعیین شده ادامه داد، اما خلبان ناگهان متوجه نقص فنی در هواپیما شد. در آن زمان هواپیما بالای شهرک های مسکونی جکه دین منطقه تبریز بود و اگر بر روی منازل مسکونی سقوط می کرد ممکن بود فاجعه باشد.

از سوی دیگر اوضاع لحظه به لحظه بدتر می شد و خلبان و دستیارش موفق شدند با چتر نجات از هواپیما خارج شوند و جان خود را نجات دهند. در چنین شرایطی خلبان تصمیم سختی گرفت. او ترجیح داد در هواپیما بماند و آن را به مناطق کم خطر هدایت کند. پس از از دست دادن کنترل هواپیما، هواپیما به ساختمان های ماهان نزدیک شد.

خانواده های زیادی در این مجتمع مسکونی زندگی می کنند که در صورت برخورد هواپیما با آنها جان بسیاری به خطر می افتاد. در این شرایط سخت خلبان موفق شد در آخرین لحظات از برخورد هواپیما با مجتمع مسکونی جلوگیری کند.

ناگهان زمین ورزشی نزدیک را دید و هواپیما را چرخاند تا فرود آمدن در زمین خطر کمتری داشته باشد، اما در آخرین لحظه هواپیما به دیوار ورزشگاه و سپس به دیوار مدرسه نزدیک برخورد کرد و آتش گرفت شدت این تصادف به حدی بود که یک دستگاه خودرو پژو 206 با سرنشین در خیابان پارک آتش گرفت.
در یک چشم به هم زدن شهروندان تجمع کردند که لحظاتی با صدای هواپیما مزاحم شدند و دقایقی بعد تیم های امدادی در محل حاضر شدند و عملیات نجات سرنشینان داخل هواپیما و خودروی در حال سوختن آغاز شد.

بیشتر بخوانید  ۴۲ اخلالگر بازار ارز دستگیر شدند / کشف بیش از ۵۵ میلیارد تومان طلای آب شده و ارز

دقایقی بعد موفق به اطفای حریق شدند اما مشخص شد هر دو سرنشین هواپیما کشته شدند و راننده پژو نیز جان خود را از دست داد.

یکی از شاهدان عینی ماجرا را گفت
هنگام سقوط هواپیما چندین نفر شاهد سقوط بودند. یکی از آنها نگهبان فرهنگسرای مجاور است. او درباره اتفاقات رخ داده گفت: من یک نگهبان هستم و در محل کارم ایستادم و نگهبانی دادم. بلافاصله دیدم هواپیما به سمت میدان می آید. نگاه کردم دیدم به سمت ساختمان های ماهان می رفت. «قرار بود هواپیما با این ساختمان ها برخورد کند، اما خلبان مسیر هواپیما را تغییر داد و ساختمان ها را رد کرد.
او لحظه سقوط هواپیما را اینگونه توصیف می کند: «هواپیما به شدت شتاب گرفت. «بدیهی است که خلبان می خواست او را در نزدیکی زمین زمین فرود بیاورد، اما از آنجایی که او در حال دویدن بود، نتوانست این کار را انجام دهد و در حین عبور از کنار استادیوم نزدیک هواپیما، به دیوار برخورد کرد و در نهایت با قدرت زیادی به دیوار مدرسه برخورد کرد. “
پژو 206 نیز در این حادثه دچار حریق شد و راننده آن که مردی 50 ساله و کارمند دادگستری تبریز بود جان خود را از دست داد.

یکی از شاهدان عینی گفت: وقتی هواپیما به دیوار برخورد کرد، یک پژو 206 در آنجا پارک شده بود و یک نفر داخل آن بود. بر اثر شدت برخورد هواپیما با دیوار، پژو تکان خورد و در آب افتاد. «راننده 206 که تازه متوجه ماجرا شده بود، بلافاصله پیاده شد و قصد فرار داشت، اما در همان زمان هواپیما منفجر شد و قطعاتی از هواپیما به سمت او پرتاب شد و او را کشت.

بیشتر بخوانید  تصادف وحشتناک در جاده اقبالی قزوین

قربانی کردن یک خلبان
بررسی در محل سقوط هواپیما نشان داد خلبانان این هواپیما سرهنگ صادق فلاحی و کاپیتان علیرضا حنیفه زاد با از خود گذشتگی از وقوع این فاجعه جلوگیری کردند. سرتیپ دیگر رضا یوسفی فرمانده پایگاه هوایی شهید فکوری تبریز گفت:

خلبانان ما با پرهیز از آسیب در آن منطقه هواپیما را به مکانی خلوت هدایت کردند و با توجه به اینکه محل سقوط پرجمعیت بود می توانستند خود را نجات دهند اما جان خود را فدا کردند.

وی ادامه می دهد: این سانحه در حین انجام یک ماموریت آموزشی که در آن منطقه انجام شد رخ داد و به دلیل مشکلات فنی که در هواپیما رخ داد، خلبان نتوانست او را به باند فرودگاه برساند و در نهایت به دلیل عرض کم بومی. سالن بدنسازی مدرسه هواپیما در مقابل ورزشگاه و خیابان سقوط کرد و یکی از هموطنانش کشته شد.

دیدگاهتان را بنویسید