مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

جالب ترین فایده نخ دندان نوزاد را بخوانید!

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


آشنایی با خواص نخ دندان نوزاد

فلوس در واقع نام درختی است که اندازه نوع بالغ آن به 10-15 متر می رسد. از آنجایی که این درخت به طور مستقل در مناطق گرمسیری آفریقا رشد می کند، آفریقا یکی از بزرگترین تولیدکنندگان چنار در جهان محسوب می شود. درخت فلوس از طریق جنسی تولید مثل می کند و قادر به تولید دانه است. همانطور که گفته شد دانه کتان دارای خواص دارویی است.
گل‌های گیاه زرد و برگ‌های آن سبز تیره است
و قطر دانه های آن بین 30-50 سانتی متر است که مانند لوبیا داخل پوسته است. داخل این دانه ها مایع چسبناک تیره ای به نام عسل وجود دارد. طعم این مایع کمی شیرین است اما بوی مطبوعی ندارد. برای استفاده از نخ باید آن را کمی روی آتش گرم کنید تا عسل بیرون بیاید.

شایان ذکر است که فلوس در ایران با نام های خرنوب هندی و خیار شنبر نیز شناخته می شود. نخ در طب سنتی کاربرد فراوانی دارد. خواص این گیاه دارویی بی شمار است و در درمان بیماری های دستگاه گوارش، درد مفاصل، مشکلات روده ای، کبدی و چشمی کاربرد دارد. همچنین در درمان عفونت های مختلف حتی در نوزادان نیز استفاده می شود. در زیر با خواص نخ دندان بچه آشنا می شوید.


خواص متعدد نخ دندان نوزاد

همانطور که گفته شد در طب سنتی از نخ دندان عمدتاً برای رفع دل درد و یبوست نوزادان استفاده می شود. البته قبل از استفاده از هر داروی شیمیایی و گیاهی بهتر است با پزشک مشورت کنید. برای تعیین ایمنی، روش و دوز آن. از دیگر خواص نخ برای نوزادان و حتی بزرگسالان می توان به موارد زیر اشاره کرد.


خواص نخ دندان نوزاد

بهبود هضم

دانه کتان حاوی ترکیبات آلی به نام گلیکوزید است که به هضم غذا در معده کمک می کند. نوشیدن یک فنجان چای فلوس باعث هضم فوری غذا می شود. در عین حال به دلیل خاصیت خنک کنندگی از خشکی روده جلوگیری می کند. نخ دندان همچنین برای درمان اختلالات روده مانند نفخ در کودکان استفاده می شود.
افرادی که از درد معده یا سوء هاضمه رنج می برند با ماساژ روغن بذر کتان مخلوط با روغن بادام روی معده درمان می شوند. اگر قلب کودک درد می کند، می توانید روغن نخ دندان را روی شکم او بریزید و برای بهبودی سریعتر آن را چند دقیقه ماساژ دهید.

بهبود و پیشگیری از یبوست

نخ دندان حاوی ترکیباتی است که اثراتی مشابه آمودین دارد و می تواند یبوست را بهبود بخشد. نوشیدن هر روز چای فلوس روده را مرطوب می کند و حرکت آن را آسان می کند. عصاره دانه کتان مدفوع را نرم می کند و درد ناشی از یبوست را کاهش می دهد.
می توان گفت مهمترین خاصیت فلوس که اغلب برای نوزادان استفاده می شود خاصیت ملین آن است. طی مطالعات انجام شده بر روی 30 کودک 1 تا 6 ساله مبتلا به یبوست در مرکز بهداشت و طب سنتی اردبیل در سال 93-1373 انجام شد. این گیاه در درمان یبوست در نوزادان موثر است.
همانطور که گفته شد فلوس از نظر ترکیبات شباهت زیادی به آمودین دارد و ترکیبات موجود در این محصول خاصیت ملین دارند. در درمان تنبلی روده استفاده می شود. بنابراین می تواند یبوست را نیز درمان کند. نوشیدن روزانه چای فلوس مدفوع را مایع می کند و درد ناشی از یبوست را کاهش می دهد.

بیشتر بخوانید  پاسخ درک مطلب و سوالات درس شانزدهم فارسی ششم دبستان

کیفیت خواب خود را بهبود بخشید

دانه کتان دارای خاصیت آرامش بخشی است و برای بهبود کیفیت خواب نوزاد می توان دانه های خشک شده آن را در بالش کودک ریخت تا از مزایای این گیاه شگفت انگیز بهره برد. به عبارت دیگر، استفاده از بالشی حاوی دانه های نخ به جای الیاف به بهبود کیفیت خواب کمک می کند.
همانطور که گفته شد این دانه ها اثر آرامش بخشی دارند و ماساژ ملایم سر حس خوبی را به همراه دارد. بالش نخی یک درمان عالی برای افراد مبتلا به آپنه خواب یا بی خوابی است. این بالش در تابستان خنک و در زمستان گرم است. افرادی که از درد مزمن گردن و شانه رنج می برند می توانند روی بالش کاسیا بخوابند و برای نوزادان نیز از بالش بذر کتان استفاده می شود.
اگر کودک کم خواب است یا خواب کافی ندارد. نخ دندان می تواند گزینه مناسبی برای بهبود شرایط خواب کودک باشد. به این ترتیب با استفاده از نخ می توان کیفیت و کمیت خواب نوزاد را افزایش داد. فقط دانه های خشک گیاه را در بالش یا تشک کودک خود قرار دهید. در این صورت مولکول های گاز داخل دانه روی نوزاد تاثیر گذاشته و خواب عمیقی را به همراه خواهد داشت.


نخ دندان بچه

مقابله با میکروارگانیسم ها

نخ دندان این قدرت را دارد که از رشد میکروارگانیسم هایی مانند قارچ ها جلوگیری کند. در عین حال می تواند باکتری ها را از بین ببرد و از رشد انواع مختلف باکتری ها مانند باسیل دیفتری، استافیلوکوک و باسیلوس کلی جلوگیری کند. مخلوط کردن پودر دانه فلوس در آب آشامیدنی انواع مختلف عفونت های قارچی موضعی را درمان می کند.

فشار خون پایین

نوشیدن چای فلوس در طول روز باعث کاهش فشار خون می شود. نخ باعث تسهیل گردش خون و تنظیم فشار خون می شود. در عین حال، دانه کتان باعث کاهش چربی خون می شود.

سرماخوردگی را درمان کنید

این نخ دارای طبیعت گرم بوده و خاصیت ضد میکروبی و ضد ویروسی دارد. بنابراین می تواند یکی از داروهای گیاهی مفید در درمان سرماخوردگی نوزادان باشد. با کمک روغن بذر کتان می توانید از سرماخوردگی یا آنفولانزا جلوگیری کنید. دانه کتان سردرد را کاهش می دهد و سرماخوردگی را درمان می کند. در عین حال با تمام عفونت های مربوط به آلرژی های فصلی مقابله می کنند.

بهبود مشکلات چشم

نخ حاوی رتینوئیک اسید است، بنابراین کبد را تمیز می کند و بینایی را بهبود می بخشد. نخ دندان برای درمان مشکلات چشمی مختلف مانند تاری دید، درد و تورم چشم، خارش، گلوکوم و خشکی چشم استفاده می شود. شایان ذکر است اسید مذکور در بهبود بینایی نوزادان و رفع مشکلات مربوط به بینایی موثر است. به عنوان مثال، اگر چشم های کودک متورم یا خارش دارد، می توان از روغن نخ دندان برای درمان آن استفاده کرد.

بیشتر بخوانید  4 بازی مهیج برای درمان تنبلی چشم کودکان

ضد عفونی کننده ها

یکی دیگر از خواص فلوس که استفاده از آن را حتی برای بزرگسالان نیز مناسب می کند خاصیت ضد عفونی کنندگی آن است. نخ دندان حاوی موادی است که می تواند باکتری ها و میکروب ها را در نتیجه عفونت از بین ببرد. به این ترتیب می توان از نخ دندان برای درمان عفونت در نوزادان استفاده کرد.


نخ

کاهش وزن

نخ دندان باعث کاهش وزن و دفع سموم از بدن می شود. در عین حال آب اضافی بدن را دفع کرده و باعث تغییر رنگ پوست می شود. نوشیدن چای یا عصاره این گیاه در چای باعث کاهش وزن می شود. نخ دندان مانع از جذب کربوهیدرات و چربی در بدن می شود و در نتیجه باعث کاهش وزن می شود.
تحقیقات نشان داده است که دانه کتان میزان تجمع چربی در بافت ها را کاهش می دهد. بافت چربی وظیفه ذخیره انرژی را به شکل چربی دارد و چاقی در درجه اول نتیجه تعداد زیادی بافت چربی در بدن است نه وزن.

تنظیم سطح کلسترول خون

یکی دیگر از خواص فلوس کاهش کلسترول خون است. در عین حال از رشد پلاک آترواسکلروتیک که باعث مشکلات قلبی عروقی می شود جلوگیری می کند.

تسکین درد مفاصل

روغن دانه نخ دندان یک درمان موثر برای کاهش آرتروز و تسکین درد مفاصل است. روغن بذر کتان دارای خواص ضد التهابی و ضد روماتیسمی است. ماساژ روزانه مفاصل با این روغن جریان خون را بهبود می بخشد و مفاصل را با اکسیژن تامین می کند. اگر به دنبال دارویی برای درمان انواع عفونت ها، تسکین درد بدن و حفظ وزن ایده آل هستید، دانه کتان تهیه کنید. می توانید از خواص این دمنوش دانه ای به تنهایی یا با گلاب یا گل داوودی استفاده کنید.

نفخ را بهبود می بخشد

یکی از مشکلاتی که اکثر نوزادان با آن مواجه هستند نفخ و تجمع هوا در دستگاه گوارش است. ماده ای در فلوس وجود دارد که فعالیت روده را افزایش می دهد و نفخ را در نوزادان و کودکان کاهش می دهد. این ماده از طریق پوست نیز جذب بدن نوزاد می شود و می تواند فعالیت معده و روده نوزاد را برای از بین بردن نفخ معده بهبود بخشد. اگر نوزاد نفخ شدید دارد کافی است مقداری روغن نخ دندان تهیه کرده و روی شکم نوزاد ماساژ دهید.

عوارض جانبی نخ دندان

شایان ذکر است که فلوس دارای خواص بی شماری است و در طب سنتی جایگاه ویژه ای دارد. این گیاه در درمان بیماری های گوارشی، چشمی، مفاصل و عفونت ها کاربرد فراوانی دارد. اما استفاده از آن می تواند عوارضی را در بزرگسالان و نوزادان ایجاد کند، از جمله:

بیشتر بخوانید  چگونه با فرزندان‌مان مذاکره کنیم؟


مزیت فلوس

دانه کتان حاوی ترکیباتی مانند اتوزین و اورانتئوتوزین است که می تواند عوارض جانبی ایجاد کند.
افرادی که از اسهال و بیماری های گوارشی رنج می برند از استفاده از نخ دندان اجتناب کنند. زیرا باعث تشدید بیماری می شود.
با توجه به اینکه نخ دندان سیستم عصبی را تحریک می کند، می تواند سطح استرس و اضطراب را افزایش دهد.
با توجه به اینکه گیاه مذکور باعث کاهش فشار خون می شود، برای افرادی که داروهای فشار خون مصرف می کنند. ممنوع است.
استفاده از نخ برای زنان باردار ممنوع است.
تمام داروهای گیاهی و شیمیایی علاوه بر فوایدی که به همراه دارند، دارای عوارض جانبی نیز هستند. مهمترین عارضه استفاده از نخ دندان خونریزی معده و افتادن روده ها روی هم است.
هنگام استفاده از نخ دندان مراقب باشید و از قبل در مورد مقدار مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید.


نحوه استفاده از نخ دندان برای رفع یبوست در نوزادان

سه راه برای استفاده از نخ دندان وجود دارد. می توان از آن به عنوان چای، مربا یا روغن آن به صورت موضعی استفاده کرد. توجه داشته باشید که استفاده از فلوس به شکل چای یا مربا برای کودکان زیر یک سال ممنوع است.

چای فلوس:

برای رفع یبوست عسل را از دانه ها خارج کرده و حدود 10 گرم عسل مخروط ها را با یک لیتر آب جوش مخلوط کرده و به صورت خوراکی مصرف کنید. این جوشانده ملین خوبی است و با توجه به وزن و سن می توان مقدار عسل را افزایش داد.

روغن نخ:

روغن نخ دندان را می توان از داروخانه ها تهیه کرد و چند قطره آن را روی شکم کودک ریخت. سپس شکم کودک را به صورت دورانی ماساژ دهید. این کار در درمان نفخ و یبوست نوزادان موثر است.

فلوس جام:

کمی عسل را در دانه ها بجوشانید و کمی شکر زده شده به آن اضافه کنید. سپس صبر کنید تا این مخلوط روی حرارت ملایم بجوشد تا آب اضافی آن تبخیر شود. وقتی غلظت آن به حداقل رسید مربا آماده مصرف است. این مربا نیز ملین خوبی است.
بهتر است در استفاده از نخ دندان برای نوزادان مراقب باشید و با نظر پزشک این کار را انجام دهید. زیرا تحقیقات کاملی در مورد عوارض جانبی آن برای نوزادان انجام نشده است. بنابراین مصرف زیاد فلوس می تواند عوارض جبران ناپذیری در کودکان ایجاد کند.
در مورد افراد بالغ به دلیل فواید و خواص متعدد فلوس از مصرف طولانی مدت بذر آن خودداری کنید. زیرا دانه ها حاوی موادی هستند که باعث ملانوز روده می شوند. همچنین زنان باردار باید از مصرف آن خودداری کنند زیرا می تواند منجر به زایمان زودرس شود.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *