توصیه های مهم به زائران در مورد «تاج» و «الهه میمون»



اپیدمیولوژیست در آستانه فرا رسیدن ایام حج و عزیمت حجاج ایرانی توصیه هایی را در خصوص رسیدگی به زائران و معاینه آنان در هنگام اعزام، ماندن در حج و بازگشت به کشور در شرایطی که هنوز همه گیر ویروس کرونا وجود دارد، ارائه کرد. . وی گفت در عین حال خطر انتقال آبله میمون نیز وجود دارد.

دکتر حمید سوری وی در آستانه اعزام زائران به حج و با توجه به احتمال انتقال ویروس کرونا یا ویروس های موبایلی مانند آبله گفت: باید توجه داشت که میانگین سنی زائرانی که به حج مشرف می شوند معمولاً بالاتر از میانگین سنی است. جامعه و در نتیجه آسیب پذیرتر است.” این در حالی است که متاسفانه افراد 50 تا 55 ساله ما بیشتر به برخی بیماری های اساسی یا مزمن مانند فشار خون، دیابت، بیماری های قلبی و … مبتلا هستند. نتیجه باید باشد برای لحظه ای تصور کنید که به دنیای کارمایی ارل منتقل شده اید.

الگوی اپیدمی تاج در همه کشورها یکسان نیست

خطر اختلاط انواع مختلف

وی افزود: نکته دیگر این است که الگوی اپیدمی تاج الزاماً در همه کشورهای جهان یکسان نیست. بر این اساس، وقتی یک ویروس در جایی اپیدمی است، افراد آن جامعه نسبت به افرادی که از خارج می آیند بهتر و سازگارتر با ویروس هستند. در نتیجه آسیب پذیری افرادی را که در معرض آن قرار نگرفته اند افزایش می دهد. نکته سوم این است که زائرانی که به حج می روند با انواع تاج که از نقاط مختلف جهان می آیند روبرو می شوند و در نتیجه احتمال تاج و وزن تاج در بین حجاج دوباره افزایش می یابد.

بیشتر بخوانید  آتش سوزی وحشتناک در تاسیسات نفتی روسیه / فیلم

زائران باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند

سوری خاطرنشان کرد: توصیه ما این است که زائران شرایط را بدیهی تلقی نکنند. رعایت پروتکل های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک، شستن دست ها، فضای بیشتر و غیره. البته درست است که هوا گرم است و ممکن است برخی از زائران برای رعایت پروتکل دچار مشکل شوند، اما طرف دیگر بحث جان مردم است.

وی گفت: افرادی که واکسن کرونا زده اند حتما باید آزمایش PCR معتبر انجام دهند که احتمال ابتلا به آن را کاهش می دهد.

لزوم همراهی تیم های پزشکی با زائران

سوری در خصوص اقدامات بهداشتی لازم از سوی مسئولان بهداشتی و حج، گفت: ابتدا باید برای حج تمرین کرد. در عین حال تیم‌های مراقبتی به‌ویژه اپیدمیولوژیست‌هایی که توانایی کنترل دارند، زائران را همراهی کنند. بنابراین مراقبت از زائران در هنگام خروج از کشور، در زمان اقامت در حج و یا هنگام بازگشت ضروری است.

لزوم معاینه زائران در بازگشت به کشور

وی ادامه داد: در زمان بازگشت زائران باید تحت آزمایش قرار گیرند، تشخیص فعال بیماری انجام شود و علائم و نشانه های بیماری از آنها جستجو شود، شرایط لازم برای قرنطینه فراهم شود و در صورت نیاز به قرنطینه، بیماران باید تحت درمان قرار گیرند. قرنطینه شده است.” بنابراین معاینه زائران در هنگام بازگشت باید با جدیت و برنامه ریزی انجام شود تا توجیه نکنیم به دلیل ازدحام جمعیت در بازگشت کاری نمی توان انجام داد و … باید نهایت احتیاط را به عمل آورد.

ریسک تاج

وی گفت: افرادی که پس از بازگشت در معرض زائران هستند نیز باید مراقب باشند. ویروسی ایجاد کنید که کاملاً با ژنوم های معمولی ویروس متفاوت باشد و جامعه به طور طبیعی از آن رنج می برد.

بیشتر بخوانید  آخرین وضعیت راه های کشور در روز جمعه 31 مرداد

تفاوت بین نمایش و قرنطینه “تاج” با “الهه میمون”

این متخصص اپیدمیولوژی گفت: باید توجه داشت که تفاوت آبله میمون و کرونا در این است که در کرونا حتی در دوره نهفته بیماری احتمال انتقال بیماری و عفونت به افراد دیگر وجود دارد که خوشبختانه این امر در مورد آبله میمون نیست و همه اینها در حالی است که بیمار علائمی مانند: تب، سردرد و بثورات پوستی ندارد و نمی تواند بیماری را منتقل کند. بنابراین در تشخیص و غربالگری زائران در برابر آبله کافی است به علائم و نشانه‌های آن توجه شود و در صورت داشتن علائم مشکوک قرنطینه شود، آزمایش داده شود و در صورت منفی بودن آزمایش انجام شود. قرنطینه شده معمولاً دو تا چهار هفته پس از ظاهر شدن بثورات روی پوست، فرد مبتلا به آبله ممکن است بتواند بیماری را منتقل کند.

سوری گفت: «وضعیت برای کووید 19 متفاوت است. ابزار اصلی ما در حال حاضر تست کرونا PCR است. پس کسانی که وارد کشور می شوند در صورت داشتن تست PCR منفی و معتبر که حداکثر 48 ساعت گذرانده شده است مشکلی ندارند. اما افرادی که علائمی مانند سردرد، ناراحتی های گوارشی و … دارند یا آزمایشی دارند که بیش از 48 ساعت تایید نشده و یا اصلا آزمایشی انجام نداده اند، باید وارد کشور شوند، قرنطینه و آزمایش شوند. در صورت مثبت بودن آزمایش آنها باید مراحل کنترل بیماری را طی کنند اما در صورت منفی بودن می توانند با ارائه آموزش وارد جامعه شوند. آموزش هایی مانند رعایت پروتکل بیش از حد معمول به مدت چند روز و مراجعه به مراکز درمانی در صورت مشاهده علائم. قرنطینه Quaid 19 بین چهار تا 10 روز است.

بیشتر بخوانید  لحظه عبور یک بشقاب پرنده از اقیانوس آرام / فیلمی شگفت انگیز

وی تاکید کرد: البته با توجه به منفی کاذب تست PCR، زائران حتما بیش از یک هفته تا 10 روز پس از بازگشت پروتکل ها را رعایت خواهند کرد. هرکسی که از سفری بیاید که احتمال انباشتگی و تنوع انواع آن وجود داشته باشد، مطمئناً احتمال ابتلا و انتقال بیماری بیشتر است و باید آن را دنبال کند. مطمئناً نمی توان این خطر را به صفر رساند، اما با اقداماتی برای حفظ امنیت جامعه و داشتن کمترین مشکل می توان آن را به حداقل رساند.

دیدگاهتان را بنویسید