مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

توصیه های مهم امام جواد (ع)

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


فرهنگ و هنر: امام جواد علیه السلام احادیث و سخنان آموزنده زیادی برای موفقیت در زندگی و تصمیم گیری های مهم دارند که گزیده ای از آنها را در این قسمت خواهید خواند.

آخرین روز ماه ذی العقده، سالروز شهادت امام محمد تقی (ع) در بیست و پنج سالگی است. امام در بغداد بر اثر زهری که به دستور معتصم عباسی و همسرش ام الفضل به او داده شد کشته شد، پس قاتل امام جواد همسر اوست.

نظر امام جواد علیه السلام بر استماع همه وعده ها و انتخاب بهترین آنها

خداوند در قرآن کریم در سوره زمر به همه ما دستور داده و بشارت داده و می فرماید: مژده دهید به کسانی که مکاتب مختلف را بررسی می کنند و بهترین را انتخاب می کنند. وجود مبارک امام جواد (علیه السلام) برای تبیین این نوع آیه به همه ما فرمود: از شنیدن سخنان کسی و خواندن کتاب کسی (اعم از روزنامه، مجلات، مجلات و آنچه می خوانید) بپرهیزید. اگر در حیطه تحقیق باشد اشکالی ندارد البته اگر قدرت تحقیق داشته باشید.

چون مدتی می خواهد به حرف های یک نفر گوش دهد و ببیند چه می گوید، باور نکند، بعد تحقیق کند یا از دیگران بپرسد، این نه تنها بد نیست، خوب هم هست. خب یکی حرف ها را می شنود و بعد تحقیق می کند.
یک وقت دیگر است که انسان از همان ابتدا به گوش او می رود، در اینجا وجود مبارک امام جواد (علیه السلام) است که می فرماید: احتیاط کنید من زاهدی هستم به گوینده ای که فاقد غلام است. اگر گوینده از خدا صحبت می کند عبدالله و سپس الناتیک از ابلیس صحبت می کند، وقتی عبد ابلیس. ، فرمود: این استغاثه و این استماع و قبول یک عبادت است و عبادت به معنای اطاعت است.
اگر گوینده آن نویسنده راستگو و حق نویس بود، این حق را می پرستید، و اگر دروغگو و دروغ نویس بود، این دروغ و شیطان را می پرستید، این آیه درخشان است. سوره مبارکه «زمر» نورانی می شود. الذین اقوال را می شنود یعنی اقوال و نظرات مکاتب مختلف را بررسی می کند و می شنود ولی گوش شنوایی ندارد که بپذیرد.

به عبارت دیگر می گوید ایرادی ندارد که به تحقیق گوش کنیم یا از خودمان تحقیق کنیم یا از دیگران که در این زمینه محقق هستند بپرسیم.

بیشتر بخوانید  رادیو: شب گذشته خوزستان شرایط آرامی را تجربه کرد

کلام خدا بهترین و قوی ترین است; هر گاه خداوند سخن گفت، بشنو: «وَ إِذَا قَرْتَ الْقُرْآنَ فَأَسْمَعُهُ وَ أَسْمِعُوا». آن کلمه را ارزیابی کنید، اما در نهایت، معیار این است که آخرین کلمه را قرآن گفته، سپس مقایسه کنید و ببینید مطابق با قرآن است یا مطابق با قرآن نیست. اما هیچ جای دیگری نگفت که هر چه می گویند باید به آن گوش دهید.
در عوض گفت: به هر چه خداوند فرمود گوش کن: «وَ إِنْ تَقْتَرْتَ الْقُرْآنَ فَأَسْمَعُونَ وَأَصْمِعُونَ» شهامت داشته باشید که چیزی را باور نکنید، بلکه فقط به یاد داشته باشید که آنها چه می گویند، سپس تحقیق کنید و بپذیرید اگر حقیقت این است
هر جا که هستی بدان که «لن تخلک من عین الله» «و من می دانم که لن تخلک من عین الله» تو از چشم خدا نیستی، هر کجا که هستی در نزد خدا هستی «فانتار کیف توکون» و ما همه تحقیقات داخلی لازم است ما در حال جوشیدن هستیم.

توصیه های امام جواد

بهترین احادیث و توصیه های امام جواد علیه السلام

حال کسی که جلوی مرده آب بکشد و پنهانی مرتکب گناه شود

از محمد بن علی جواد صلی الله علیه و آله می فرماید:آشکارا ولی خدا و در نهان دشمن او نباشید».
از جمله رذایلی که مردم به آن مبتلا می شوند و در تعالیم ما بیش از کفر مورد مذمت است، مسئله نفاق است که از آن به نفاق تعبیر می کنیم. ریا گاهی با خلقت همراه است; مثلاً با مردم روابط ریاکارانه دارد و آشکارا اظهار دوستی می کند، اما از طرف دیگر در نهان دشمنی می کند. اما گاهی نفاق با خالق است نه مخلوق! البته او با خالق خود رفتاری ریاکارانه دارد تا از مخلوق سوء استفاده کند.

امام جواد در این روایت کوتاه می فرماید:«در انظار عمومی ولی خدا نباشید». از کسانی مباش که در ظاهر و علنا ​​تظاهر به دوستی خدا و نیکوکار و نیکوکار می کنند، اما در نهان با خدا دشمنی می کنند!
به عبارت ساده، از آن دسته افرادی نباشید که مردم را در ملاء عام و در حضور مردم می کشند، بلکه مخفیانه شریعت را زیر پا می گذارند. همانا خداوند در آشکار است و دشمن در نهان است.. «عداوت الی الله» یعنی دشمنی با خدا. سرپیچی از فرمان خدا دشمنی پنهانی با خداست. یکی از این افراد نباشید این مرد بدترین فرد است.
یک وقت آدم با مردم رفتار ریاکارانه می کند، مثلاً جلوی آنها می گوید: من با تو و فلان خیلی مشکل دارم، بعد پشت سرش بد حرف می زند و ریا می کند و نشان می دهد. نفاق و این نفاق شخصیت می آفریند. بدتر از این نفاق نسبت به آفریدگاری است که آشکارا تقوا و دوستی خود را با خدا اعلام می کند، اما در پنهان کاری که انجام می دهد خلاف شرع است. “دشمن برای یک راز”.

بیشتر بخوانید  بوشر ، مدیرکل انتقال خون: ذخایر خون در این استان به سطح هشدار رسیده است

حضرت می فرماید: از اینها مباش. کار این دسته از مردم در روز قیامت از کافران سخت تر است. زیرا چنین نیست که کافران را از اینجا ببرند و با سر در آتش دوزخ بیندازند. هیچ اشتباهی نکن! زیرا برخی از کافران مظلوم هستند. تضعیف یعنی چی؟ یعنی قانون به دستشان نرسیده است. رمز عبور درست بود اما کسی آن را به آنها توضیح نداد.
در روایات داریم: وقتی می میرند، حق را به آنها عرضه می کنند، اگر قبول کنند، همان کافر بهشت ​​می شود، اگر نپذیرند، معلوم می شود که با خدا دشمنی می کنند و لذا راهشان و راه تبدیل به جهنم می شود اما منافق اینطور نیست و کارشان از کافران سخت تر است.
آیات متعددی در قرآن وجود دارد که منافقان را محکوم می کند. در قرآن منافق، منافق و منافق وجود دارد، اما از کافر و کافر و کفار چیزی نداریم و فقط کلمه کافر آمده است. بنابراین باید بسیار مراقب بود که بیش از آنچه دینی است در جامعه نشان داده نشود. توجه کن! این نفاق نسبت به خداست.

نامه نگاری امام جواد با مردم

یکی از راه های ارتباط امام جواد (علیه السلام) با مردم، نامه نگاری بود، زیرا به دلیل سرکوب نظام حکومتی امکان ارتباط مستقیم با مردم وجود نداشت.
وی در شهرهای مختلف از جمله قم، اهواز، سیستان، همدان و بسط وکلایی داشت و نامه‌های مردم و سؤالات آنان به دست امام می‌رسید و پاسخ‌های ایشان نیز می‌رسید. علاوه بر پرسش و پاسخ های دینی و علمی که از امام می شد، در پاسخ به برخی پرسش ها و مشکلات، سیره و دستور اخلاقی اهل بیت و دین را بیان می کرد.

بیشتر بخوانید  تفاوت بین آبله میمون و آبله مرغان چیست؟

پاسخ امام درباره برخورد با مخالف ایمان و ولایت:

بکر بن صالح نقل می کند که دامادش نامه ای به امام جواد (علیه السلام) نوشت و در آن فرمود: پدرم ناصبی و از مخالفان و دشمنان اهل بیت است. و من از برخورد با او رنج زیادی می کشم و از خشونت او رنج می برم. اگر ممکن است از خدا بخواهید مرا از دست پدرم نجات دهد. آیا به خاطر دشمنی اش با اهل بیت مرا توصیه می کنی که با او مدارا کنم یا با او بجنگم؟
امام در پاسخ نوشت: خواسته شما و آنچه را که درباره پدرتان نوشتید متوجه شدم. من از دعا برای شما دریغ نمی کنم. اما با چنین پدری که دشمن ما با اهل بیت است، آشتی کنید و مدارا کنید، زیرا بهتر از این است که با او مداخله کنید و بجنگید. بعد از هر مبارزه یک سراشیبی و یک مسیر آسان وجود دارد. صبر کنید، عاقبت به خیری برای پرهیزگاران وجود دارد. خداوند شما را در ولایت ما اهل بیت حفظ کند.
سؤال عبدالعظیم حسنی درباره یکی از پیامبران: حضرت عبدالعظیم حسنی نامه ای به امام محمد جواد (صلی الله علیه و آله و سلم) نوشت و پرسید: «آیا حضرت ذوالکفال که نامش در قرآن آمده است از رسولان است. “اسم واقعی او چیست؟”
امام در جواب نامه نوشت: «خداوند متعال یکصد و بیست و چهار هزار پیامبر را برای هدایت و راهنمایی بندگانش مبعوث کرد که از آنها سیصد و سیزده نفر پیامبر مبعوث شدند».
حضرت ذوالکافل نیز از پیامبران مبعوث خداوند بود که بعد از حضرت سلیمان به نبوت مبعوث شد و مانند حضرت داوود بدون دلیل و مدرک بین مردم قضاوت و تصمیم گیری می کرد و جز برای رضای خداوند هرگز عصبانی نمی شد. خدایا منزه باد.
حضرت ذوالکفل را «عویدیه» می نامیدند و همان پیامبری است که نامش در یکی از آیات شریفه قرآن آمده است:و اسماعیل و عیسی و دال کفالو و همه مرا به جز خیارها را یاد کن یاد کن ای پیامبر! پیامبرانی چون حضرت اسماعیل و عیسی و ذوالکفل هر کدام از نیکوکاران و برگزیدگان هستند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *