جزئیاتی از دیدار نمایندگان استان کردستان با بارزانی/همکاری دیپلماتیک و مناسبات اقتصادی ایران و عراق توسعه می‌یابد- اخبار کردستان – اخبار استانها تسنیم


محسن فتحی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سنندجاز دیدار شماری از نمایندگان استان کردستان در مجلس شورای اسلامی در حاشیه مراسم تحلیف رئیس جمهور با نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق در تهران خبر داد و اظهار داشت: در این دیدار بر تقویت ارتباط و همکاری‌های دیپلماتیک میان دو طرف تاکید  شد.

وی با اشاره اشتراکات تاریخی و فرهنگی ساکنان دو سوی مرز گفت: این اشتراکات باید در زندگی مردم تاثیر داشته باشد و بر این اساس، روابط بیش از گذشته تقویت شود.

نماینده مردم شهرستان‌های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس با اشاره به تقویت زیر ساخت‌های اقتصادی در  کردستان ایران خواستار اقدام متقابل برای تسهیل در مناسبات اقتصادی میان ایران و عراق در مرزهای مشترک با اقیلم کردستان شد. 

وی بیان کرد: امروز شاهد هستیم که راه آهن تهران تا سنندج احداث شده و در آینده نزدیک تا مریوان ادامه پیدا خواهد کرد. از سویی منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان تصویب شده و با احداث جاده‌ سنندج-مریوان نیز تحول اساسی پیدا کرده و اگر اقدام مشابه در اقلیم کردستان صورت گیرد، مبادلات تجاری ایران و اقلیم را به ارقام قابل قبول می‌رساند.

فتحی تاکید کرد: بازارچه‌های مرزی و اشتراکات تاریخی سببی و قومی و تمایل مردمان دو سوی مرز، باید به سرمایه‌گذاری، رفاه و افزایش سطح تبادلات  اقتصادی، فرهنگی و سیاسی منجر شود.

وی به ثبت جهانی منظر فرهنگی اورامان در ایران و نیز وجود جغرافیای مشترک اورامان در آن سوی مرز، اظهارکرد: امیدواریم روزی منطقه اورامان اقلیم کردستان نیز در قالب همین پرونده به ثبت جهانی برسد.

رئیس مجمع نمایندگان کردستان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: مسئولان و مردم  کردستان ایران و عراق از این تحولات برای تقویت گردشگری و افزایش سفرها استفاده کنند.

بیشتر بخوانید  تصویب آیین‌نامه واگذاری زمین ۲۰۰ متری به این خانوارها

وی با بیان اینکه کردستان ایران تمامی امکانات برای پذیرش مسافران کردستان عراق وجود دارد، افزود: زبان و فرهنگ مشترک نیز فاکتوری است که می‌تواند کردستان ایران به مقصد گردشگران اقلیم تقویت کند.

عضو کمیسیون بهداشت و  درمان مجلس همچنین با اشاره به وجود امکانات لازم بهداشتی و درمانی و تجربیات موفق کردستان ایران در زمینه درمان، گفت: امیدواریم با معرفی این امکانات و تجربیات، شهروندان اقلیم، به جای سفر به کشورهای خارجی، با هزینه کمتر درمان خود را در کردستان ایران دنبال کنند که از نظر زمان و هزینه به صرفه و مناسب‌تر است.

فتحی در بخشی پایانی از  سخنان خود بر ضرورت امضای تفاهم‌نامه میان وزارت کار ایران و اقلیم برای پیگیری مسائل کارگران ایران در کردستان عراق از جمله موضوع بیمه و حوادث ناشی از کار تاکید  کرد و یادآور شد: با تقویت روابط اقتصادی میان دو طرف، اشتغالزایی و سرمایه‌گذاری افزایش و پدیده کوله‌بری کاهش پیدا می‌کند.

انتهای پیام/481/ ع

دیدگاهتان را بنویسید