تهرانی ها گوش به زنگ باشند



آنچه دیگران می خوانند:

گزارش کردن تو خبر: دبیر کارگروه ملی زلزله و رانش زمین گفت: نکته بسیار مهم این است که طبق آمار در کلان شهر تهران حدود یک چهارم پلاک ها فرسوده است. بافتی که دارای معابر باریک و ساختمان های ناپایدار با تراکم جمعیت زیاد است. اگر زلزله ای به بزرگی زلزله تهران در تهران رخ دهد، این ساختمان ها در این بافت فرسوده اصلا دوام نمی آورند. باز هم تاکید می کنم اگر در خارج از تهران زلزله بیاید چیزی باقی نمی ماند. حالا تصور کنید اگر زلزله بزرگی در تهران بیفتد چه اتفاقی می افتد!»

به گزارش فرارو، علی بیت اللهی، رئیس مرکز لرزه نگاری تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص زمین لرزه های اخیر در خوجه، ترکیه، سوریه و حتی روسیه گفت: ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که زمین لرزه های اخیر در نماجو هیچ ربطی به هم ندارند. این را گفتم چون عموماً وقتی چنین اتفاقاتی می‌افتد، برخی از ما فکر می‌کنیم که ارتباطی بین آنها وجود دارد و می‌توان ادامه داد. بر اساس تحقیقات انجام شده روند زمین لرزه های میدانی تغییری نکرده است و در یک منطقه با زلزله زنجیره ای مواجه نخواهیم شد.

وی ادامه داد: اما همانطور که می دانید ایران یکی از کشورهای زلزله خیز جهان است و به دلیل پویایی صفحات قاره ای زمین، این صفحات نیز حرکت می کنند و گاهی حرکات همگرای این صفحات نسبت به یکدیگر. منجر به افزایش تدریجی تنش شود. پس در ایران ما حرکت صفحه عرب به سمت زشتی ایران همیشه تنش ایجاد می کند، یک مستند تاریخی. پس از رسیدن به سطح لایه های زمین که امکان مقاومت بیشتر وجود ندارد، لایه هایی که 40 کیلومتر با زمین فاصله دارند به ده ها کیلومتر شکسته شده و این کشش عظیم آزاد می شود. این سیستم در تمام نقاط کشور حاکم است.

بیشتر بخوانید  آخرین آمار فوتی‌ها و مبتلایان به کرونا در کشور امروز دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۰

وی افزود: در جنوب ترکیه حرکت و باز شدن بحرالمیت (بحرالمیت) باعث ایجاد تنش می شود که نقطه بسیار مهمی در محل برخورد سه صفحه است. آناتولی، آفریقا و صفحه عرب. در زلزله اخیر ترکیه، سطح تنشی که در مورد آن توضیح دادم به شکل جدی افزایش یافته است. بنابراین حتی محققان ترک نیز خاطرنشان کردند که فکر نمی کردند چنین زلزله بزرگی رخ دهد. شدت این زمین لرزه به حدی بود که حتی پس لرزه های آن به اندازه زمین لرزه است و پیش بینی می شود این پس لرزه ها در سال های آینده نیز ادامه داشته باشد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: واقعیت این است که متاسفانه ایران و ترکیه در شرق، افغانستان، پاکستان، شمال هند و چین در منطقه ناپایدار قرار دارند. البته این نکته را هم متذکر می شوم که زلزله هایی مانند زلزله ترکیه که لایه های زمین را می شکند هر چند دهه یکبار اتفاق می افتد و زمان می برد تا تنش در نقاط مختلف کشور به قدری جمع شود که باعث ایجاد چنین زلزله ای شود. . اما به هر حال یک سری از این اتفاقات در هر دوره ای رخ می دهد و یک روند ثابت خواهد بود».

وی در خصوص نگرانی از وقوع زمین لرزه در تهران گفت: به طور کلی از نظر میزان خطر لرزه ای و احتمال وقوع زلزله، ناهنجاری خاصی در گسل های لرزه ای تهران و اطراف تهران مشاهده نمی کنیم. . یعنی نه خبری از ناهنجاری لرزه ای است و نه زلزله ها تشدید شده است. حتی سطح ناآرامی در پوسته زمین تغییر نکرده است، که ما را کنجکاو می کند که این گسل ها خارج از روال عادی لرزه ای خود رفتار می کنند. اما وجود 27 گسل کوچک و بزرگ در خاک تهران و پایتخت نشان می دهد که این نقطه بسیار لرزه خیز و حساس است. نکته بسیار مهم در مورد تهران این است که این گسل های موجود، آبرفت های جوان تهران را نیز قطع می کند. این بدان معناست که برخی از این گسل‌ها جوان‌تر از این آبرفت‌ها هستند و تحولات و فعالیت‌های جدید روی زمین نشان می‌دهد که تهران دارای پتانسیل زلزله است.

بیشتر بخوانید  قیمت شکر به 35 هزار تومان رسید!

این استاد ژئوفیزیک تاکید کرد: متأسفانه طی چند دهه گذشته اقدامات کافی برای کاهش خطر زلزله در تهران انجام نشده است. در حوزه نظارت ایمنی ساختمان، مدیریت بحران، آموزش و توجه ویژه و مستمر به موضوع احتمال وقوع زلزله در تهران بسیار ضعیف عمل کرده ایم. در این سال ها هرگاه در نقطه ای از ایران زمین لرزه یا حادثه ای در اطراف ایران رخ دهد، احتمال وقوع زلزله در تهران افزایش می یابد. آنقدر موقت و مختصر بود که بلافاصله از افکار عمومی پاک شد. مشکل اینجاست که این روند نوسان رفتار و نگرانی هیچ گاه نتایج خوبی نداشته و به همین دلیل است که در زمینه تاب آوری در برابر زلزله احتمالی تهران اقدام مناسبی صورت نگرفته است.

وی درباره تصویر احتمالی تهران پس از زلزله گفت: اگر بخواهیم در این زمینه تصویری مبتنی بر واقعیت بسازیم، توجه خوانندگان را به نکته بسیار ظریف و مهمی جلب می کنم. بسیاری از مردم حتما تصاویر و فیلم های زیادی از زلزله مهیب جنوب ترکیه را دیده اند. زمین لرزه ای به این شدت که برخی از مراکز لرزه نگاری آن را 8 درجه در مقیاس ریشتر اعلام کردند، بسیار دیر در کره زمین رخ می دهد. یعنی عملا یکی از زلزله های نادر و بسیار خاص است که پوسته زمین خیلی کم آن را تجربه کرده است. بنابراین هیچگاه زلزله ای به این بزرگی در کشور ما رخ نخواهد داد.

اما در همان زلزله بزرگی که دیدید، حتما در عکس های اطراف دیدید که برخی خانه ها علاوه بر خانه ای که ویران شده، همچنان محکم و سالم مانده اند؛ بنابراین اگر ساخت و ساز در تهران و شهرستان ها اصولی و درست انجام شود، تصویر زلزله تهران چندان وحشتناک نخواهد بود. بنابراین راه و چاره ای وجود دارد و نباید فکر کنید که یک زلزله مهیب می آید و همه چیز را ویران می کند».

بیشتر بخوانید  تاکید رئیس‌جمهور بر پی‌گیری برگزاری حضوری کلاس‌های درس و امتحانات مدارس و دانشگاه‌ها

بیت اللهی در پایان افزود: اما اینکه در کلانشهر تهران طبق آمار حدود یک چهارم پلاک ها فرسوده شده اند بسیار مهم است. بافتی که دارای معابر باریک و ساختمان های ناپایدار با تراکم جمعیت زیاد است. اگر زلزله ای به بزرگی زلزله تهران در تهران رخ دهد، این ساختمان ها در این بافت فرسوده اصلا دوام نمی آورند. باز هم تاکید می کنم اگر در خارج از تهران زلزله بیاید چیزی باقی نمی ماند. حالا تصور کنید اگر زلزله بزرگی در تهران بیفتد چه اتفاقی می افتد. علاوه بر این، ساختمان های نامرغوب در مناطق فرسوده در تهران وجود دارد. اما جدا از این موضوع باید به این نکته هم اشاره کنم که احتمال وقوع زلزله ای به بزرگی زلزله ترکیه در تهران بسیار بسیار کم است اما بعید نیست. زیرا به طور کلی زلزله های احتمالی در ایران متوسط ​​و نه چندان مخرب است و می توان برای مقابله با آن اقدامات زیادی انجام داد تا خسارات جانی و مالی بسیار کمتری داشته باشیم.


دیدگاهتان را بنویسید