مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

جزئیات امتحانات نهایی دانش آموزان/ آیا امسال در امتحانات کتب درسی حذفی داریم؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزارش سلام نو به نقل از فارس، محسن زارعی رئیس مرکز سنجش و نظارت بر کیفیت آموزش وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به سوالاتی در خصوص امتحانات دانش آموزان گفت.

دانش‌آموزان در سال تحصیلی جاری به صورت مجازی، حضوری و حضوری درس می‌خواندند، اما امتحان به صورت حضوری برگزار می‌شود. آیا برای همه پایه ها و دانش آموزان امتحان گرفته می شود؟

امسال ارزشیابی نهایی تمامی دروس به صورت حضوری یعنی از دوره اول و دوم ابتدایی تا متوسطه اول و دوم انجام می شود و برای همه دانش آموزان آزمون حضوری گرفته می شود. بخشنامه امتحانات نهایی پایه دوازدهم و برنامه امتحانات آن اخیراً به استان ها ابلاغ شد و برنامه امتحانات تمامی دانش آموزان نیز در تاریخ 18 اردیبهشت ماه به استان ها ارائه شد.

شایعاتی مبنی بر ممنوعیت امتحان در مقطع ابتدایی در فضای مجازی به گوش می رسد. این بخشنامه نشان داد که این موضوع صحت ندارد. آیا امتحانات دوره ابتدایی توسط معلمان برگزار می شود؟

اولین نکته این است که ارزشیابی در دوره پایه انجام می شود; یعنی درست است که سنجش تشریحی است اما آزمون برگزار می شود. امتحانات کلاس اول تا پنجم توسط معلم در کلاس درس انجام می شود و معلم سوالات را طراحی و تصحیح می کند. فقط امتحانات پایه ششم به صورت منطقه ای هماهنگ است.

آیا در مدرسه برای کلاس ششم امتحاناتی وجود دارد؟

بله، آنها در مدرسه خود هستند و ما فضایی برای اجرا نداریم. سوالات کلاس ششم به صورت منطقه ای هماهنگ شده است، اما در مدرسه خودشان اجرا می شوند. البته در پایه نهم طراحی سوالات به صورت استانی انجام می شود اما مجددا امتحانات در مدرسه محل تحصیل دانش آموزان برگزار می شود.

بدین ترتیب امتحانات پایه ششم به صورت منطقه ای و امتحانات پایه نهم به صورت استانی برگزار می شود.

بله برای پایه نهم امسال برنامه تحلیل تستی در نظر گرفته ایم. یعنی بعد از طراحی سوالات که توسط استان ها انجام می شود، میزان پایایی، روایی و سختی سوال را تحلیل می کنیم و میزان پیشرفت دانش آموزان در دروس را داریم.

اگرچه آزمون پایه نهم مختص کشور نیست، اما طرح سؤال متناسب با اهداف درسی است که از سازمان پژوهش می‌خواهیم. به عبارت دیگر طراحان سوالات بر اساس اهداف درسی و حجم کاری استاندارد که توسط سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش تعریف شده است، سوالاتی را ایجاد می کنند.

این یک وحدت رویه ایجاد می کند یعنی درست است که طراحان در استان های مختلف هستند اما مبنای آنها یکی است و بر اساس ترتیب و هدف سؤالات خاص و فقط به صورت سؤال طرح سؤال می کنند. متفاوت است. در این صورت می توان میزان پیشرفت را در یک کشور بزرگ مشاهده کرد. تا الان جز کلاس دوازدهم نتوانسته ایم این تحلیل را داشته باشیم.

بیشتر بخوانید  آخرین خبر از مرز مهران/ کدام زائران اجازه خروج از مرز مهران را خواهند داشت؟

امتحانات دانش آموزان دبیرستانی چگونه است؟

در دبیرستان دوم و پایه دوازدهم حالت هماهنگ وجود دارد. حوزه های آزمون از مدرسه ای که دانش آموزان در آن درس می خوانند جدا شده است. به عبارت دیگر محدوده تعریف شده است و بر اساس منطقه دانشجو باید در زمان امتحان در حوزه حضور داشته باشد و در آزمون شرکت کند.

در امتحانات پایه هفتم، هشتم، دهم و یازدهم چطور؟

داخلی است، یعنی توسط معلم کلاس و مدرسه نگهداری می شود.

سه دسته از دانش آموزان، شامل دانش آموزانی که بیماری زمینه ای، بیماری عروق کرونر قلب یا بیماری مشکوک دارند، از آموزش الکترونیکی استفاده می کنند. امتحانات این دانش آموزان چگونه برگزار می شود؟

در آزمایش‌های هماهنگ، چون باید در زمان معینی انجام شود، افرادی که مشکوک به بیماری عروق کرونر قلب یا بیماری زمینه‌ای هستند در قرنطینه در یک اتاق مخصوص آزمایش می‌شوند. در هر صورت همه باید حضوری تلاش کنند. مگر اینکه شدت بیماری به حدی باشد که متأسفانه دانش آموز در بیمارستان بستری شود، در این صورت غیبت موجه است و به ناچار به امتحان شهریور ماه موکول می شود.

آیا دانش آموزان بیمار که امتحان هماهنگ ندارند باید حضوری در آن شرکت کنند؟

بله، امتحانات آنها شخصی است، اما از آنجایی که امتحانات هماهنگ نیست، این به عهده معلمان است و می توانند در آزمون ها جداگانه شرکت کنند.

امتحانات دانش آموزی، بچه ها گاهی از سوالات سخت خیلی شکایت می کنند، به جایی می رسند که در مورد موقعیت های کاری صحبت کنند، سوال را حذف می کنند؟

امسال هم یک سازمان پژوهشی و یک معاونت دبیرستان را در بحث طراحی موضوع قرار دادیم. البته در سال های گذشته این اتفاق می افتاد، اما غیرمستقیم بود، اما امسال به صورت مستقیم انجام شد.

سامانه بانک سوالات ملی و ملی را راه اندازی کرده ایم که تمامی معلمان کشور در ایجاد سوالات مشارکت دارند. به عبارت دیگر ما از تمامی اساتید مجرب کشور خواستیم که در طراحی سوالات ما را یاری کنند و این سیستم برای آنها شخصاً فضایی را تعریف می کند که بر اساس اهداف تعیین شده در دوره ها، بارگذاری سوالات و تجزیه و تحلیل سوالات سال های گذشته سوالات را طراحی می کنند.

اولین نکته این است که سؤالات سالهای گذشته پرسیده شد، تجزیه و تحلیل شد، میزان پایایی، روایی و ضریب وزنی آنها تعیین شد تا معلم بداند هدف از درس قبلاً ارزیابی شده چه اشکالی دارد و این اشکالات وجود ندارد. عود کند. نکته دیگر این است که ما همه معلمان را در طرح سوال مشارکت می دهیم، یعنی معلمی که تدریس می کند درگیر است و نظر او را اعمال می کنیم.

بیشتر بخوانید  اطلاعیه بانک مرکزی برای خرید و فروش اسکناس ارز

آیا روند کار نظارت می شود؟

ما دو مرحله بررسی را برای سؤالات تنظیم کردیم. یک مرحله گروه های آموزشی استانی است که در مورد مسائلی که معلمان طراحی می کنند اظهار نظر می کنند و در صورت نیاز به اصلاح اصلاح می کنند و در غیر این صورت تایید می کنند.

مرحله دوم دبیرخانه دوره به عنوان کشوری است که خروجی بخش را ارزیابی می کند و در نهایت تایید می کند که موضوعی است که استانداردهایی دارد و به خوبی می تواند اهداف را ارزیابی کند و بنابراین در خروجی بانک زیر سوال می رود. تیم نهایی طراحان و داوران که با استفاده از بانک سوال و خروجی که این مراحل را طی کردند، سوال نهایی را جمع آوری کردند.

آیا امسال در کتاب های امتحانی حذفی داریم؟

نه امسال حذفی نداریم. همچنین اعلام کردیم که سوالات از کل کتاب درسی طراحی می شود.

والدین می گویند که در زمان تاج برای ما خیلی سخت بود و دانش آموزان دو سال به طور مجازی در امتحانات شرکت کردند و خواستند که سوالات امتحانی با دقت طراحی نشود. زیرا اگر سوالات و امتحانات همانند سال های گذشته باشد سطح نمرات تفاوت معناداری را نشان می دهد. نظر شما چیه؟

ببینید ما در ارزیابی های نهایی برای دو هدف تلاش می کنیم. امسال تاکید می کنیم که برای تنها هدف رفتن صرف گذر تحصیلی و تربیت پایه دانش آموزان تلاش نکنیم.

این هدفی است که باید دنبال شود اما هدف اساسی ارزیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بر اساس شرایط حاکم بر کشور است که اینطور نیست. کارهای زیادی روی این موضوع انجام شده و سناریوهای مختلفی پیشنهاد شده است. مثلاً گفته شد برای تشخیص این میزان پیشرفت باید آزمون پیشرفت تحصیلی هماهنگ کشوری برگزار کنیم، اما تصمیم بر این شد که به خود سیستم اعتماد کنیم و بتوانیم با ارزیابی نهایی نتیجه بگیریم.

در بخشنامه ارسالی به استان ها درخواست شده است که نتایج سنجش دانش آموزان در جلسات شورای معلمان مورد بررسی و بررسی قرار گیرد. ببینید چه گروه هایی از دانش آموزان نیاز به آموزش جبرانی دارند و مورد دیگر این است که دانشجو معلمان می توانند آموزش جبرانی انجام دهند. این بدان معناست که خود معلم می تواند بهتر از هرکس دیگری سطح دانش آموز را تشخیص دهد و جایی که کار نیاز به بهبود دارد.

بیشتر بخوانید  صفحه درخواستی شما پیدا نشد.

از سوی دیگر، آنها باید شامل خانواده ها نیز باشند. در این مدت خانواده ها زحمت زیادی کشیدند و از تحصیل دانش آموزان حمایت کردند. همیشه گفته ایم که محیط یادگیری هم شامل مدرسه و هم خانواده می شود و اگر این یک همراهی باشد، دانش آموز می تواند موفق باشد و انتظار داشته باشد که یادگیری به خوبی پیش برود، یعنی عامل ذینفع در یادگیری همه آنها باشد تا پدر و مادر را فراموش کن

بنابراین باید نتیجه جلسات شورای معلمان و بازخورد آن به اولیا داده شود. این یعنی به والدین بگویید که اینها نقاط ضعفی در یادگیری فرزند شما هستند و با هم باید نقاط ضعف را پوشش دهیم و بتوانیم دانش آموز را برای آینده آماده کنیم. هدف ما از نمره دهی این است نه اینکه امتحانات را ساده کنیم تا به نمره هایمان آسیب نرسد.

باید تلاش کنیم تا مشکل را حل کنیم و بتوانیم به طور واقع بینانه از پیشرفت تحصیلی دانش آموزان گزارش دهیم و بر اساس آن برنامه ریزی کنیم و این جبران آن و همچنین در آغاز سال تحصیلی آینده بخشی از تمرین و یادآوری قبلی باشد. اطمینان حاصل کنید که دانش آموزان برای دریافت مطالب جدید آماده هستند.

چقدر به مشکلات سلامت در امتحانات دانش آموزی توجه می شود؟

در این سیاست بر لزوم توجه به مراقبت‌های بهداشتی از جمله ضدعفونی کردن اماکن و تجهیزات مدارس، تهویه مطبوع مناسب، پیش‌بینی و تهیه ماسک، مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده و غیره و همچنین نظارت مدیران مدارس بر رعایت احترام کامل در ارزیابی تاکید شده است. پیشرفت تحصیلی

آیا در امتحانات سال گذشته قطعی برق باعث امتحانات زیادی شد؟ چه اقداماتی در این زمینه اندیشیده اید؟

موضوع احتمال قطعی برق مدارسی که در آن امتحانات استانی هماهنگ پایه ششم و نهم برگزار می شود مورد بحث و بررسی قرار گرفت و ادارات کل آموزش و پرورش استان تاکید کردند که باید به گونه ای برنامه ریزی شود که در صورت امکان در تمامی مدارس امتحانات برگزار شود. برگزاری آزمون در بازه زمانی مشخص شده امکان پذیر نیست تا از اختلال ناشی از قطع برق در دریافت کد سوال جلوگیری شود. و تکثیر به موقع قسمت های برگه های امتحانی باعث تکثیر متمرکز و توزیع سوالات پاکت می شود.

همچنین خاطرنشان می شود آدرس محل برگزاری آزمون جهت هماهنگی به توزیع برق استان ارسال شود. همچنین تا حد امکان مدارسی که در حوزه های امتحانی و تکثیر برگزار می شوند باید مجهز به دستگاه های برق اضطراری (ژنراتور و …) باشند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *