مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

توصیه های کاربردی و مهم برای دکوراسیون بهتر خانه

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



نکاتی کاربردی برای دکوراسیون بهتر اثاثیه در خانه


چیدمان اثاثیه می تواند کاری ناامید کننده باشد. وقتی با فضایی خالی مواجه می شوید پر کردن آن به طوری که هم عملی و هم با رعایت اصول هنری رضایت بخش باشد می تواند کاری مایوس کننده باشد اما طراحان داخلی به مرور زمان چند اصل ساده را با کاربردی آسان شناسایی کردند. فقط این اصول را دنبال کنید تا متوجه شوید چیدمان اثاثیه خیلی هم مشکل نیست. در این مقاله می خواهیم مفصل درباره چیدمان اصولی وسایل خانه صحبت کنیم و به نظر می رسد چیزهای زیادی برای گفتن درباره این موضوع داریم.


 دکوراسیون بهتر اثاثیه در فضای محدود


اولویت عملکرد بر شکل چیدمان اثاثیه


عامل مهم هنگام چیدن هر فضایی داشتن درک و بازتاب چیدمان در استفاده از فضا است. مثلا دو کاناپه رو به روی همدیگر از لحاظ تقارن خوشایند است اما اگر اولین کاری که هنگام نشستن روی کاناپه انجام می دهید تماشای تلویزیون باشد چیدمان خوبی نیست. درباره اینکه چه کاری می خواهید در آن فضا انجام دهید، چه چیزی باید نزدیک و در دسترس باشد و اینکه چه مقدار از فضای اتاق را نیاز دارید فکر کنید.


 دکوراسیون بهتر اثاثیه در فضای محدود


یافتن نقطه مرکزی فضای خانه


هیچ وقت قدرت یک نقطه مرکزی در اتاق را دست کم نگیرید. گاهی اوقات خیلی مشخص هستند؛ مثلا پنجره ای مشخص یا یک شومینه طاقچه دار؛ این در حالی است که بقیه وسایلی که می توانند نقطه مرکزی باشند، مثل تلویزیون و وسایل صوتی تصویری دیگر را باید خودتان تهیه کنید. نقطه مرکزی انتخابیتان هر چه که هست، تصمیم بگیرید و کار را با همان ادامه دهید. شما باید اثاثیه را تا حد ممکن دور آن بچینید.


همان طور که هر اتاق ممکن است به لامپ آویزی بزرگ، کاغذ دیواری متفاوت یا کارهای هنری چشمگیر احتیاج داشته باشند این هم ممکن است که جهت دادن به اثاثیه تان برای بهترین استفاده از آنچه خانه تان دارد مهم باشد.


در واقع شما با توجه بیشتر به دکوراسیون اثاثیه نسبت به خود اثاثیه می توانید یک شومینه پر نقش و نگار را بهتر نشان دهید و با بهتر چیدن وسایل برای بهره ببردن از مزایای نماهای زیبا یک پنجره یا پایین نگه داشتن وسایل برای به نمایش گذاشتن منظره جلویی در دید استفاده کنید.


 دکوراسیون بهتر اثاثیه در فضای محدود


آزاد گذاشتن مسیر رفت و آمد بین اثاثیه


یک فضای خالی به نوعی تخته سنگی از بهترین نوع برای کسانی است که اشتیاق زیادی به طراحی داخلی دارند اما وقتی اثاثیه آنجا را تهیه کردید و شروع به چیدن کردید به نظر می رسد بسیاری از فرصت ها ناگهان گیج کننده می شوند. مسیرهای رفت و آمد را بررسی کنید، دقت داشته باشید 91 سانت بین وسایل فضای راه رفتن باشد. ٰ


یکی از مهم ترین مواردی که باید هنگام چیدن اثاثیه در هر فضایی در نظرگرفت مسیر رفت و آمد است. افراد نباید هنگام عبور‌‌، با همدیگر، اثاثیه یا مبلمان برخورد کنند. دقت داشته باشید باید چند سانتی متر بین میز و کاناپه و صندلی ها فاصله باشد. مسیر را خلوت کنید تا افراد بتوانند بدون مشکل از یک طرف اتاق به طرف دیگر بروند.

بیشتر بخوانید  عکسهای مدل آرایش لب 2018 سری 4 برای جذابیت بیشتر


 دکوراسیون بهتر اثاثیه در فضای محدود


درست کردن محل گفتگو با دکوراسیون بهتر


افراد باید بتوانند بدون کشاندن گردنشان یا فریاد زدن در اتاق با هم صحبت کنند. کاناپه ها و بقیه مبل ها را رو به یکدیگر قرار دهید (نه لزوما مستقیم اما نزدیک) . به این ترتیب، مبل ها به اندازه کافی نزدیک به هم هستند که افراد بتوانند بدون بالا بردن صدایشان با هم صحبت کنند. اگر اتاق خیلی بزرگ است چند محل برای گفتگو درست کنید.


 دکوراسیون بهتر اثاثیه در فضای محدود


ٰاستفاده از فرشی با ابعاد درست در دکوراسیون خانه


اثاثیه خانه باید در قسمتی که فرش زیر آنها قرار می گیرند باشد و اگر بتوانید کار را درست پیش ببرید فرش به خوبی زیر تمام وسایل جا می گیرد. خالی بودن کف اتاق در اطراف وسایل ایده ای خوب است اما وقتی از فرش استفاده می کنید باید به اندازه کافی بزرگ باشد که تمام اثاثیه در چیدمانی مرتب روی آن قرار بگیرد. حداقل پایه های جلویی وسایل بزرگ باید روی فرش قرار بگیرد (اگر لازم باشد پایه های عقبی می توانند کف اتاق باشند).


 دکوراسیون بهتر اثاثیه در فضای محدود


چیدمان درست مبلمان


اندازه اتاق تعیین می کند مبلمان را چقدر دور از دیوارها قرار دهید اما حتی در فضایی کوچک باید با چند اینچ فاصله بین دیوار و پشت مبلمان به اثاثیه کمی فضا بدهید. البته، اگر فضایی بزرگ دارید دستتان برای چیدن مبلمان به طوری که محل گفتگو در وسط اتاق باشد باز است؛ چند سانت بین دیوارها و مبلمان فاصله بگذارید. حتی گذاشتن فاصله ای 30 سانتی متری بین دیوار و کاناپه می تواند به ایجاد فضای بیشتر در خانه و دلبازتر کردن فضا کمک کند.


 دکوراسیون بهتر اثاثیه در فضای محدود


تاثیر میز بزرگ در دکوراسیون بهتر خانه


وقتی موضوع میز باشد، معمولا میزی بزرگ تر بهتر است. یک میز بزرگ وسط فضای نشیمن خانه از لحاظ زیباشناسی و عملکرد عالی است. چنین میزی فضای بسیار زیادی را برای قرار دادن خوراکی ها در اختیار دیگر افراد یا به خود شما برای به نمایش گذاشتن اکسسوری های موردعلاقه تان قرار می دهد. علاوه بر این، یک میز بزرگ دسترسی راحت تری از صندلی ها به اطراف می دهد.


همان طور که گفته شد دقت داشته باشید که باید برای عبور افراد فضای کافی بین مبلمان و میز وجود داشته باشد (حدود 18 اینچ). اگر نتوانستید میزی بزرگ و مناسب پیدا کنید، دو میز کوچک تر یا جایگزین های دیگر از همین نوع میزها می توانند ایده هایی خوب باشند.


 دکوراسیون بهتر اثاثیه در فضای محدود


قرار دادن میزها در طول دست ها


هر صندلی باید به راحتی به میز دسترسی داشته باشد. وسایل را طوری نچینید که افراد برای گذاشتن و برداشتن خوراکی ها نوشیدنی ها مجبور به بلند شدن از روی صندلی ها و مبل ها باشند. وقتی موضوع ارتفاع میز باشد:


  • میزهای کناری باید ارتفاعی مساوی با دسته های مبل ها داشته باشند (اگر ممکن نیست، پایه های کوتاه تر بهتر است).

  • ارتفاع میزهای کوچک ترباید هم اندازه یا کوتاه تر از ارتفاع مبل ها، صندلی ها و کاناپه ها باشد.



 دکوراسیون بهتر اثاثیه در فضای محدود


راحتی مبل ها و محیط اطراف آنها


اولین کاری که کسی بعد از نشستن روی مبل ها انجام می دهد چیست ؟ نکته عجیبی درباره یک مبل راحت یا صندلی دو نفره دسته دار وجود دارد که فقط باید روی آنها لم داد. هرقسمتی از خانه که جایی راحت برای نشستن داشته باشد باید سطحی هم برای قرار دادن یک فنجان چای، نوری برای مطالعه کردن یا حداقل یک صندلی متناسب برای دوستی باشد تا دو نفر بتوانند بنشینند و با هم گپ بزنند.


ایجاد فضایی دنج و راحت برای گفتگو نکته ای اساسی در طراحی داخلی است.


 دکوراسیون بهتر اثاثیه در فضای محدود


تعادل کلید حل مساله چیدمان بهتر اثاثیه


چه در طراحی اهل تقارن باشید چه نه، تعادل در دکوراسیون خانه مهم است. می توانید از لحاظ بصری تقابلی بین یک وسیله بزرگ با دو وسیله کوچک تر یا یک لامپ بلند روی زمین با یک لامپ آویزدار ایجاد کنید. رنگ و طرح را وارد بازی تعادل کنید و به این ترتیب ماهیت و مفهوم ذن در کوراسیون (این مفهوم بر تفکر لحظه به لحظه و ژرف نگری به ماهیت اشیا جانداران و… به وسیله تجربه مستقیم تاکید دارد.) را احساس خواهید کرد.


 دکوراسیون بهتر اثاثیه در فضای محدود


تقسیم بندی فضا برای دکوراسیون بهتر


در یک فضای باز می توانید از چیدمان مبلمانتان برای درست کردن فضاهای دنج استفاده کنید و این قسمت ها را برای کاربردی خاص در نظر بگیرید. فرشی زیر چند صندلی قسمتی را برای گفتگو درست می کند؛ یک شمعدان چشمگیر روی میز قسمتی را برای صرف شام می سازد و به سادگی با برگرداندن پشت یک کاناپه می توانید به فضای باقیمانده اتاق بگویید “این هم از هال”!


 دکوراسیون بهتر اثاثیه در فضای محدود


خالی نگه داشتن افق دید در چیدمان


وقتی می خواهید فضای خانه از آنچه واقعا هست بیشتر به چشم بیاید خالی نگه داشتن مسیر نگاه ها در سراسر اتاق مهم است. این به این معنی نیست که با استفاده از وسایل کمتر فضا را کسل کننده کنید اما به وسایلی که در مقابل پنجره، مستقیما در مسیر رفت و آمد هنگام ورود به اتاق قرار می دهید توجهی ویژه داشته باشید. با توجه به این مورد از ارتفاع فضا در چیدمان هم به درستی استفاده می شود.


دکوراسیون بهتر خانه


دکوراسیون بهتر خانه


 دکوراسیون بهتر اثاثیه در فضای محدود


روشن نگه داشتن فضا


روشنایی یکی از مهم ترین عناصر دکوراسیون هر فضایی است و معمولا نادیده گرفته می شود. همیشه ترکیبی از لامپ های سقفی، مخصوص کف زمین و رومیزی (و اگر می توانید دیواری) را استفاده کنید. یک لامپ کف زمین در انتهای یک کاناپه و صندلی جذاب، عالی به نظر می رسد.


لامپ های رومیزی در کنار میزها، قفسه ها و حتی پارچه های زبر کتانی دوست داشتنی به نظر می رسند. برای تعادلی مناسب، نورپردازی دکوراسیون خانه یا اتاق باید در سطوح مختلف قرار بگیرد به همین دلیل از انواع نورهای ثابت در همه جای فضای مورد نظر استفاده کنید.


 دکوراسیون بهتر اثاثیه در فضای محدود


استفاده از آثار هنری با اندازه هایی درست


چیزهایی که روی دیوار آویز می شوند چه اثر هنری، چه آینه یا اشیا مجسمه ای باید هدفمند و متناسب با مبلمان قرار گیرند. عکسی کوچک را در قسمت بالا و پشت کاناپه تان آویزان نکنید؛ مثلا به جای آن می توانید از قطعه ای بزرگ که تقریبا دو سوم طول کاناپه است یا چند اثر هنری استفاده کنید.


اگر تصمیم قطعی به استفاده از آثار هنری مشخص در ابعاد خیلی کوچک دارید آنها را در یک قاب بزرگ با فلز یا چوبی مات دور آن قرار دهید تا به این شکل بتواند جایگاه مناسب خودش را نزدیک یک مبل بزرگ نشان دهد. استفاده از آثار هنری در دکوراسیون به ایجاد تعادل در فضا و نگاه ها کمک می کند.


 دکوراسیون بهتر اثاثیه در فضای محدود


تجربه دکوراسیون یا چیدمان های متنوع اثاثیه


یکی از بهترین و مهم ترین عوامل درباره چیدمان خانه مبلمان است. بسیاری از ما گرفتار یک جور تغییر دکوراسیون می شویم و خودمان را قانع می کنیم این تنها راهی است که برای خانه ما نتیجه می دهد اما اغلب اوقات تکان دادن یک صندلی، عوض کردن جای یک کاناپه یا تغییر جهت یک تختخواب کافی است تا به نقشه خانه و چیدمان متنوع در آن امیدوار شوید.


 دکوراسیون بهتر اثاثیه در فضای محدود


سخت نگیرید یادتان باشد اینجا خانه شما است


شما می توانید هر چقدر دوست دارید درباره دکوراسیون فضای کوچک و محدود “توصیه” بخوانید اما یادتان باشد: هیچکس مجبور نیست در خانه تان زندگی کند جز شما. مطمئن باشید می توانید با کمی خلاقیت هر اصل و سنتی را بشکنید و هر خانه ای می تواند با کمی توجه زیبا و پذیرای مهمان به نظر برسد. ایده های خودتان را درباره قرار دادن وسایل تجربه کنید؛ چه کسی می داند چه می شود ؟


بیشتر بخوانید:


دکوراسیون منزل مدرن ۲۰۱۹ برای خانه های شیک ( سری ۶)


مدل دکوراسیون منزل ساده با طرح های سال ۹۸ + تصاویر


عکس از مدل دکوراسیون خانه های ترکیه ۲۰۱۹ ( حال و پذیرایی شیک )


رنگهای مناسب برای دکوراسیون داخلی منزل


بیشتر بخوانید  آموزش آرایش چشم های درشت و رنگی
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *