مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

تکنیک کاشت و نگهداری لاله های تالابی

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


معرفی لاله مرداب


لاله مردابی این یک گل مقدس برای هندی ها و بودایی ها است و بسیار مورد احترام است. لاله مرداب نماد پاکی، زیبایی، عظمت، فضل، ثروت، ثروت، دانش و صلح است. گل صورتی لاله مردابیا گل ملی هند است. این گل به نام لاله آبی مقدس، نیلوفر هندی نیز شناخته می شود، لاله مردابی به طور کلی در دو رنگ سفید و صورتی موجود است و در آب های کم عمق و کدر رشد می کند. لاله مردابی نور گرم خورشید را دوست دارد و آب سرد را تحمل نمی کند، بنابراین در زمستان شکوفا نمی شود. برگ های لاله مردابی روی آب شناور است و این گل ساقه بلندی دارد که دارای فضای هوایی برای حفظ شناوری است.

لالا بومی آسیا و استرالیا است و در محدوده وسیعی از مناطق هند و چین یافت می شود. لاله مردابی گیاهی است چند ساله و آبزی و در استخرهای کم عمق، دریاچه ها، تالاب ها و مرداب ها یافت می شود. این گیاه دارای ریشه های قوی است، بنابراین این ریشه ها در گل و لای در کف آب قرار می گیرند و از طریق ساقه های بلند خود به برگ های شناور متصل می شوند. گیاه لاله مردابی 1.5 متر ارتفاع و 3 متر عرض دارد. برگها گاهی اوقات و لاله های مردابی همیشه بالاتر از سطح آب هستند. لاله مردابی گلی زیبا و معطر است که صبح ها باز می شود و گلبرگ ها در شب بسته می شوند.


لاله های تالاب و شرایط کاشت و نگهداری

نیازهای اکولوژیکی گیاهان لاله تالابی


خاک:

در سال اول، گیاهان نیلوفر آبی به خاک سنگین و غنی از مواد مغذی نیاز دارند. هنگام کاشت در سبد یا گلدان می توان از ورمی کمپوست استفاده کرد و سطح آن را تا چند سانتی متر با سنگ پوشاند تا خاک گلدان در آب حل نشود.


سبک:

این گیاه حداقل به مدت 6 ساعت در طول روز به نور زیاد و نور مستقیم خورشید نیاز دارد و باید در آفتاب کامل رشد کند. گل ها به مدت 2 تا 3 روز باز می مانند و پس از آن بسته می شوند و گلبرگ ها می ریزند.

بیشتر بخوانید  آیین نامه و چک لیست رعایت نکات ایمنی در انبار


درجه حرارت:

دمای بین 30 تا 35 درجه برای نگهداری گیاهان مناسب است. در پاییز، نیلوفر آبی خود را به قسمت عمیق تری از حوضچه منتقل کنید تا از یخ زدن پیازهای گل در زمستان جلوگیری کنید. اگر حوض شما کم عمق است، می توانید گلدان را به مکانی مانند زیرزمین منتقل کنید و اطراف زمین را با یک گلدان مالچ پر کنید تا پیاز یخ نزند. در بهار به محض دیدن اولین جوانه خاک گلدان را عوض کرده و به حوض منتقل کنید.


لقاح:

این گیاه در 3-4 هفته اول رویش گیاهی پس از تکثیر فقط به تغذیه مصنوعی نیاز دارد و پس از آن باید اجازه داد گیاه با محیط خود سازگار شود. استفاده زیاد از کود باعث سوختگی برگ های گیاه می شود.


آلو خشک:

برگ های زرد و ساقه های آسیب دیده را حتما قطع کنید زیرا از رشد گیاه جلوگیری می کنند. اگر برگ های نیلوفر آبی از حوض بیرون آمدند، می توانید آنها را نیز از گیاه جدا کنید.


تکثیر گیاه لاله مردابی:

گل لاله مردابی با کاشت بذر و پیاز تکثیر می شود. دانه های این گیاه در پرچم های پنهان شده در مرکز گل یافت می شود. بذر این گیاه را می توان برای مدت بسیار طولانی کاشت.


نحوه کاشت لاله های تالابی

حقایقی در مورد لاله های تالاب

  • گل لاله مردابی یک گل مقدس برای بوداییان است.
  • لاله مردابی یکی از هشت نشانه فرخنده بودیسم است. هشت گلبرگ لاله مرداب در ماندالای بودایی نماد هماهنگی جهان هستی است و هزار گلبرگ لاله مرداب نشان دهنده نور معنوی است.
  • در اساطیر مصر، لاله مردابی با خورشید مرتبط بود زیرا گلبرگ های آن در روز باز و در شب بسته بودند. آنها حتی معتقد بودند که لاله مرداب از خورشید آمده است.
  • ریشه لاله های مردابی در خاک در کف رودخانه ها و مرداب ها یافت می شود در حالی که برگ ها روی سطح آب شناور هستند. لاله های تالاب روی ساقه های ضخیم ظاهر می شوند و معمولاً چند اینچ بالاتر از سطح آب قرار دارند.
  • در لاله های تالابی، دانه ها، برگ های جوان و ساقه های زیرین خوراکی هستند. در آسیا گاهی از گلبرگ های گیاه لاله مردابی به عنوان ادویه استفاده می شود. بسته ها همچنین حاوی برگ های بزرگی است که در غذا استفاده می شود.
  • قسمت های مختلف گیاه لاله مردابی در طب سنتی آسیا مورد استفاده قرار می گیرد.
  • میوه های گیاه لاله مردابی غلاف های مخروطی شکل هستند که دانه هایی در سوراخ غلاف ها وجود دارد. وقتی دانه ها رسید، در غلاف ها شل می شوند، سپس غلاف ها به سمت پایین خم می شوند و دانه ها در آب رها می شوند.
  • ساقه های لاله تالاب تقریباً در سراسر هند خورده می شوند و بیش از حد اسیدی هستند.
  • از بذر گیاه لاله مردابی در شمال شرقی هند استفاده می شود.


لاله مرداب، نیلوفر آبی هندی

روش کاشت لاله تالابی

سر دانه ها را سوهان بکشید تا پوسته دانه ترک نخورد، اگر پوسته دانه ترک نخورد، دانه ها رشد نمی کنند، دانه ها را در یک لیوان آب گرم بدون کلر قرار دهید. هر روز لیوان آب را عوض کنید تا بذرها جوانه بزنند. شیشه را باید در مکانی با دمای 25 تا 30 درجه سانتیگراد قرار داد تا زودتر جوانه بزند.

برای جوانه زدن، شیشه باید در معرض نور قرار گیرد. بعد از روز اول خیساندن، دانه ها دو برابر بیشتر پف می کنند. پس از جوانه زدن باید چند روز صبر کرد تا نهال ها به اندازه 15 سانتی متر برسند. سپس آنها را در ظروف 11 تا 19 لیتری که حاوی خاک رسی ریز هستند قرار دهید. گلدانی که انتخاب می کنید باید بتواند گرما را حفظ کند. 15 سانتی متر از ظرف را داخل زمین بریزید. هر دانه باید در گلدان گذاشته شود. جوانه ها را به آرامی در زمین قرار دهید. آب گرم را به آرامی روی زمین بریزید، سپس آن را به آب کم عمق منتقل کنید.

همچنین می توانید گیاه را به گلدان های 50 لیتری منتقل کنید و یک سوم گلدان را داخل زمین بریزید و بقیه گلدان را پر از آب کنید و گیاه را در گلدان نگه دارید. برای گلدان از خاک لومی خوب استفاده کنید. زیرا این خاک دارای مواد مغذی زیادی است و در صورت قرار گرفتن در آب در آب شناور نمی شود. در سال اول گیاه لاله مردابی باید کوددهی شود وقتی گیاه لاله مردابی از طریق بذر کاشته می شود ممکن است در سال اول گل ندهد. حداقل دما در طول فصل رشد باید 25 درجه سانتیگراد باشد. دمای ایده آل برای این گیاه 30 تا 35 درجه سانتیگراد است و نیاز به آفتاب زیاد دارد.

مراقبت از گیاه لاله مردابی

در سال اول باید مقدار کمی کود به این گیاه داده شود. کود اضافی برگ ها را می سوزاند. در اواخر پاییز باید برگ های زرد را قطع کرد و گیاه را به عمیق ترین قسمت تالاب منتقل کرد.

ارزش غذایی گل لاله

از جمله فواید لاله مردابی برای سلامتی، ترکیب بی نظیری از ویتامین ها (ویتامین C و B6) و مواد معدنی آن را مشخص می کنیم، تمام قسمت های این گیاه خوراکی، سرشار از مواد مغذی از جمله پتاسیم، فسفر، مس، آهن و منگنز است. منبع بسیار مهمی از فیبر و پروتئین است. این گیاه برای بهبود گردش خون، کاهش استرس، تنظیم فشار خون، بهبود هضم، بهبود سلامت قلب و کنترل وزن استفاده می شود.


بیشتر بخوانید  آدرس و شماره تلفن دیگران فریبا عباسی، متخصص زنان و زایمان در نجف آباد
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *