مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

جای جوش و از بین بردن آن + راهنما

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


از بین بردن جای جوش

اسکار یا جای جوش یکی از مشکلاتی است که بیشتر افراد با آن مواجه بوده و در پی راه‌ حلی برای از بین بردن آن هستند. یکی از روش‌هایی که این روز‌ها برای از بین بردن جای جوش پیشنهاد می‌شود میکرودرم است. به همین دلیل برای اثرات و آشنایی با روش‌های از بین بردن جای جوش با دکتر کوروش صمدی، متخصص پوست، مو و لیزر درمانی به گفت‌وگو پرداختیم.

جای جوش و از بین بردن آن

وی با اشاره به اینکه در کل ۴ روش درمانی برای از بین بردن جای جوش وجود دارد گفت: «یکی از روش‌های ابتدایی برای از بین بردن اسکار، استفاده از داروهای لایه‌بردار است که نسبت به سایر روش‌ها بسیار ضعیف عمل می‌کند.»

وی با بیان اینکه میکرودرم یک نوع لایه برداری سطحی است افزود: «در واقع می‌توان گفت این روش درمانی، متوسط رو به پایین است. یعنی اثرات آن از دارو قوی‌تر است ولی قدرت خیلی زیادی ندارد.»

به گفته دکتر صمدی، عوارض پوستی استفاده از میکرودرم بسیار ناچیز است ولی نمی‌تواند بر اسکارهای فرورفته اثر خوبی بر جا بگذارد.

از بین بردن جای جوش

وی در ادامه به روشی موثر‌تر برای از بین بردن اسکار اشاره کرد و گفت: «لیزر co۲ feractional روش بسیار خوب و قدرتمندی به خصوص برای ضایعالت سطحی و چروک‌های روی صورت است. همچنین روش جدید دیگری نیز به نام RF سوزنی feractional است که در این روش سوزن‌ها وارد پوست می‌شوند و بعد از اینکه ۴ میلی متر به زیر پوست فرو رفتند جریان را آزاد کرده و موجب بهبود ضایعات عمقی پوست می‌شود.»

بیشتر بخوانید  آموزش کشیدن خط چشم دو رنگ جذاب دخترونه

به گفته این متخصص پوست، مو و لیزر درمانی، اثرات میکرودرم ملایم است ولی هرگز قدرت لیزر را نخواهد داشت اگر ۵۰ جلسه میکرودرم انجام شود به اندازه ۱ جلسه لیزر تاثیر گذار نخواهد بود.

دکتر صمدی در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در صورت انجام این اقدامات امکان بروز جوش وجود خواهد داشت افزود: «امکان اینکه فرد بعد از انجام این اقدامات جوش‌ بزند وجود دارد ولی برای جلوگیری از این موضوع پزشک باید به بیمار خود داروی خاصی بدهد تا از جوش زدن مجدد جلوگیری به عمل آید. البته تمام موارد درمانی که به آن اشاره شد بستگی به عمق ضایعات پوستی دارد.»

از بین بردن جای جوش

جوش‌هایی كه آثارشان محو نمی‌شود

دكتر كشاورز نیز با تاكید بر این كه معمولا جوش‌های بزرگ و چركی آثاری از خود بر پوست به جا می‌گذارد، می‌گوید: البته باقی ماندن جای جوش به چند عامل بستگی دارد كه یكی زمینه‌های ژنتیك پوست برای ترمیم و بازسازی است كه در برخی افراد، این زمینه بسیار ضعیف است.

از سوی دیگر دست كاری زیاد و فشار دادن جوش‌های چركی به باقی ماندن جای آنها روی پوست منجر می‌شود، پس توصیه می‌شود كه در هر شرایطی از دستكاری جوش‌ها پرهیز شود.

از بین بردن جای جوش

جای جوشی كه محو می‌شود

متخصصان پوست معتقدند پیشگیری از ایجاد جای جوش بسیار ساده‌‌تر از درمان آن است، به همین دلیل در اكثر موارد، این متخصصان بر درمان طبی زودرس و طولانی جوش‌ها یعنی تا محو شدن كامل آنها تاكید می‌كنند.

عضو هیات علمی دانشگاه بقیة‌الله تاكید می‌كند: اگر جای جوشی به شكل لكه‌های قرمز روی پوست دیده شود، نیاز به درمان نداشته و پس از مدتی به خودی خود محو می شود، اما اگر جای جوش به شكل لكه‌ها قهوه‌ای باشد، با لیزر قابل درمان است. از سوی دیگر لكه‌های تیره و قهوه‌ای رنگ با لایه‌برداری یا پیلینگ‌های پوستی نیز قابل رفع است.

بیشتر بخوانید  عوارض رنگ مو را جدی بگیرید !!

دكتر كشاورز می‌افزاید: درمان میكرودرم نیز نوعی از روش‌های لایه‌برداری محسوب می‌شود كه در آن از روش‌های فیزیكی برای از بین بردن جای جوش استفاده می‌شود، اما رفع جای جوش‌های عمیق بسته به قابلیت بازسازی پوست و روش درمانی انتخابی، قابلیت درمان نسبی دارد.

از بین بردن جای جوش

روش‌های درمانی متنوع

متخصصان پوست روش‌‌های مختلفی را برای درمان اسكار یا جای جوش صورت پیشنهاد می‌كنند كه عمده‌‌ترین آنها لیزر است و آثار تهاجمی كمی چون زخم و قرمزی را روی پوست به جا می‌گذارد.

البته از روش‌های درمانی دیگری چون پانچ یعنی بریدن یا برآمده كردن جای جوش نیز استفاده می‌شود كه در هر دو مورد خون‌ریزی ایجاد شده به پر شدن جای جوش تا حد قابل قبولی منجر می‌شود.

دكتر كشاورز اضافه می‌كند: استفاده از فیلرها یا پركننده‌ها كه می‌تواند از نوعی ژل یا چربی خود بدن باشد، نیز از روش‌های رایج درمان جای جوش محسوب می‌شود، اما این روش به دلیل عوارضی كه دارد، شیوه مطلوبی نیست.

گردآوری توسط: مجله دلگرم


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *