تکثیر ماهونیا و روش پرورش این گیاه دارویی ارزشمند


این گل ها بومی آسیا و آمریکای مرکزی هستند و ارتفاع آنها بین 30 تا 200 سانتی متر است و دارای برگ های آبی بیضی شکل دندانه دار است. این برگ ها در پاییز به رنگ برنزی تغییر رنگ می دهند و زیبایی خاصی به این گل می بخشند. پرورش گل ماهونیا را برای شما بررسی می کنیم و در مورد نحوه نگهداری از این گیاه اطلاعاتی در اختیار شما قرار می دهیم.

شرایط نگهداری گل ماهونیا

ماهونیا نوعی زرشک است، پس شاید به جای این نام، آن را اغلب شنیده باشید. این گیاه به زرشک نیز معروف است و به کم آبی بسیار حساس است و باید به نگهداری از این گیاه توجه کرد.
از نظر رشد، این گیاه نسبت به تعدادی از گیاهان دیگر رشد بسیار کمی دارد و این طبیعی است و جای نگرانی نیست.
برای اینکه بتوانید گل ماهونیا را پرورش دهید باید یک سری نکات را در خصوص شرایط نگهداری این گیاه رعایت کنید.


شرایط رشد ماهونیا

مکانی برای نگهداری گل ماهونیا

این گل ها در مناطقی که مرطوب و خنک هستند بیشتر رشد می کنند بنابراین باید در جایی قرار گیرند که نور خورشید زیاد به آن نخورد و گرمای زیادی برای این گل ایجاد نکند. هر چه بیشتر شرایط لازم و خنک را برای این گیاه فراهم کنید، بهتر و بیشتر رشد می کند و گل های زیباتری تولید می کند.

دما و نور

دو عامل بسیار مهم در رشد گیاه دما و نور هستند. این گل ها سایه را دوست دارند و ترجیح می دهند در سایه رشد کنند. می توانید این گیاه را در زیر آفتاب صبحگاهی قرار دهید تا نور مورد نیاز آن را دریافت کند، اما به یاد داشته باشید که آفتاب ظهر می تواند به این گیاه آسیب برساند.

بیشتر بخوانید  خانه های زیست محیطی

خاک مورد نیاز برای رشد ماهونیا

این گیاه به انواع خاک های خاص مانند خاک های شنی، لومی و مرطوب با زهکشی کافی علاقه زیادی دارد و اگر این شرایط را برای آن فراهم کنید رشد بسیار خوبی خواهد داشت و جلوه زیبایی به خانه شما می بخشد. به یاد داشته باشید که باید مواد معدنی مناسب را به این خاک ها اضافه کنید تا این گیاه به خوبی رشد کند. در تابستان برای ساکت ماندن ریشه این گیاه می توان از مالچ پاشی استفاده کرد.


معرفی ماهونی

تکثیر ماهونیا

برای تکثیر این گیاه باید از بذر بالغ آن استفاده کرد. البته یکی دیگر از راه های تکثیر این گیاه قلمه زدن است و این کار نیاز به یک سری اقدامات خاص دارد و فقط در صورتی موفق می شوید که در این کار مهارت داشته باشید وگرنه این روش جواب خوبی به شما نمی دهد. نخواهند داشت.


آبیاری این گیاه

آبیاری این گیاه در ماه های گرم و سرد متفاوت است و در ماه های گرم باید به طور مرتب آبیاری شود و اگر ریشه این گیاه در رقابت با درختان بزرگتر است باید مراقب بود که ریشه این گیاه خشک نشود در غیر این صورت ممکن است این گیاه می میرد.

کاشت ماهونیا با بذر

برای اینکه بتوانید آن را به درستی انجام دهید، باید نکاتی را در مورد آن بدانید. در زیر نحوه تکثیر گل ماهونیا از طریق بذر را برای شما بررسی خواهیم کرد.

ابتدا باید دانه ها را به مدت یک روز در آب خیس کنید و دو بار در این بین آب آن را عوض کنید.
بعد از یک روز می توانید بذرها را در گلدان مناسبی قرار داده و در عمق یک متری بکارید.
این گلدان را باید بیرون از خانه در محیطی نیمه سایه قرار داد.
به خاطر داشته باشید که این گیاه بهتر است در بیرون از خانه نگهداری شود زیرا جزء گل های بیرونی است و نمی توانید آن را برای مدت طولانی در داخل خانه نگهداری کنید.
دیدن جوانه های این گیاه بین 15 تا 60 روز طول می کشد. در این بین باید مراقب بود که خاک باغچه را برای آنها آماده کرد و پس از جوانه زدن این گیاه در باغ کاشت.

بیشتر بخوانید  کاملترین مرجع اسامی پسرانه که با حرف ف شروع میشوند


گل ماهونیا

برای اینکه این گل به خوبی رشد کند باید از انواع خاک با ترکیبات خاص استفاده کرد. به طور کلی این گیاه می تواند در سه ترکیب مختلف خاک رشد بسیار خوبی داشته باشد که در ادامه به شما در مورد آن ترکیب ها خواهیم گفت.

ترکیبی از 60 تا 40 کوکوپیا و پیت ماس
ترکیبی از 70 تا 30 کود نارگیل و حیوانی
ترکیبی از خاک باغچه، ماسه، برگ و کود 30.30.20.20

خواص دارویی ماهونیا

این گل دارای تعدادی فواید درمانی است. بهتر است با اطلاعات دارویی این گیاه بیشتر آشنا شوید تا دانش خود را در این زمینه افزایش دهید. از فواید دارویی این گل می توان به تقویت خون و سیستم ایمنی، ضد عفونی کننده بدن، ملین، مدر بسیار قوی، ضد یبوست و ملین قوی، درمان التهاب معده، سوء هاضمه شدید، تحریک کلیه، تحریک کیسه صفرا، اشتها آور اشاره کرد. ، افزایش میل جنسی، جلوگیری از خونریزی های شدید، درمان تومورها، سرماخوردگی های قوی، ضد مالاریا، درمان زخم های بدون درد، کاهش فشار خون، ضد تشنج، تقویت کننده رحم، باکتری کش، خلط آور، تب بر و ضد سرفه.


دیدگاهتان را بنویسید