تورم در خرداد 1401 به رکورد رسید / نفت افزایش یافت



به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، تورم در خرداد ماه به رکورد رسید. این رکورد توسط گروه مواد غذایی با افزایش 200 درصدی روغن ثبت شد. اگرچه نرخ تورم خرداد ماه قابل پیش بینی بود

اعلام نرخ تورم خرداد ماه توسط مرکز آمار کشور حاکی از ثبت رکوردهای جدید تورم در تاریخ پس از انقلاب است. تورم نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 12 و 52 درصد افزایش داشته است. بررسی دقیق گزارش مرکز آمار نشان می دهد گروه خوراکی ها و آشامیدنی ها بیشترین تورم را نسبت به سایر گروه ها داشته اند. در نتیجه فشار تورمی بیش از هر بخش دیگری از سفره خانوار ایرانی کاهش یافته و خودنمایی کرده است.

«روغن و چربی» با 200 درصد افزایش قیمت نسبت به اردیبهشت ماه نه تنها در گروه مواد غذایی رکورددار است، بلکه در بین تمامی کالاها و فرآورده های محاسبه شده، رکورددار تورم است.

این در حالی است که نرخ تورم خردادماه در ایران از سقف تاریخی فراتر رفت، زمانی که رئیس جمهور دیروز در یک مصاحبه تلویزیونی گفت اگر دولت کاری برای بهبود وضعیت اقتصادی انجام نمی داد، نرخ تورم بیش از این افزایش می یافت. ابراهیم رئیسی افزود: این اصلاح اقتصادی شرط قانون است.

وی البته در بخشی از سخنان خود دولت قبل را در راس متهمان قرار داد و گفت اصلاحات اقتصادی باید در گذشته اتفاق می افتاد. رئیسی تصریح کرد: اگر این کار یکی دو سال پیش انجام می شد، قیمت زمین بسیار کمتر بود و اگر سال آینده این کار را انجام می دادیم، هزینه آن بیشتر بود.

بیشتر بخوانید  اولین حملات هوایی آمریکا به الشباب در سومالی در دوران بایدن

رکورد تورم نفت در ژوئن

مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش خود تورم ماهانه خرداد 1401 را 12.2 درصد اعلام کرد. به عبارت دیگر خانوارهای کشور بیش از ۱۲ درصد از خرید کالا و خدمات خود را در خردادماه نسبت به اردیبهشت ماه سال جاری خرج کردند.

همانطور که در جدول زیر مشاهده می شود، گروه خوراکی ها و آشامیدنی ها بیشترین تورم را نسبت به سایر گروه ها داشته اند. روغن و چربی ها در این ماه به رکورد 200 درصدی تورم در یک ماه رسیده اند.

افزایش قیمت مواد غذایی نسبت به خرداد ماه سال گذشته 82.6 درصد بوده است. در شاخص تورم نقطه ای، گروه روغن ها و چربی ها با 285.4 درصد بیشترین افزایش قیمت را به خود اختصاص داده است.

در سطح تورم سالانه روغن ها و چربی ها تورم بالای 70 درصد را به ثبت رساندند که در این دوره نیز رکورددار است.

دیدگاهتان را بنویسید