توجه داشته باشید سخنرانی با رئیس جمهور منتخب / تشکیل میزهای گرد تخصصی اقدامی جدید و تحسین برانگیز – اخبار اقتصادی ایران – اخبار اقتصادی تسنیم


آژانس تسنیمدر هفته های اخیر ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی ، رئیس جمهور منتخب ، جالبی ترتیب جلسه ای با روسای همه نهادهای اطلاعاتی و نظارتی در کشور و همچنین با مسئولان واکسن کرونر را ترتیب داده و مشکلات واکسیناسیون به سرعت حل خواهد شد .

جلسات با استقبال خوب کارشناسان روبرو شد ، زیرا رئیس جمهور تازه انتخاب شده عملاً وسایلی را دور میز قرار داد که قبلاً جداگانه و موازی حرکت کرده بودند. برگزاری این نوع جلسات می تواند کار موازی و اتلاف وقت و انرژی در دستگاه های مختلف را از بین ببرد و فرصتی برای توسعه فراهم کند.

اکنون به نظر می رسد همانطور که مبارزه با فساد و مسئله واکسن کرونا به تشکیل چنین کمیته ای نیاز دارد ، مسائلی مانند اقتصاد ، بهداشت ، فرهنگ و جوانان و ازدواج آنها که از اولویت های دولت آینده است ، باید باشد شکل گرفت.

به عنوان مثال ، در زمینه بهداشت ، آژانس های مختلفی هم اکنون با وزارت بهداشت همکاری می کنند و هم افزایی بین آنها می تواند منجر به عملکرد بهتر دستگاه های اجرایی در ارائه خدمات به مردم شود. ر Headسای آژانس هایی مانند هلال احمر ، رفاه اجتماعی ، علوم پزشکی نیروهای مسلح و اداره کل بهداشت هر وزارتخانه ای مانند نفت و غیره می توانند دور میز بنشینند و برنامه ای برای ارائه خدمات بهتر و جامع تر به شهروندان

به عنوان مثال ، در مورد اقتصاد ، اختلافات و حتی تعارض عملکردی بین دستگاه ها وجود دارد. همان بحران و رشد اخیر قیمت دلار و طلا و حتی اتومبیل نشان داده اند که کشور در همه موارد به اقدامات یکپارچه نیاز دارد و این اقدام به تنهایی نمی تواند مشکلات را حل کند.

بیشتر بخوانید  با چراغ های گرد شهر به دنبال علی

این نیاز به چند دلیل احساس می شود:

1. رشد جامع ایجاد کنید و از رشد نامتقارن جلوگیری کنید. حرکات جزیره باعث می شود که در بعضی امور بسیار جلوتر و در موارد دیگر بسیار عقب باشیم. زیرا گاهی مشاهده می شود که دو یا چند دستگاه همزمان و بدون دانستن پروژه های اصلی دیگری روی یک پروژه کار می کنند و همزمان کشور در یک موضوع مشترک به دو یا چند دستاورد مهم دست می یابد. اما برخلاف سایر پروژه ها ، به زمان بستگی دارد و پیشرفتی حاصل نمی شود.

2. مدیریت دانش و انتقال تجربه. آنچه اکنون مشاهده می شود این است که میز خدمات توسط همه این دستگاه ها ارائه می شود ، اما ما شاهد انتقال تجربه از یک دستگاه به دستگاه دیگر نیستیم.

3. تعریف همان شاخص ها و معیارها در درگاه های عملکرد. اکنون متأسفانه نحوه ارائه خدمات از هر دستگاه و تعامل آنها با شهروندان به یک شکل انجام می شود و این امر در یک موضوع نتایج متفاوتی را به دنبال دارد. حتی از بعد دیگری ، می توانیم به همان ملاقات مردم با همه دستگاه های ارائه دهنده خدمات اشاره کنیم. حذف بوروکراسی ها را حتی می توان در همین گروه مشاهده کرد.

4- برداشت های فردی را حذف کنید. همزیستی دستگاه های مختلف و گفتگوها و تبادل نظر با یکدیگر باعث می شود تفاسیر فردی و سازمانی جای خود را به اجماع بدهد و این در نهایت به هم افزایی این دستگاه ها کمک می کند.

5. بودجه بندی و نظارت بر اساس نتایج براساس شاخص های خاص. به معنای ساده تر ، این به معنای همان بودجه بندی عملیاتی است. وقتی که همانطور که گفته شد کار روی همان پروژه ها باعث اتلاف وقت و همچنین اتلاف وقت خواهد شد. همچنین ، هنگامی که ما به شهروندان خدمات ارائه می دهیم ، هم افزایی و هماهنگی دستگاه ها به این معنی است که شاهد از دست دادن سرمایه در زمان و هزینه نیستیم. به عنوان مثال ، هم اکنون آموزش های کمک های اولیه توسط وزارت بهداشت و هلال احمر ارائه می شود که منجر به تعرفه های مختلف و در نتیجه تصویب این دوره ها شده است. در اینجا ، یکی از این دستگاه ها سرویسی را ارائه می دهد که مشتری کمتری دارد اما همچنان به کار خود ادامه می دهد و بودجه و زمان را هدر می دهد.

بیشتر بخوانید  قصد تجاوز به هیچ کشوری را نداریم

6. تحقق بخشیدن به آمار. اگرچه در بحران تاج این مشکل مرتفع شد ، اما در حوادثی مانند سیل و زلزله بسیار با آن روبرو شدیم ، هر دستگاه آمار متفاوتی را ارائه می دهد و این باعث سردرگمی مردم می شود. نمونه های دیگر را می توان در آمار اعتیاد ، افراد مبتلا به فشار خون و قند خون بالا یافت.

7. ایجاد فضای وحدت و دوستی و حذف مسابقات غیراستاندارد و غیرضروری. ما نمونه های آن را بارها در آمار خدمات مانند آزمایش فشار خون دیده ایم. بعد از یک هفته ، همه دستگاه ها آزمایش فشار خون را انجام می دهند و هفته آینده خبری از آزمایشات اضافی نخواهد بود.

سرانجام ، می توان گفت که تشکیل چنین جلساتی باید ابعاد گسترده تری به خود بگیرد تا جامعه نخبگان بتوانند نظرات خود را به مقامات منتقل کنند. حتی می توان از همان سیستم ایده هایی استفاده کرد که در زمان ریاست آیت الله رئیسی در قوه قضائیه ، در دولت تدوین و ایجاد شد و در جلسات چنین ایده هایی ، مصوبات و مصوبات برای اسکلت بیشتر در معرض دید عموم قرار گرفت. افراد دیگری که فرصت حضور در این جلسات را ندارند ، می توانند نظرات تخصصی خود را ارائه دهند.

قطعاً این شیوه اداره دولت می تواند نتایج خوبی به دنبال داشته باشد که در نهایت به حل مشکلات و توسعه کشور منجر شود.

* سید حمید جمال الدینی / مدرس دانشگاه

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید