توجه ویژه دولت برای حل مشکلات آب در استان خوزستان



قاسم تقی زاده خامسی روز سه شنبه در مصاحبه با ایرنا اظهار داشت: جمعه گذشته جلسه ای با من ، رئیس مجلس شورای انرژی انرژی مجلس شورای اسلامی ، دادستان ، نماینده برنامه و بودجه و تعدادی از کارشناسان ، استاندار خوزستان و مدیران استانی برگزار شد و پس از بحث و گفتگو درباره مسائل ، تصمیم بر این شد که صورتجلسه تهیه و برای تصمیم گیری به هیئت دولت ارسال شود. هیئت دولت همچنین 1.115 میلیارد تن از یک مکان ، 250 میلیارد تن از خشکسالی را پرداخت کرد وام ها و 250 میلیارد تن برای جبران خسارت های ناشی از سیل به آن استان توافق کردند.

مدیرعامل شرکت مدیریت آب ایران همچنین از تخصیص 70 میلیارد تومان به سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان خبر داد و ابراز امیدواری کرد: نیمی از این وام ها اخیراً به حساب سازمان های مربوطه واریز شده و مابقی نیز پرداخت شود. در روزهای بعدی

تقی زاده خامسی همچنین افزایش تولید در سدهای کرخه و دز را راه حل دیگری برای مشکلات استان خوزستان دانست و گفت: تولید سد کرخه از 75 متر مکعب در ثانیه به 160 متر مکعب در ثانیه و ظرفیت سد دز از 120 متر مکعب در ثانیه دارای به 140 متر مکعب در ثانیه رسید.

وی همچنین از دستیابی تانکرها به نیروهای مسلح برای تسهیل تأمین آب مردم خوزستان خبر داد و گفت: با توجه به مسافت 300 تا 320 کیلومتری سد کره تا محل تأمین آب آشامیدنی ، آب باید به حدود 6 روز برسد. این مقدار آب برای تأمین وضعیت موجود کافی است و می تواند آب آشامیدنی مورد نیاز روستاهایی را که از کمبود آب رنج می برند ، تأمین کند.

بیشتر بخوانید  تست روانشناسی | ترسناک‌ترین حیوان به نظرتان کدام است؟

معاون وزیر آب و فاضلاب کشور با اشاره به بحث مقطعی آب گفت: وقتی می گوییم ماهیت آب بین بخشی است ، به این معنی است که همه افراد مرتبط باید در تصمیم گیری های آن نقش داشته باشند.

وی به طور ضمنی با اشاره به ساختار قبلی مدیریت آب در کشور که به جای تصمیم گیری در مورد منابع و مصرف کل حوضه آبریز فقط در هر استان تصمیم گیری شد ، خاطرنشان کرد: تأمین آب مسئله استانی نیست و بنابراین وزارت نیرو از حدود سه منبع آب کشور بر اساس 9 حوضه آبریز اصلی ساخته شده است که هرکدام کمیته ای متشکل از کلیه ذینفعان دارند و در این کمیته کلیه ذینفعان از جمله کشاورزی ، صنعت ، محیط زیست ، سازمان برنامه بودجه و نماینده کشاورزان از نظر منابع و مصرف آب در این حوضه توضیح داده شده است.

مدیرعامل شرکت مدیریت آب ایران با اشاره به مزایای ایجاد سد در تأمین آب مورد نیاز بخشهای مختلف و مدیریت سیل گفت: من در زمان طغیان سال 1998 در خوزستان مستقر شدم ، در صورت عدم وجود سد خسارت زیادی وارد شد به شهرها انجام می شود. به ویژه ، نقش سدهای کرخه و کارون در کنترل سیل در سال جاری بسیار مشهود بود.

معاون وزیر نیرو با اشاره به تخصیص اعتبار هشت میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی برای کنترل آبهای سرزمینی در سالهای اخیر گفت: “نتیجه این سرمایه گذاری اضافه شدن 28 سد به تعداد سدهای کشور ، از البته صندوق سرمایه گذاری قابل توجه “تأمین آب شهرها به اتمام رسیده و 85٪ پروژه کنترل آب داخلی به اتمام رسیده است.

بیشتر بخوانید  یک عکس / انگشتر گران قیمت از نیوشا ضیغمی که دور از چشم مردم نیست

وی همچنین با بیان اینکه 50 میلیون دلار برای حل مشکلات فاضلاب استان خوزستان اختصاص داده شده است ، افزود: پیمانکاری برای این کار انتخاب شده و آبرسانی به 30 روستای استان در قالب طرح غدیر ماه آینده آغاز می شود.

معاون وزیر آب و فاضلاب کشور با اشاره به تأمین آب مورد نیاز 88000 هکتار از اراضی قابل کشت کم آب با محصولات فصلی ، خاطرنشان کرد: کشت محصولات کشاورزی با نیاز به آب زیاد مانند صخره غیرقابل جذب در خوزستان 3 مورد نیاز دارد. ، 5 میلیارد متر مکعب آب.

در پایان ، وی گفت که راه حل این مشکل توجه به معیشت جایگزین کشاورزان و رعایت الگوی کاشت و کاشت محصولات کم آب است.

دیدگاهتان را بنویسید