جدی ترین فرصت های ارائه شده توسط وزارت آموزش و ارشاد نخست وزیر / طیب نیا؟



به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، خانه باشگاه خبرآنلاین با موضوع پیش بینی ترکیب کابینه ابراهیم رئیسی ، عصر شنبه 9 مرداد و کارشناسان اقتصادی و سیاسی ، فعالان رسانه ای و دیگران برگزار شد. آنها نظرات خود را بیان کردند.

* حبیب حلج ، فعال در زمینه انرژی
من یک نسخه از آقای طیب نیا دارم که مباحث زیادی از جمله سیاست پولی و ارزی داشته است و برنامه کلی خوبی ارائه شده است. نمی دانم ، آیا به آقای فرزین اعتماد دارید که در وزارت اقتصاد باشد؟

طیب نیا برنامه ای به رئیسی نداد

* صادق الحسینی
من به نمایندگی از دکتر طیب نیا انکار می کنم که آنها نه به آقای رییسی طرحی داده اند ، نه او طرحی خواسته است و نه یک کلمه در مورد کابینه به او گفته اند. من قطعاً می گویم که او به من گفت این را در همه جا تکذیب کن ، زیرا اینها شایعه هستند. من این شایعه را در چندین جا شنیده ام و بهتر بود جایی برای انکار آن پیدا کنم.

این شایعه در دور دوم آقای روحانی نیز مطرح شد. آقای روحانی گفتگوی بسیار بدی با دکتر طیب نیا داشت. سپس آقای روحانی به نزد رهبر معظم انقلاب رفت و گفت که طیبه نیا گفته است من کار نمی کنم. تا اینکه بهت گفت اصلا بیا. الان هم همینطور است. گفته می شود آقای طیب نیا بدون پیشنهاد کار به مقامات ارشد گفته است که خود طیب نیا او را نپذیرفته است.

روش تیم اصلی اقتصادی چگونه است؟

* محمد مهاجری ، عضو هیئت تحریریه این خبرگزاری خبرآنلاین

من یک سوال از آقای حسینی دارم. فرض کنید من اطلاعات شما را بدیهی می دانم ، اما برای تیمی که نام بردید آیا این تیم قادر خواهد بود روش روشنی برای اقتصاد ایران ارائه دهد؟ من نمی خواهم نهادگرا یا بازارگرا باشم. شما گفتید که آقای رهبر برای چند ارز است. اکنون ، با فرض اشتباه بودن چند ارز ، صحیح است که همه تیم های اقتصادی دولتی این را درک کرده و از آن استفاده کنند.

بیشتر بخوانید  3 ویلا در شمال کشور به آتش کشیده شد

نواختن یک ساز اشتباه بیشتر به درد می خورد. آیا فکر می کنید تیم اقتصادی دولت راه حلی مشخص برای حل مشکلات ارائه خواهد کرد؟

طیب نیا برخاست و جنگید و فرماندهی را در دست گرفت

* صادق الحسینی ، فعال رسانه ای
من با شما موافق نیستم که اگر آنها راه را اشتباه رفتند ، بین آنها اختلاف ایجاد شود. اجازه ندهید کسی آنها را سریع آزاد کند. حداقل یکی باید بگوید ارز به جای 2500 تومان 4200 است. اگر طیب نیا در دور دوم بود ، ارز هرگز 4200 نمی شد و او می جنگید. او نبود ، و این اتفاق افتاد. در دور اول ، آقای Safe و آقای Nobacht برای درک یک فاجعه کافی هستند. طیب نیا برخاست و جنگید و فرماندهی را در دست گرفت. شنیده اید که او در کابینه می خواست آقای روحانی را شکست دهد و آقای زنگنه او را برد تا نبردی رخ ندهد.

طیب نیا همان جا ایستاده بود و اجازه نمی داد در مسیر اشتباه بروند. حتی اگر آنها از جاده پایین نروند و متوقف نشوند ، این بهتر از اشتباه است. به هر حال ، شخصی مانند فرزین امیدوار است که ما به سرعت راه اشتباه را طی نکنیم. اما این برای اقتصاد ایران و بحران های جدی آن کافی نیست. طی این 8 سال ، هر سه پنجره طلایی اقتصاد ایران بسته می شود. ما باید تصمیمات بزرگی در اقتصاد بگیریم و عملیات عمیقی داشته باشیم. اگر عمل نکنیم و نظام اقتصادی به هم بریزد این سرطان در این 8 سال ما را می کشد. به ونزوئلا و یونان می رویم.

خطر داوودی برداشته شده است که یک نکته مثبت است اما از طرفی فرهاد رهبر به مراتب بهتر از نوبهت است و او اقتصاد را بهتر می شناسد و قوی تر است. اگر رهبر رئیس سازمان مدیریت باشد ، حتی اگر رئیس بانک مرکزی یک فرد اقتصادی نزدیک به آقای فرزین باشد ، از تیم های آقای روحانی بهتر خواهد بود. حتی اگر آقای رای در بانک مرکزی باشد ، این ترکیب رهبر-فرزین-رای از همه آقای روحانی بهتر است. در دور اول ما دو منفی و یک مثبت داشتیم و در دور دوم آقای روحانی دو منفی داشت و تلاشی که مثبت بود.

بیشتر بخوانید  پیش فروش جدید وانت پراید 151 ویژه دیماه آغاز شد+ قیمت

در حال حاضر رهبر بهتر از Nobacht و Safe است. اگر آقای داودی نقشی ایفا نکند ، کابینه اقتصادی آقای رییسی بهتر از کابینه روحانی خواهد بود.

فرصت وزارت مدیریت و آموزش عمومی

* علی مقیمی

ما مروری بر میانگین سن کابینت های قبلی داریم. میرحسین موسوی بین 38 تا 40 ، آقای خاتمی بین 45 تا 50 و آقای روحانی بین 57 تا 60 سال سن داشتند. واضح است که خویشاوندان از اوایل دهه 1960 در کار بوده اند و این تغییر کرده است. به نظر می رسد این روند همچنان ادامه دارد و افراد مورد نظر موقعیت های قبلی را دارند.

دکتر رهبر معاون رئیس جمهور در نظام مالیاتی کشور و مسئول دانشگاه آزاد تهران بود. این نام در میان اسامی تعریف شده خارج از دایره 30 ساله نیست. شخصاً از تغییرات اساسی ناامید شده ام.

آنها می گویند برای نجات کشتی از باتلاق به تجربه مدیریت نیاز داریم. در واقع ، دوستان جوان که در مدیریت دستگاه کار کرده اند می دانند که تجربه مدیریت 20 سال پیش بی فایده است. او با استخراج ، داده های بزرگ و افکار عمومی ناآشنا است و می خواهد با حروف اولیه خود برخورد کند.

باید گامی برای شکستن این چرخه برداشته شود. نامهایی که 60 سال سن دارند ، با درد روز آشنا نیستند ، شبکه ها را نمی شناسند ، با فناوری اطلاعات آشنا نیستند ، فرقی نمی کنند. من هیچ تخصصی در گمرک ندارم ، اما شنیده ام که سیستم بین المللی Asikoda در گمرک فعال است ، که در دوره آقای کرباسیان با یک سیستم محلی با فشار مدیریتی ، که کند و بسیار مطمئن است ، جایگزین شد.

ما باید وضعیت جامعه را که بسیار متفاوت از 1989 و 1988 است در نظر داشته باشیم. ما در آستانه پرتگاه هستیم و تجربه بنزین مثال خوبی است. در مورد دکتر رضا رای که برای سازمان اداری و سازمان استخدامی نیز اهمیت دارد. وی معاون وزیر خارجه بهمنی در بانک مرکزی بود. آنها تحصیلات اقتصادی ندارند ، اما بدیهی است که مدیریت مالی خوانده اند.

بیشتر بخوانید  قیمت دلار را چند کانال تلگرامی از خارج کشور تعیین می‌کنند | کیهان:چه شده که قیمت دلار افزایش پیدا کرده است؟

در آموزش و پرورش ، جدی ترین گزینه آقای احمد حیدری است که در دولت آقای علی احمدی مدیرکل وزارتخانه بود و می توان پیش بینی کرد که سیاست آنها چگونه خواهد بود. در زمینه فرهنگ و جهت گیری ، آقای مختارپور می گوید من چندان خوشبین نیستم که این یک انتخاب خوب باشد. آقای قمی و اسماعیلی که در قوه قضائیه هستند با آقای ضرغامی هستند.

من ترجیح می دهم افراد بیشتری غریبه و جوانتر در دفتر داشته باشند که نحوه خاموش و روشن کردن کامپیوتر را بلد باشند. اگر دولت بعدی به این شکل ادامه یابد ، افراد 80-90 ساله وزیر خواهند شد. امیدوارم این حلقه شکسته شود.

طیب نیا و مقام معظم رهبری 30 سال با هم دوست بودند

* صادق الحسینی ، فعال رسانه ای

آقای طیب نیا و مقام معظم رهبری 30 سال با هم دوست بودند و بسیار صمیمی و همکاری می کردند. آنها با هم درس می خواندند و یکدیگر را کاملاً می شناسند. اما نظریه های اقتصادی آنها از زمین تا آسمان متفاوت است ، که عجیب نیست.

چند نفر از دوستان بسیار نزدیک و دوستان دیرینه مانند آیت الله هاشمی و آقای روحانی که همه آنها آقای روحانی هستند با یکدیگر اختلاف نظر دارند؟ در مسائل اقتصادی ، دوستی به معنای اجماع نیست.

آقای رهبر دکتر طیب نیا را به عنوان معاون خود منصوب کرد. آقای طیب نیا که رئیس هیئت مدیره شد ، سه بار آقای رهبر را بعنوان رئیس سازمان مالیاتی آقای روحانی معرفی کرد که آقای روحانی آن را نپذیرفت و در نهایت مشاور آقای طیب نیا شد. این بدان معنا نیست که ایده های اقتصادی این دو مشابه است.

27219

دیدگاهتان را بنویسید