مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

جایگزین رئیسی در قوه قضاییه کیست ؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



جانشین رئیسی در قوه قضاییه کیست ؟


روز گذشته ابراهیم رئیسی رئیس سابق قوه قضاییه کشور ، در انتخابات ریاست جمهوری پیروز و به عنوان رئیس جمهور منتخب کشور معرفی شد.


طبق قوانین رئیس جمهور کشور نمی تواند همزمان دو مقام در دست داشته باشد .


جایگزین رئیسی در قوه قضاییه کیست


رئیس قوه قضاییه بعد از رئیسی


۲۷ ماه قبل بود که با حکم رهبر انقلاب ریاست قوه قضائیه به ابراهیم رییسی سپرده شد. اما حالا با ثبت نام او در انتخابات ریاست جمهوری گمانه‌های در مورد رئیس بعدی قوه قضائیه مطرح شده است. البته سید ابراهیم رییسی علی رغم کاندیداتوری برای ریاست جمهوری همچنان در جایگاه خود حضور دارد. در حال حاضر نیز برخی کارشناسان حقوقی می‌گویند که او باید پیش از ثبت نام استعفا می‌داد تا تکلیف رئیس بعدی قوه قضائیه مشخص می‌شد.


سال ۶۸ اولین حضور ریسی در قوه قضائیه بود و حالا به نظر می‌رسد که او آخرین سال حضورش را در این قوه تجربه می‌کند. ناظران پیش بینی می‌کنند که رییسی در صورت پیروزی یا شکست در انتخابات ریاست جمهوری از قوه قضائیه خواهد رفت.


رییسی سال ۶۸ با حکم محمد یزدی رئیس وقت قوه قضائیه به عنوان دادستان تهران منصوب شد. پس از آن در سال ۱۳۷۳، به عنوان رئیس سازمان بازرسی کل کشور رسید و تا سال ۱۳۸۳ در این سمت باقی ماند. اما از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۳ او معاون اول قوه قضائیه شد و در سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۴ نیز دادستان کل کشور بود.


یش بینی‌ها حاکی بر این است که رییسی در هفته‌های آینده از سمت خود کناره گیری کند.

بیشتر بخوانید  جزئیات درگیری در مرز ایران و افغانستان


افرادی که احتمالا جایگزین ابراهیم رئیسی در قوه قضاییه خواهند بود :


  • محسنی اژه ای

  • احمد مرتضوی

  • جعفر منتظری

  • سید حسن عاملی

  • علیرضا اعرافی


با این وجود محتمل‌ترین گزینه‌ای که ممکن است به عنوان جانشین رییسی و رئیس بعدی قوه قضائیه شود، غلامحسین محسنی اژه‌ای معاون اول این قوه است. او که تمام مراحل و مراتب را در قوه قضائیه گذرانده است بیشترین شانس را در میان تمامی گزینه‌ها دارد.


البته برخی از فعالان رسانه‌ای معتقدند که اژه‌ای با اصلاحات قضایی مدنظر رییسی چندان سازگار نیست و ممکن است این مسئله باعث شود جایگزین رییسی فردی هم راستا با این سیاست‌ها باشد. اما با این وجود همچنان نمی‌توان احتمال انتصاب او را نادیده نگرفت.


در این میان سید احمد مرتضوی مقدم، رئیس کنونی دیوان عالی کشور نیز که سلسه مراتب قضائی را تا این سطح سپری کرده؛ از او به عنوان شانس دوم جانشینی رییسی یاد می‌شود.


شانس سوم ریاست بر قوه قضائیه محمدجعفر منتظری دادستان کنونی کل کشور است. او که اکنون ۶۳ ساله است، تجربه ۴۰ ساله در قوه قضائیه دارد.


برخی ناظران از آیت‌الله علیرضا اعرافی، از فقهای شورای نگهبان به این عنوان نام می‌برند. اما به ‌هر حال هنوز هیچ‌ چیز درباره جانشینی آیت الله رئیسی در راس دستگاه قضایی مشخص نیست و طی ماه‌های پیش‌رو احتمال هر رخدادی وجود دارد.


جایگزین رئیسی در قوه قضاییه کیست


سید حسن عاملی جانشین رئیسی ؟


اردیبهشت ماه سال جاری موضوع جانشینی آیت الله عاملی برای ریاست قوه قضاییه تکذیب شد.


شهرام محمدی فعال رسانه ای و روزنامه نگار اردبیلی در صفحه توییتری خود نوشت: به دنبال اخباری در فضای مجازی و طرح حضرت آیت الله سید حسن عاملی به عنوان یکی از گزینه های احتمالی ریاست قوه قضاییه، موضوع پیگیری شد و ایشان بر رد قاطع خبر منتشر شده تاکید کردند.


بیشتر بخوانید  حلقه لبخند..!! سری 58
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *