مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

توهین و ظلم صدا و سیما به احمد شامل

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


توهین به احمد شاملو آنلاین سه صدا و سیما

دلگرم کننده: شبکه سوم سیما در اقدامی غیبی و در شامگاه 11 مرداد 1396 به مناسبت نوزدهمین سالگرد درگذشت احمد شاملو – نویسنده، مترجم، شاعر، روزنامه نگار، فعال مدنی، ترانه سرا، درگذشته و نامدار ایرانی. فرهنگ نویس (21 دی 1304 – 2 مرداد 1379) – یک برنامه ویژه پخش کرد، مستند «کادیز» ساخته «حسین لامعی».

«بی سابقه» چون نامی از احمد شاملو در صدا و سیما یا به سبک برنامه «هویت» دهه 70 آمیخته با اتهامات و قصد تخریب است و نکته مثبت برخی نویسندگان و برنامه سازان سازمان است. البته بدون ذکر نام و با ظرافت شعری از او آورده اند یا آنقدر این کلام پخش شده که سانسور نشده است.

(البته در برخی از دو آگوست اخیر، عنوان آهنگ یا آهنگی بر اساس آهنگ او در رادیو آوا یا رادیو پیام خوانده شده است. در مورد شاعر او اختلاف نظر وجود دارد، اما ترجمه به گویش فنی شامل کار می شود).

توهین صدا و سیما به احمد شامل!

از این رو با اعلام خبر پخش مستندی از شبکه سه در دوره جدید مدیریت سلیقه ای که عادل فردوسی پور آن را نمی پسندد و تلاش می کند شبکه سه را به ایدئولوژیک ترین شبکه یعنی «ایدئولوژیک ترین غیرخصوصی ترین تلویزیون دنیا» تبدیل کند. سالگرد درگذشت شاعر چرا که به گفته کارشناسان تا زمانی که از مستند شاملو صحبت نکنیم، ذهن ها ابتدا شاملو را به یاد می آورند. شاعر بزرگ آزادی “جایزه بین المللی دریافت کرد” و سوال اینجاست که آیا امکان دارد تلویزیون ایران مستندی به افتخار او پخش کند؟

پس از نمایش این مستند، حسین لامعی تهیه کننده و کارگردان این اثر با انتشار مطلبی در صفحه و کانال شخصی خود از سانسور شدید مستند خود و اعتراض به پخش آن خبر داد.

بیشتر بخوانید  دختری که با گاو ها بزرگ شده .!!

متن یادداشت وی به شرح زیر است:
به نام پروردگار عدالت
من حسین لامعی تهیه کننده و کارگردان مستند «کادیز» از روی عصبانیت این متن را می نویسم. امشب مستند «کادیز» از شبکه 3 سیما پخش شد. شبیه مستندی که من ساختم نبود. “قدیس” من 73 دقیقه بود، اما انتقال 46 دقیقه! حدود 27 دقیقه ذبح شد یا نه. آنها قلع و قمع شده اند. نابود. مستندی ساختم که اینقدر پراکنده است؟!
مستند «قدیس ها» نسخه صحیح و کامل آن (که هم اکنون در سایت های فیلیمو، فیلم، سینما مارکت و … موجود است) سرشار از عشق به فرو فرحزاد است. او سرشار از عشق به ابراهیم گلستان است. او سرشار از عشق به موسیقی و عشق به نیمای بزرگ است. او سرشار از عشق به شعر و ادب و خاطره است.
سند مقدس، نسخه ای واقعی و کامل، سرشار از تعهد به تاریخ ادبیات است. در ابتدا آن را به نیمی جوشی و ابراهیم گلستان تقدیم کردم. در شبکه 3 اما همه آنها نابود شدند. حذف شده. سانسور شده 27 دقیقه او از برنامه به برنامه حذف شد. فقط قطعاتی که دوست داشتند در استفاده باقی ماندند. تمام آنچه باقی می ماند قطعات گیج، بی ربط و بی معنی است. حتی گرافیک را هم عوض کردند! حتی مستندها را هم حذف کردند! حتی عکس ها را هم عوض کردند!
نسخه کامل مستند «قدیس» را می توانید بلافاصله در فیلیمو، فیلم، سینما مارکت و … مشاهده کنید. من این را برای تبلیغات نمی گویم، این را می گویم که بدانید این نسخه کار من است و پشت آن می ایستم، پشت نقدهایم می ایستم از جمله؛ «اما نسخه پخش شده از شبکه سه علیه من و مخالف افکار من است و بدون شک با او قهر خواهم کرد.

بیشتر بخوانید  شکرستان از شهاب حسینی شبکه نسیم تابستان 98 + جزئیات
توهین صدا و سیما به احمد شامل!

البته هنوز مشخص نیست در قرارداد خرید این مستند قید شده است که تلویزیون هر چقدر که بخواهد مستند پخش کند یا خیر. اگر اینطور باشد، نقد او اعتباری ندارد و می‌توان توضیحات مستندساز را «از روی عصبانیت» یا با هدف رهایی از موج هجمه‌ها و انتقادات وارده به او در فضای مجازی دانست.

چرا که در نگاه اول خیلی ها فکر می کردند صدا و سیما به 20 سال پیش برگشت و دوباره به «هویت» روی آورد و این کارگردان جوان برای پروژه انتخاب شد.

«هویت» البته برنامه ای بود که مانند شاملو و روشنفکران معروف چپ به تهمت و تهمت اکتفا نکرد. او در دوران بیماری و کهولت سن محقق نامدار و بی نظیر را آزار داد.

بعدها البته سعی کردند جبران کنند و عذرخواهی کنند و مدیر وقت صداوسیما هم از این کمک ویژه عذرخواهی کرد.

مضحک ترین چیز اما این است که رسانه های رسمی که موسیقی دستگاهی ایران را به حاشیه می برند و آن را به عنوان یک ساز معرفی نمی کنند و نه برای بزرگان موسیقی آن طور که باید و شاید برای بخش هایی از مستند شاملو ارزش قائل هستند که شاعر، موسیقی دستگاهی و سنتی را به تندی می بخشد. انتقاد از ایران برای بی اعتبار کردن چشمان دوستداران موسیقی ایرانی. شاعری که خودش شیفته موسیقی بود، اما به دلیل نگاه و علاقه خاصی که به هیجان و هیجان داشت، در سخنرانی های خصوصی اش برای موسیقی دستگاهی از اصطلاح «موسیقی سیاه» استفاده می کرد.

جدای از این سوالات و خود این مستند، می توان گفت که آقای لامعی تمام تلاش خود را برای شکستن وجهه شاملو و به اصطلاح «بت نیست» انجام داده و معتقد است که از روش برخی از روزنامه نگاران سرشناس استفاده کرده است. به شکستن اسطوره ها و چهره ها روی آورد.

بیشتر بخوانید  عکس های خنده دار از افراد مشهور .. !!!

اما تفاوت آشکار این است که تلویزیون هرگز آن مطالب را نقد نمی کند، در حالی که این گونه مستندها چون با موضوع و نگاه سیاسی و نه لزوماً همه آثار او مشکل دارند، مورد استقبال قرار می گیرند و خود روشنفکران سعی می کنند علیه آنها برنامه ریزی کنند. تا آنها را تماشا نکنند

با این نگرش، پخش مستندی از سعدی و حمله به او برای رادیو و تلویزیون عجیب نیست زیرا هلاکوهان از مغول ها تعریف می کرد.

در کتاب ششم مثنوی نیز مستندی در مورد اینکه چرا مولوی از الفاظ رکیک استفاده کرده است وجود دارد.

مستندی نیز درباره فردیوف وجود دارد که چرا نام اثر خود را شاهنامه گذاشته است.

مستندی هم درباره ابن سینا وجود دارد که چرا وکلا او را تکفیر کردند.

مستندی هم در مورد سهراب سپهری هست، چون شعرش بعضی جاها بوی بودیسم می دهد.

مستندی هم در مورد اخوان ثالث وجود دارد که چرا «مزدست» را با تلفیق دو دین «مزدکا» و «زرتشت» برای خود ساخته است.

مستند علی شریعتی به عنوان شهید مطهری همه اعتقادات او را قبول نداشت و آقای حمید روحانی (زیجراتی) او را متهم به همکاری با ساواک کرد.

مستندی هم درباره شهید بهشتی و شهید باهنر وجود دارد که چرا در رژیم گذشته با آموزش و پرورش همکاری کردند.

.. سلبریتی ها در فضای مجازی بیشتر از تولیدکنندگان فرهنگی کشورشان می دانند!


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *