به گزارش سلام نو، روزنامه دنیای اختراع نوشت: بیش از یک ماه از مهلت ابلاغ مقررات واردات خودرو می گذرد. این در شرایطی است که وزیر حراست اواخر خردادماه اعلام کرد که پیشنهادات واردات وزارت حراست آماده شده و در انتظار تایید نهایی دولت است.
بیش از یک ماه از مهلت ابلاغ مقررات واردات خودرو می گذرد. این در شرایطی است که وزیر حراست اواخر خردادماه اعلام کرد که پیشنهادات واردات وزارت حراست آماده شده و در انتظار تایید نهایی دولت است. اگرچه هنوز جزئیاتی از مقررات واردات خارجی منتشر نشده است، اما در نشست اخیر اعضای کمیسیون صنعت و معدن با مسئولان اجرایی وزارت حراست و بانک مرکزی، سه بخش از مقررات واردات خودرو فاش شد.
با توجه به دو محدوده قیمتی 10 و 20 هزار دلاری خودروهای وارداتی، یکی از بندهای اختصاصی آیین نامه؛ بنابراین سقف 10 هزار دلاری برای واردات خودروهای اقتصادی تعیین شده و تعرفه 10 تا 20 درصدی برای تشویق واردات این خودروها تعیین شده است. سقف ارزی برای واردات نیز یک میلیارد دلار پیش بینی شده است. سومین موضعی که در کمیسیون صنعتی ارائه شد، مربوط به واردات به شرط تولید تعاونی است. بر اساس این بند، در صورت وجود متقاضی برای واردات بیش از سقف ارزی تعیین شده، ورود کالای خارجی باید در ازای سرمایه گذاری در صنعت خودروسازی کشور باشد.
واردات خودرو از مشارکت راه آهن
هفته گذشته در نشست اعضای کمیسیون صنعت و معدن مجلس با مسئولان صنعت و بانک کشور، سه بند از مقررات واردات خودرو ارائه شد. همانطور که پیش بینی می شد در رویه ای که وزارت حراست تعیین کرد سقف دلاری برای واردات خودرو در نظر گرفته شد. این در حالی است که پیش از این برخی از مسئولان صنعت، شرایط سقف دلاری واردات را تکذیب کرده بودند. اما در آیین نامه تهیه شده سقف 20 هزار دلار برای واردات خودرو تعیین شده است. اما این سقف برای خودروهای اقتصادی متفاوت است، بنابراین واردات این نوع محصولات خودرویی سقف 10 هزار دلاری تعیین شده و برای تشویق واردات خودروهای اقتصادی، تعرفه 10 تا 20 درصدی در نظر گرفته شده است.
اما بند دیگری از این آیین نامه که روز یکشنبه در جلسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس ارائه شد، مربوط به سقف ارزی واردات است، موضوعی که بانک مرکزی را در واردات خودرو با چالش مواجه کرده است. در مدت توقف سه ساله واردات، هر زمان که مجلس یا دولت بحث بازگشایی واردات را مطرح می کردند، بانک مرکزی با طرح ساماندهی ارزی کشور مخالفت می کرد. این در حالی است که در شرایط کنونی از بانک مرکزی به عنوان یکی از موانع اصلی رفع توقف واردات خودرو یاد می شود. اما آنچه در این مصوبه فاش شد، اختصاص یک میلیارد دلار برای واردات خودرو بود. البته در مورد منشا این ارز تصمیماتی گرفته شده و منشا داخلی و خارجی برای آن پیش بینی شده است.
بند سوم این آیین نامه چالش برانگیزتر به نظر می رسد. این بند برای تولید مشترک خودرو برای واردات بالای یک میلیارد دلار اعمال می شود. بر اساس این بند، اگر همچنان داوطلبی برای واردات بیش از سقف یک میلیارد دلاری در نظر گرفته شده برای تخصیص ارز برای واردات خودرو وجود داشته باشد، این واردات باید در ازای سرمایه گذاری در صنعت خودرو کشور باشد.
مثلاً یک برند خارجی یا یک شرکت خصوصی با همکاری یک برند خارجی، خودرو وارد می کند و درآمد واقعی آن را صرف سرمایه گذاری در صنعت خودروسازی کشور می کند. پیش از این بحث واردات در ازای تولید مطرح شده بود. اکنون در جلسه کمیسیون صنایع تاکید شد که این موضع برای واردات بالای سقف یک میلیارد دلار اعمال می شود. ضمناً در آیین نامه مذکور تاکید شده است که واردکنندگان باید دارای نمایندگی و ارائه خدمات پس از فروش در کشور باشند. معضلی که پس از آغاز تحریم ها و خروج شرکت های خارجی از کشور بسیاری از دارندگان خودروهای خارجی در کشور با آن دست و پنجه نرم می کنند.
اما پس از گذشت بیش از یک ماه از مهلت ابلاغ این مصوبه، سرانجام روز یکشنبه منوچهر لگی، معاون حمل و نقل و تشکیل وزارت مخمل در کمیسیون صنعت و معدن مجلس حاضر شد و توضیحاتی را در خصوص این موضوع ارائه کرد. آی تی. در این جلسه نمایندگانی از بانک مرکزی نیز حضور داشتند. با وجود انتقاداتی که پیش از این از سوی نمایندگان در خصوص برخی از نکات این آیین نامه مطرح شده بود، به نظر می رسد این جلسه برای پاسخ به آن انتقادات و روشن شدن مسیر تصویب آیین نامه واردات خودرو برگزار شده است. اما این آیین نامه اجرایی هنوز به تصویب کمیته دولتی نرسیده و همچنان در هیات وزیران در دست بررسی است. اما جدی در مورد جلسه مذکور صحبت کرد و در آخرین جلسه روز یکشنبه کمیسیون صنعت و معدن مجلس توضیحاتی را ارائه کرد.
جزئیات جلسه
علی جدیدی در پاسخ به سوالی درباره دلایل برگزاری این جلسه با معاون حراست و بانک مرکزی، گفت: این جلسه طبق ماده 4 قانون تنظیم صنعت و بازار خودرو است که در مجلس تصویب شده است. وزارت حراست موظف است آیین نامه اجرایی واردات خودرو را تهیه و برای بررسی و تصویب به هیأت وزیران ارائه کند. بنابراین مقررات واردات مطابق قانون مصوب مجلس است که در 25 خرداد ماه سال جاری ابلاغ شده است. جادی تاکید می کند که آیین نامه اجرایی به گفته نمایندگان تا حدودی غیرشفاف بوده و نمایندگان از جزئیات آن اطلاعی نداشته اند.
به همین دلیل معاون امنیتی وزیر کشور برای شفاف سازی در این زمینه به کمیسیون صنعت و معدن آمد. وی همچنین خاطرنشان می کند: این طرح در صورت تصویب این مصوبه در هیات وزیران به مجلس بازگردانده می شود و با وجود اینکه کمیسیون صنعت و معدن به آن رسیدگی نمی کند، کمیسیون تطبیق مجلس با آن برخورد خواهد کرد. وظیفه کمیته تطبیق شورای اسلامی، تطبیق مصوبات دولت با قانون اساسی و بررسی آن است. جادی می افزاید: نمایندگان می خواستند پیشنهادات خود را قبل از تصویب آیین نامه در هیات وزیران و بررسی در کمیسیون تطبیق مجلس مطرح کنند.
به گفته جدیدی، نمایندگان کمیسیون صنعت و معدن با تعیین سقف قیمتی برای واردات خودرو موافق نیستند. به گفته وی، بهتر است به جای اینکه به چنین محدودیتی فکر کنیم، تعرفه را افزایش دهیم. البته لازم به ذکر است که به گفته رئیس کمیسیون صنعت و معدن مجلس، برای خودروهای 10 تا 20 هزار دلاری تعرفه پلکانی در نظر گرفته خواهد شد. نماینده شیروان در مجلس می گوید به دلیل تحریم های کشور، برندهای خارجی نمی توانند پول وارد ایران کنند و در صنعت خودروسازی کشور سرمایه گذاری کنند. بنابراین پیشبینی میشود که برندهای خارجی فراتر از سقف یک میلیارد دلاری، بتوانند خودرو وارد ایران کنند و درآمد ریالی آن را به عنوان مثال برای تولید خودروهای هیبریدی در صنعت خودروسازی کشور سرمایهگذاری کنند. وی همچنین تاکید می کند که شرکت های خارجی نمی توانند مستقیم وارد شوند، یعنی یک شرکت خصوصی می تواند با همکاری یک برند خارجی این روند را پیش ببرد.
جدیدی خاطرنشان می کند: نظر مجلس بر این است که هر شخص حقیقی یا حقوقی باید بتواند خودرو وارد کند اما هنوز دولت درباره مقررات واردات و شرایط لازم برای واردکنندگان تصمیمی نگرفته است. مصطفی طاهری، رئیس کمیسیون صنعت و معدن شورای اسلامی نیز دو سوال اساسی را برای تدوین آیین نامه واردات خودرو مطرح کرد. اولاً آیین نامه باید به عنوان یک ابزار سیاست گذاری مورد استفاده قرار گیرد و دوم اینکه خودروهای وارداتی نیاز همه دهک ها را پوشش دهد. وی در توضیح هدف دوم بر حذف خودروهایی مانند تیب، ساینا و سمند از روند تولید تاکید کرد و گفت: تاکنون معادل داخلی برای این خودروها تعیین و تولید نشده است و یکی از اهداف آیین نامه این است. واردات خودروهایی که نیازهای تمام سطوح درآمدی را پوشش می دهند.
موضوع دیگری که هر دو نماینده بر آن تاکید کردند، واردات خودروهای هیبریدی و الکتریکی است. طاهری در این خصوص گفت: خودروهای برقی برای مناطق آزاد وارد می شود و یادی نیز بر اهمیت و اولویت این خودروها تاکید می کند. در بند اول ماده 4 قانون تنظیم مقررات صنعت خودرو، این نوع خودروها در اولویت واردات قرار گرفتند. اما خودروهای دوستدار محیط زیست مانند خودروهای برقی و هیبریدی میانگین قیمت بالاتری دارند و واردات خودرویی با این ویژگی به کشوری با سقف ثابت دشوار به نظر می رسد. ما این سوال را به طور جدی مطرح کردیم، اما او معتقد بود که با وجود محدود بودن گزینه ها، امکان واردات چنین خودروهایی وجود دارد.
موضوع دیگری که از ابتدای آزادسازی واردات بر اساس ماده 4 قانون تنظیم مقررات صنعت خودرو مطرح بوده، موضوع منابع ارزی واردات خودرو است. در قانون مذکور که آیین نامه اجرایی آن در دست بررسی است، رعایت محدودیت های ارزی نیز تایید شده است. طاهری در پاسخ به سوالی مبنی بر منبع ارزی که در آیین نامه پیش بینی شده است، گفت: وجوه صادراتی بخشی از این منابع مورد نیاز برای واردات خواهد بود، البته این موضوع تنها به صادرات خودرو محدود نمی شود و شامل کالاهایی مانند فرش می شود. اولویت سازمان همکاری و توسعه اقتصادی توسعه تجارت خواهد بود که بخش دوم از محل ارز تامین می شود و بخش دوم مربوط به ارز دولتی است. جزئیات بیشتری از این آیین نامه هنوز در دسترس نیست و نمایندگان نیز در آدرس هفتگی خود در صحن علنی خواستار صدور هر چه سریعتر این آیین نامه شدند.
چه خودروهای خارجی وارد کشور می شوند؟
با وجود سقف ها، ما به دنبال پاسخ به این سوال هستیم که کدام خودروها در سطح جهانی می توانند این الزامات را برآورده کنند. شورولت اسپارک 14600 دلار قیمت دارد و شرایط قیمت را برآورده می کند، اما نمی تواند گزینه محبوبی باشد زیرا واردات خودروهای آمریکایی به کشور ممنوع است.
بنابراین انتقال این گزینه به خودروهایی مانند میتسوبیشی میراژ با قیمت 16 هزار دلار، نیسان ورسا با قیمت 16 هزار دلار و 200 دلار، کیا ریو با قیمت حدود 17 هزار دلار و 300 دلار، هیوندای اکسنت با قیمت 17 دلار. هزار و 700 دلار، سوبارو ایمپرزا سدان با قیمت 19800 دلار، کیا فورته با قیمت 20100 دلار و نیسان سنترا با قیمت 20600 دلار در رتبه بندی مقرون به صرفه ترین خودروهای اقتصادی سال 2022 قرار گرفته اند.
علاوه بر این، اگر به محصولات هندی نگاهی بیندازیم، ارزان ترین خودروی جهان را نیز خواهیم یافت که ساخت شرکت تاتا موتورز هند است. تاتا نانو یک خودروی دو سیلندر بنزینی با حداکثر سرعت 105 کیلومتر در ساعت است و مدل پایه آن حدود 3300 دلار قیمت دارد. این خودرو ارزان و کوچک است و هیچ چیز جالبی در آن وجود ندارد.
سوزوکی سلریو با قیمتی در حدود 9 هزار دلار در زمره ارزان ترین خودروهای جهان قرار دارد. این خودرو ساخت ژاپن و یک هاچ بک ساب کامپکت است. این خودرو از سال 2015 به بازارهای جهانی عرضه شده و جزو خودروهای ارزان قیمت زیر 10 هزار دلار است.
در میان ارزان ترین خودروها می توان به خودروی جیلی شی مینی با قیمتی در حدود 11800 دلار اشاره کرد. این خودرو یک SUV کوچک کامپکت ساخت چین است. اگرچه قیمت آن کمی بیش از 10000 دلار است، اما ارزان ترین SUV در سال 2022 است. این خودرو برقی است و با باتری 22 کیلووات ساعتی با وزن 2300 کیلوگرم کار می کند.
داچیا ساندور نیز با قیمت 13350 دلار در میان ارزان ترین خودروهای جهان قرار دارد. این خودروی کوچک در واقع ارزان طراحی شده است، بنابراین طراحی ساده ای دارد و فاقد امکاناتی مانند تهویه مطبوع، شیشه های برقی و فرمان برقی است. همانطور که می بینید، تنها خودروی الکتریکی که می توان در بین این گزینه ها نام برد، جیلی شی مینی، یک SUV چینی است.
اگرچه هنوز جزئیات بیشتری از مقررات واردات نداریم، اما زمان زیادی تا شهریورماه که قرار بود واردات خودرو به نتیجه برسد باقی نمانده است و به نظر می رسد دولت و وزارت دفاع این زمان بندی را زیر پا بگذارند. . حدود 20 روز تا آغاز شهریور ماه باقی مانده و متن این مصوبه همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد و حتی نمایندگانی که قانون مربوط به این مصوبه را تصویب می کنند، آن را غیرشفاف می دانند.
نقش آیین نامه مذکور در کابینه دولت نیز مشخص نشده و توسط دولت تصویب نشده است. پس از آن مجددا به مجلس برگردانده شود تا در کمیسیون تطبیق میزان انطباق آن با قانون اساسی سنجیده شود. با تمام این اوصاف به نظر می رسد که واردات خودرو هنوز فاصله زیادی دارد و امکان بهره برداری از آن تا شهریور ماه بسیار کاهش یافته است.
ضمن اینکه بندهای منتشر شده نیز محل مناقشه است و بین دولت و مجلس اتفاق نظر وجود ندارد. به عنوان مثال مجلس موافق تعیین سقف قیمت برای واردات نیست، اما دولت در آیین نامه اجرایی سقف های 10 و 20 هزار دلاری را در نظر گرفته است.
از سوی دیگر به دلیل وجود تحریم های گسترده بین المللی علیه کشور، به نظر می رسد برخی بندها واقع بینانه نباشد. مثلاً بند مربوط به انتقال فناوری که در ماده 4 قانون تنظیم مقررات صنعت خودرو آمده است. همچنین تولید مشترک که قبلا توضیح داده شد این سوال را ایجاد می کند که کدام کشور به دلیل تحریم ها حاضر به سرمایه گذاری در صنعت خودروسازی ایران خواهد شد؟