توسعه روابط نظامی بین پاکستان و ترکیه ؛ موانع و چالش ها – اخبار ترکیه و اوراسیا – اخبار بین المللی تسنیم


به گزارش گروه بین الملل آژانس تسنیمفرمانده ارتش ترکیه در سفر به اسلام آباد توافق نامه ای با همتای پاکستانی خود ، ژنرال کمر جاوید بایوا ، برای افزایش سطح همکاری های نظامی امضا کرد. رسانه ها در آنکارا به اندازه دقیق توافق اشاره نکردند ، اما ظاهرا تنها بخشی از این توافق نامه که می تواند میانجیگری باشد ، انجام دوره های مشترک آموزش نظامی و هماهنگی تمرینات نظامی است.

عارف علوی رئیس جمهور پاکستان در دیدار با ژنرال امید دوندار فرمانده ارتش ترکیه به او مدال احترام به دولت پاکستان اهدا کرد. به گفته رئیس جمهور پاکستان ، این جایزه به پاس قدردانی از سهم ژنرال دوندار در تقویت روابط بین پاکستان و ترکیه اعطا شده است.

ترکیه ، پاکستان ،

در چند سال گذشته ، دولت اردوغان توجه ویژه ای به توسعه روابط با پاکستان داشته است. برگزاری یک رزمایش مشترک نظامی ، یک توافقنامه تسلیحاتی با اسلام آباد و یک تفاهم نامه برای تقویت همکاری های نظامی بخشی از ابعاد جدید توسعه روابط ترکیه و پاکستان است.

تمرینات مشترک ترکیه و پاکستان

تلاش های تیم اردوغان عمران خان نخست وزیر پاکستان را بر آن داشت تا در جریان جنگ اخیر قره باغ از جمهوری آذربایجان حمایت کند و با حمایت از باکو همکاری بین مثلث آنکارا-باکو-اسلام آباد را افزایش دهد. به تازگی ، ذاکر حسن اف ، وزیر دفاع آذربایجان اعلام کرده است که نیروهای ویژه آذربایجان ، ترکیه و پاکستان یک رزمایش مشترک نظامی را تشکیل می دهند که توسط باکو در ماه سپتامبر برگزار شده است.

ترکیه ، پاکستان ،

البته پاکستان قبلاً بنا به درخواست ترکیه در رزمایش مشترک دریایی در سواحل قبرس شرکت کرده است و اسلام آباد به طور واقعی از “جمهوری ترکی قبرس شمالی” حمایت می کند و ترک قبرسی ها فقط می توانند به ترکیه و پاکستان سفر کنند با گذرنامه هایشان

بیشتر بخوانید  بلژیک یک روز عزای عمومی را اعلام می کند - خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

فروش بالگردهای ترک به پاکستان و چراغ قرمز در ایالات متحده

در سال 2018 ، ترکیه توافق نامه ای را با پاکستان امضا کرد که بر اساس آن 30 فروند بالگرد نظامی ATAK به پاکستان فروخته شد. اما ترمز دستی ایالات متحده مانع معامله شد. زیرا پنتاگون اعلام کرد که موتور بالگرد ترک تحت لیسانس آمریکا ساخته شده و اجازه صادرات ندارد. صنعت دفاعی ترکیه همچنین گفت که از دو سال گذشته روی پروژه تولید موتور بالگرد داخلی کار کرده و به زودی مشکل برطرف خواهد شد.

تحلیلگران دفاعی ایالات متحده می گویند تصمیم پنتاگون هیچ ارتباطی با صدور مجوز موتور ندارد و یکی از اقدامات تهاجمی واشنگتن علیه آنکارا خرید سامانه موشکی S400 از روسیه است.

بعد دیگر رویکرد آمریکا به پاکستان است. آمریکایی ها از صادرات هلی کوپترهای ترک به فیلیپین عذرخواهی نکردند ، اما در مورد پاکستان موضوع قانون تحریم ها (CAATSA) و موضوع مجوزهای موتور را مطرح کردند.

ترکیه ، پاکستان ،

با قطع پشتیبانی ارتش آمریکا از پاکستان ، ترکیه سعی کرد با فروش چهار ناوچه ، 30 فروند هلی کوپتر ، ده ها نفر پرسنل و تجهیزات نظامی ، تجهیزات استراق سمع و تجهیزات امنیتی مورد نیاز مرزبانان و مین روبها ، اسلحه بیشتری به اسلام آباد بفروشد. محصولات امنیتی از ترکیه به پاکستان صادر می شود. البته واردات اقلام دفاعی و سلاح از چین ، روسیه و ایتالیا به پاکستان بیش از مبلغ خریداری شده توسط ترکیه است.

بر اساس اعلام این موسسه ، پاکستان در لیست کشورهای وارد کننده سلاح و تجهیزات دفاعی و نظامی در جایگاه یازدهم جهان قرار دارد. (SIPRI) سوئد از سال 2014 تا 2019 ، به طور متوسط ​​76 درصد واردات نظامی پاکستان از چین انجام می شده است. در نتیجه ، ترکیه باید از سد رقبای ساکت و ساکت ، یکی از اصلی ترین صادرکنندگان صنعت دفاع عبور کند.

بیشتر بخوانید  ویدویی شگفت انگیز از تعویض باتری خودرو تسلا !

ترکیه ، افغانستان و پاکستان

روابط بین آنکارا و اسلام آباد در سال های اخیر رو به رشد بوده است ، اما اکنون به نظر می رسد ترکیه انگیزه بیشتری برای توسعه روابط دارد. زیرا تصمیم ترکیه برای ادامه حضور نظامی خود در افغانستان ارتباط مستقیم با متحدان نزدیک و دور پاکستان دارد.

رجب طیب اردوغان ، رئیس جمهور ترکیه ، رهبر حزب عدالت و توسعه ، در اجلاس اخیر ناتو در بروکسل گفت که برای ادامه حضور خود در افغانستان به حمایت پاکستان و مجارستان نیاز دارد. اما تحلیل گران سیاسی می گویند چنین چیزی غیرممکن است.

حکمت چتین وزیر امور خارجه پیشین ترکیه که سالها در مقر ناتو در افغانستان بوده و درک عمیقی از سیاسی و امنیتی این کشور دارد ، در مورد پیشنهاد اردوغان اظهار داشت: “من خیلی امیدوارم که این پیشنهاد فقط یک اشتباه باشد. اشتباه است. اخبار بیشتر رهبران تندرو طالبان در حال حاضر در پاکستان هستند ، و به طور کلی غیرممکن است که مسئله شرکت در عملیات فرودگاه با پاکستان توسط دولت غیرنظامی در افغانستان پذیرفته شود ، زیرا بیشتر افغان ها معتقدند که دولت آنها با پاکستان جنگیده است طالبان سالهاست. “با این وجود تلاشها برای ساخت یک فرودگاه اشتباه است و بعید به نظر می رسد که این پیشنهاد در افغانستان پذیرفته شود.”

اظهارات وزیر اسبق ترکیه درست به نظر می رسد و تعداد قابل توجهی از رهبران سیاسی و فرماندهان نظامی افغانستان دید مثبتی نسبت به پاکستان ندارند. اما ادامه همکاری بین اطلاعات ترکیه و اطلاعات پاکستان به ترکیه کمک می کند تا موقعیت بهتری در افغانستان داشته باشد ، در حالی که طالبان را با واسطه و تحت هدایت پاکستان تسهیل می کند.

بیشتر بخوانید  بانک مرکزی روسیه استفاده از رمزارزها را ممنوع می کند

ترکیه ، پاکستان ،

البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که علیرغم همه تلاشهای اردوغان-عمران خان و جلسات مداوم قوریسی-چاووش اوغلو ، روابط ترکیه و پاکستان هنوز در همه زمینه ها توسعه نیافته است.

به عنوان مثال ، حجم تجارت ترکیه و پاکستان طی چند سال گذشته همیشه بین 600 تا 800 میلیون دلار بوده است که برای اولین بار در سال 2020 با توجه به جمعیت 220 میلیون نفری و ظرفیت بازار پاکستان ، به یک میلیارد دلار رسیده است. در این طرف رقم قابل توجهی نیست.

ترکیه امیدوار است با اتصال شبکه های ریلی خود به ایران ، افغانستان و پاکستان روابط تجاری خود با پاکستان را تقویت کند ، اما شواهد نشان می دهد که توسعه روابط دفاعی – امنیتی اکنون برای هر دو کشور از اهمیت بیشتری برخوردار است.

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید