توجه به اشتغال خانواده‌محور و ایجاد صندوق ضمانت تسهیلات زنان سرپرست خانوار گام اثرگذاردولت سیزدهم



آنچه دیگران می خوانند:

زمانی که دولت فعال بود، چالش‌های زیادی در عرصه‌های مختلف کشور وجود داشت، اما با همه مشکلات کلان اقتصادی، کسری بودجه، تورم بالا و هزاران مشکل در سطح اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، امروز شاهد تحولات چشمگیری در حوزه زنان و خانواده به عنوان بخشی از کار دولت.

از آنجایی که زنان به عنوان نیمی از جامعه ایران در عرصه اقتصاد و اشتغال فعال هستند، پس از گذشت یک سال از تاسیس و در دست گرفتن مدیریت کشور، برنامه های عملیاتی و اقدامات مهمی را برای حوزه زنان و خانواده به اجرا گذاشت که مهمترین آنها حوزه های معاونت زنان و امور خانواده در ادامه این گزارش آورده شده است.

معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در یک سال کار دولت، برنامه ها و اهداف قابل توجهی از جمله توجه به اشتغال زنان، حمایت از زنان سرپرست خانوار، ایجاد صندوق ضمانت زنان سرپرست خانوار، بهبود ساختار و جایگاه مشاوران زن، ایجاد اشتغال پایدار با نگاه خانواده محور، اصلاح سبک زندگی، ترویج حجاب و عفاف، فرزندآوری و افزایش جمعیت و اجرای قوانین حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت.

راه اندازی طرح کسب و کار پایدار و تدوین طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، مقابله با آسیب های اجتماعی به ویژه آسیب های طلاق، فعال سازی طرح های کسب و کار پایدار زنان و راه اندازی بستر بازار برای معرفی مشاغل جدید برای جوانان و زنان. سرپرستان خانوار از دیگر برنامه های معاونت امور ریاست جمهوری است که ریاست جمهوری زن و خانواده در دولت سیزدهم است.

تدوین برنامه مشاوره ای برای زوجین سال اول تا چهارم زندگی مشترک، هماهنگی برای اعطای وام دهه شصت و مسکن خانواده های چهار نفره برای سیاست گذاری جمعیت و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، بازنگری در شاخص های عدالت جنسیتی و معرفی زنان ایرانی به دنیا و مطالبه گری از غرب. حضور فعال در مجامع بین المللی و ریاست کارگروه توانمندسازی اقتصادی زنان آیورا در سال گذشته و سایر اقدامات این نماینده مجلس.

حمایت از زنان سرپرست خانوار با ایجاد صندوق ضمانت تسهیلات

یکی از برنامه های عملیاتی که در دولت سیزدهم اجرا شد، تشکیل ستاد ملی زنان و خانواده با حضور شخص رئیس جمهور بود که در این ستاد طرح های مهمی برای بانوان به تصویب رسید که البته مهمترین آن بود. ایجاد صندوق ضمانت اشتغال زنان است، سرپرست خانوار هیچ حمایتی نداشت زیرا این دسته از زنان به دلیل نبود ضامن نتوانستند از مزایایی برخوردار شوند و با تشکیل این صندوق دولت از این پس ضامن آنها خواهد بود. بر.

بیشتر بخوانید  سرپرست جدید مدیریت شعب استان خوزستان بانک مسکن معارفه شد

در راستای اجرای این طرح، تخصیص اولیه 500 میلیارد ریال از سوی صندوق تعاون برای ضمانت سرمایه گذاری، اعطای ضمانت نامه تسهیلات تا سقف یک هزار میلیون ریال در زمینه اشتغال از سوی صندوق تعاون و تخصیص پنج. برابر میزان اعتبار تزریق شده برای صدور ضمانت نامه برای این گروه صندوق ضمانت سرمایه گذاری بانوان و هماهنگی با بانک رفاه کارگران برای اعطای وام به مبلغ 100 میلیارد ریال.

ارتقای وضعیت سازمانی مشاوران در امور زنان

دومین مصوبه ستاد ملی زنان و خانواده در دولت سیزدهم ارتقای جایگاه سازمانی مشاوران زن و خانواده در دستگاه های اجرایی بود به طوری که از این پس مشاوران هم تراز مدیرکل یا معاونین در دستگاه ها هستند. با ساختار معاونت رئیس جمهور و ساختار مشاوران مرتبط با زنان و خانواده معاون رئیس جمهور، چون این مشاوران در وزارتخانه ها و سازمان های مختلف هستند، بنابراین ارتباط معاون رئیس جمهور با این مشاور و جایگاه آنها در وزارتخانه ها و سازمان ها مورد بررسی قرار گرفت.

بر اساس این مصوبه، این افراد باید در سطح معاونت و مدیر کل تعیین تکلیف شوند و همچنین این مشاوران در تصمیمات اصلی سازمان ها و وزارتخانه ها قرار گرفته و در شورا حرف و نظر داشته باشند.

اجرای قانون حمایت از حیثیت زنان در برابر خشونت

موضوع حمایت از زنان نیز در معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفت که یکی از برنامه های عملیاتی برنامه اقدام این معاونت بود، زیرا حدود 10 سال منتظر این پیش نویس قانون بود. و روند بررسی اخیرا آغاز شده است. در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی لایحه قانون حفظ حیثیت و حمایت از زنان در برابر خشونت نهایی شد.

این لایحه باید در صحن علنی شورای اسلامی مطرح شود تا پس از تصویب اجرایی شود.

ایجاد اشتغال پایدار با نگاه خانواده محور

ایجاد اشتغال پایدار با نگاه خانواده محور برای زنان سرپرست خانوار از دیگر برنامه های معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری است و به همین منظور کمیسیون اجتماعی گزارشی از توانمندسازی زنان سرپرست خانوار دارد. در دستور کار قرار گرفته و در همین راستا طرح کسب و کار جامع مبتنی بر ایجاد اشتغال پایدار با محوریت خانواده در حال تنظیم است.

بیشتر بخوانید  شورای رقابت قیمت کارخانه سورن پلاس جدید را اعلام کرد + جدول

بر اساس این طرح جامع طی چهار سال به پایداری مشاغل رسیدگی شد. ازدواج در دهه 60 و اعطای تسهیلات برای جلوگیری از خودمراقبتی زنان آغاز شد و در اعطای وام های 50 میلیون تومانی خوداشتغالی مشکلاتی وجود داشت که گاهی افراد به 3 ضامن نیاز داشتند اما اکنون این وام ها با یک نفر به صورت وام داده می شود. ضامن .

اتصال زنان سرپرست خانوار با شرکت ها و بکارگیری آنها در این گروه ها از دیگر اقدامات است، همچنین میزان ارائه تسهیلات برای زنان سرپرست خانوار نیز نسبت به قبل متفاوت بوده و در این بین با توجه به اینکه نیمی از زنان سرپرست خانوار هستند. در سنین 55 تا 60 سال، ایجاد شغل برای فرزندانشان در دستور کار است.

حمایت از مشاغل خانگی زنان سرپرست خانوار

معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، حمایت از امور داخلی زنان بدسرپرست، ایتام و سرپرست خانوار را به عنوان محور اصلی توجه دولت سیزدهم در برنامه قرار داده است. توسعه و تقویت مشاغل خانگی زنان به ویژه زنان سرپرست خانوار فرصتی برای استفاده از ظرفیت های تک تک اعضای خانواده در جهت تامین معیشت، افزایش درآمد و انتقال دانش بومی برای اشتغال زنان است.

همچنین این معاونت به اشتغال زنان در نهضت جهاد می پردازد که به همین منظور تفاهم نامه همکاری مشترک با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منعقد شد که بر اساس آن قوانین دست و پاگیر لغو و مجوز مشاغل خانگی صادر می شود. اجرا خواهد شد.

تدوین طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار

تهیه طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار بر اساس اعمال بند «ت» ماده 80 قانون برنامه ششم توسعه نیز از دیگر برنامه های این کمک هزینه حقوقی و اقتصادی است. رویکردهای تغییر زمین از نقطه نظر آسیب برای حمایت از توانمندسازی.

تهیه مستندات و تدوین طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار به عنوان وظیفه قانونی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری بر اساس بند «ت» ماده 80 قانون ششم توسعه است که سازماندهی شده است. که در چهار بخش مشاوره، آموزش، اشتغال و کارهای حمایتی به کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی دولت ارسال شد.

اقدامات اشتغال در حوزه زنان و خانواده در دولت سیزدهم

راه اندازی و فعال سازی طرح کسب و کار پایدار برای زنان و خانواده، تدوین طرح ملی شبکه کسب و کار پایدار خانواده محور و اجرای طرح توانمندسازی اقتصادی، بسترسازی برای حضور و ایفای موثر نقش زنان در عرصه های مفید از طریق توانمندسازی. انعقاد 12 قرارداد برای اجرای طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار و حمایت از زنان کارآفرین از 12 استان برای حمایت از 387 زن کارآفرین و 1600 زن سرپرست خانوار در 62 حرفه و کلیه بخشهای کشاورزی ایجاد 200 سایت تولیدی و حمایت از 100 جامعه تعاونی زنان از دیگر فعالیت های حوزه زنان و خانواده در یک سال دولت سیزدهم است.

بیشتر بخوانید  دستگیری ۲۰۱ دلال ارزی در دو ماه/ کشف ۸۳ میلیارد تومانی انواع ارز

همچنین ساماندهی و یکپارچه سازی داده های موجود در حوزه زنان و خانواده، تحکیم بنیان خانواده و ترویج فرهنگ فرزندآوری بیشتر در خانواده های جدید و افزایش نرخ جمعیت و شناسایی، تفکیک و طبقه بندی زنان کارآفرین بر اساس شاخص های عملیاتی و شبکه سازی ظرفیت های آنها تدوین طرح نظام آماری زنان و خانواده، ارائه طرح مشاوره فعال برای زوج های جدید، تدوین اطلس ملی زنان کارآفرین، تدوین طرح حمایتی از تازه مادران در هفته اول زایمان، طرح آموزش بهداشت زیستی به والدین. و مربیان دانشجو، تدوین آیین نامه تشکیل کارگروه جامع جمهوری اسلامی، ساماندهی وضعیت حقوقی کار زنان از دستاوردهای نماینده مجلس در سال گذشته است.

برنامه های دپارتمان بین الملل در حوزه زنان و خانواده

فعال سازی دیپلماسی فرهنگی و عمومی در زمینه حقوق بشر، مبارزه با فساد و توانمندسازی زنان، ریاست دو ساله گروه توانمندسازی اقتصادی اتحادیه کشورهای اقیانوس هند، ایجاد کارگروه بین المللی برای زنان و مبارزه با فساد با همکاری بیش از 10 کشور همسو، توسعه روابط موثر و گسترش تعامل موثر منطقه ای و بین المللی در حوزه زنان و خانواده، ارتباط موثر با وزیران و مدیران زن در امور زنان کشورهای منطقه و جهان، اعطای جوایز بین المللی جایزه سالانه زنان تاثیرگذار به نام بانوی خردمند، تدوین 15 گزارش مستند ملی که نشان دهنده وضعیت پیشرفت خانواده های ایرانی است، امضای 6 سند مشترک همکاری های دوجانبه با سایر کشورها، دیدار با خبرنگار تحریم های آلینادوهان و تشریح آثار تحریم ها بر زنان و کودکان، 50 دیدار رسمی با مقامات زن کشورهای خارجی نیز در حوزه بین الملل ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده برگزار شد.


دیدگاهتان را بنویسید