دکتر موسوی با تاکید بر اینکه از ابتدای دوره جدید چندین راهکار اساسی در حوزه درمان شناسایی شده است، گفت: اولین راهکار این است که باید خدمات را به صورت کیفی و کمی توسعه دهیم. در درمان مستقیم نیازمند توسعه خدمات و مراکز درمانی با توجه به نیازها و مشکلات هستیم. اینکه درمان مستقیم به دلیل خدمات رایگان و باکیفیت برای سازمان و بیمه شدگان و مستمری بگیران از اهمیت حیاتی برخوردار است یک واقعیت مسلم است. بنابراین همزمان با توسعه کیفیت خدمات در بخش درمان غیرمستقیم، توسعه کمی و کیفی خدمات در این بخش با توجه به سطح خدمات و تعداد بیمه شدگان در هر منطقه و نیز در دستور کار قرار گرفته است. نیازهای درمانی مستمری بگیران و بیمه شدگان
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با تاکید بر اینکه کیفیت و عمق خدمات درمانی باید بیش از پیش افزایش یابد، گفت: یکی از رویکردهای مهم ما در حوزه درمان، توسعه درمان مستقیم است؛ در این راستا، خدمات درمانی به صورت مستقیم در حال توسعه است. با این حال، ما همچنان خریدهای استراتژیک را در اولویت قرار می دهیم. در مجموع سعی می کنیم در زمینه درمان انعطاف لازم را داشته باشیم تا بتوانیم با توجه به شرایط تصمیم گیری کنیم و خدمات درمانی مطلوب را به افراد ارائه دهیم.
دکتر موسوی افزود: طبیعی است که در فضای گسترش یافته به دلیل عدم تطابق منابع و هزینه ها نمی توانیم به هر درخواستی پاسخ دهیم. همه ما به طور طبیعی می خواهیم خدمات بیشتری را توسعه دهیم و ارائه کنیم، اما محدودیت منابع گاهی محدودیت هایی را بر تصمیمات ما تحمیل می کند.
وی در عین حال گفت: از آنجایی که خدمات ارائه شده در درمان مستقیم خدمات مطلوبی است و رضایت مخاطبان را به دنبال دارد، باید ادامه یابد و به عنوان الگوی موفق در سایر حوزه های درمانی معرفی شود. ایده راهبردی ما این است که مراقبت از بیماری را تا حد امکان از دوش بیماران برداریم و این رویکرد در درمان مستقیم ما بر غیرمستقیم غلبه دارد. اما منابع محدود به ما اجازه نمی دهد هر تعداد پزشک را که می خواهیم استخدام کنیم یا هر تعداد که می خواهیم بیمارستان بسازیم.
وی کاهش پرداخت از جیب مردم را یکی از راهکارهای اساسی مورد توجه در حوزه درمان سازمان تامین اجتماعی عنوان کرد و گفت: در حوزه درمان مستقیم و غیرمستقیم حمایت مالی از بیمه شدگان بسیار حائز اهمیت است. . در برخی بیماری ها هزینه های خدمات درمانی بالاست و باید تا جایی که می توانیم این هزینه ها را کنترل کنیم. فردی که بیماری صعب العلاج دارد و از محدودیت ها و عوارض بیماری رنج می برد، این بیمار نیازی به نگرانی در مورد هزینه دارو و درمان ندارد.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با تاکید بر اینکه مردم در حوزه درمان به خدمات بیمه اجتماعی نیاز دارند و برای برخی نیز بیمه اجتماعی تنها امکان و پشتوانه در زمان بیماری است، گفت: در حوزه درمان غیرمستقیم، سازمان تامین اجتماعی به عنوان یک بیمه است. سازمان نباید به هزینه های متعهد تبدیل شود. ما متولی و واسطه مردم هستیم و باید نسبت به اعتماد آنها حساس باشیم و بر کیفیت خدمات نظارت داشته باشیم و شرایط را برای پرداخت کنندگان بیمه فراهم کنیم.
وی درباره برنامه های توسعه ظرفیت درمان اجتماعی نیز گفت: 202 طرح درمانی فعال داریم که تعدادی ایجاد، تعدادی جایگزین و تعدادی توسعه و بهسازی است. هشت مورد از این پروژه ها پروژه های بزرگ بیمارستانی هستند که در یکی دو سال آینده حدود 1500 تخت بیمارستانی به ظرفیت درمانی کشور اضافه خواهند کرد.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود: سال گذشته بیش از 6 هزار میلیارد تومان برای درمان مستقیم برای توسعه و ساخت، تهیه تجهیزات و ارتقاء هتل ها و… هزینه کردیم. امسال در نظر داریم 4000 نیروی جدید استخدام کنیم که بخش قابل توجهی از این افراد در حوزه پزشکی مشغول به کار خواهند شد و پیش بینی می شود حدود 9000 میلیارد تومان به حوزه توسعه خدمات اختصاص یابد.
دکتر موسوی همچنین گفت: یکی دیگر از الزامات اساسی دولت در حوزه درمان که سازمان تامین اجتماعی در آن الگوی موفقی بوده است، کاهش پرداختی از جیب مردم در حوزه درمان و حتی کاهش است. آن را به صفر برساند. این اتفاق در درمان مستقیم ما افتاد و عزیزانی که در درمان مستقیم از ما خدمات دریافت می کنند ریالی بابت این خدمات پرداخت نمی کنند. درمان غیرمستقیم نیز این بار آغاز شده است، به ویژه در مناطقی که مراکز درمانی خصوصی نداریم، کسر خدمات بستری در بیمارستان های دولتی و دانشگاهی را به صفر رساندیم. در تمامی بیمارستان های دولتی و دانشگاهی فرانشیز خدمات بستری و سرپایی برای تمامی بیمه شدگان بالای 65 سال به صفر رسید.
مدیر اجرایی سازمان نظام پزشکی به رهبری این سازمان در اجرا و توسعه طرح نسخه الکترونیک اشاره کرد و افزود: در این بخش با همکاری دست اندرکاران حوزه درمان و فناوری و اطلاعات، پوشش نسبت خدمات الکترونیک یا نسخه الکترونیکی که حدود 60 تا 65 درصد بود، الحمدلله اکنون به بالای 90 درصد هم در کپی رایتینگ و هم در کپی رایتینگ رسیده ایم و امیدواریم با این مقدمه هدف نهایی ارسال الکترونیکی محقق شود.
دکتر موسوی نیروی انسانی و کادر درمانی بیمارستان ها و مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی را سرمایه اصلی این معاونت معرفی کرد و افزود: در حوزه درمان اجتماعی کارکنان بسیار شایسته، متخصص، همدل و مهربان داریم که مشغول به کار هستند. ایثارگرانه در همه حال از جمله در زمان بحران کرونا به خدمات رسانی ادامه دادند و در این راه شهدا تقدیم مردم شدند. در راستای حفظ و ارتقای این سرمایه انسانی که رضایت شغلی آن زمینه ساز ارتقای کیفیت خدمات و جلب رضایت مردم است، در دوره جدید مدیریت سازمان بیمه اجتماعی اقدامات متعدد و متنوعی آغاز شده و در حال اجراست. که شامل تشکیل ستاد ویژه درمان در این دوره می باشد اصلاح آیین نامه بازنشستگی پرستاران و سایر کادر درمانی، برگزاری آزمون استخدامی جهت جذب نیروی جدید و تازه وارد و همچنین نظارت بر اجرا و تامین اعتبار طرح تعرفه خدمات پرستاری.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی همچنین درباره تغییرات مدیریتی در حوزه درمان توضیح داد: با توجه به اینکه برخی از مدیران این حوزه، تغییرات در سطح مدیریت در حوزه درمان در دوره مدیریت جدید سازمان حداقل و ضروری خواهد بود. به سن بازنشستگی یا در موارد محدود می رسد زیرا تعارض منافع ناشی از فعالیت مدیر در حوزه دیگری است. اما به طور کلی در زمان انتصاب مدیران جدید در بیش از 90 درصد موارد، انتصاب از بدنه معاونت درمان و با توجه به معیارهایی از جمله تعهد و تخصص در کنار هم و همچنین روحیه فساد ستیزی و بودن صورت گرفته است. مردم.