مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

تنگ سازبان بهشت ​​سیروان گمشده

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


به گزارش سلام نو، شهرستان سیروان در استان ایلام با آثار و ابنیه تاریخی، جاذبه های طبیعی زیبا و تنوع اقلیمی و با کوه و جنگل، یکی از قطب های مهم گردشگری استان ایلام و حتی در غرب کشور است. به ویژه در تمامی روزهای تعطیلات نوروزی پذیرای هزاران مسافر و گردشگر از داخل و خارج از ایران است. تنگ سازبن معروف به نگین گردشگری سیروان در شمال شهر ورگچ این شهرستان در ایام نوروز پذیرای مسافران زیادی از سراسر ایران است.

تنگ سازبان بهشت ​​سیروان گمشده

شهرستان لومار مرکز سیروان واقع در شمال شرقی استان ایلام و در حدود 100 کیلومتری شهر ایلام یکی از مناطق حاصلخیز این استان است. یکی از عواملی که در حاصلخیزی این منطقه نقش داشته، عبور رودخانه سجمره از شرق این منطقه است که در تمام فصول سال دارای آب فراوان است. این منطقه در فصل بهار در حال تبدیل شدن به یکی از زیباترین مناطق استان است.

تنگ سازبن یکی از مناطق دیدنی سیروان است که در موقعیت جغرافیایی N 33 34 E 46 56 در شمال روستای ورگچ شهرستان سیروان قرار دارد و از نگین های گردشگری این شهرستان به شمار می رود. آثار تاریخی و باورهای اساطیری از دیوارهای باریک و پهنای رودخانه در دل کوه نفوذ کرده است که جذابیت خاصی به این منطقه بخشیده است. جدا از جاده های صعب العبور، تنها راه ورود به تنگ سازبان استفاده از قایق است که به جذابیت سفر کمک می کند.

تنگ سازبان بهشت ​​سیروان گمشده

رودخانه سیمره که مرز استان های ایلام و لرستان است نیز در این منطقه جریان دارد. وقتی با یک قایق باریک بالادست بر خلاف جریان آب می روید، کوه های سمت راست متعلق به قلمرو لرستان و کوه های سمت چپ به استان ایلام هستند. تنگه سازبان مکان گمشده ای زیبا در منطقه سیروان است که با طبیعت بدیع و دلنشین خود چشم هر گردشگری را به خود جلب می کند. منطقه سیروان به دلیل وجود بناهای مذهبی، آثار تاریخی منحصر به فرد و جاذبه های طبیعی برای جذب گردشگر بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید  کرونا 20 نفر را در هرمزگان کشت - خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

تنگ سازبان بهشت ​​سیروان گمشده

کالا سازبان

قلعه زیبای سازبان در ورودی تاز سازبان و در قسمت شرقی شهر لومار قرار دارد که از آثار ثبت شده ملی است. موقعیت مکانی، نوع مصالح به کار رفته و همچنین شکل قلعه حکایت از آن دارد که یکی از مراکز نظامی و تفریحی پادشاهان ساسانی بوده که با وجود شکارگاهی بکر و طبیعتی جذاب، شهری کوچک به شمار می رفته است. برج مراقبت. با ورودی باریک بقایای دیوارها، ستون ها و … از این قلعه هنوز باقی مانده اند. این قلعه تاریخی به دلیل موقعیت جغرافیایی و محل ساخت یکی از قلعه های منحصر به فرد است.

تنگ سازبان بهشت ​​سیروان گمشده

مسیر دسترسی

برای ورود به دره به قایق نیاز دارید. بهترین زمان از سال برای سفر به این منطقه بهار است. مسیر 100 کیلومتری ایلام به لومار را طی کنید، بعد از شهر لومار، حدود 2 کیلومتر از مسیر باریک را طی کنید و سپس از شیب تند مسیر کالا به ارتفاعات چارمین بروید. مسیر 100 کیلومتری ایلام تا لومار در فصل بهار زیبا و دیدنی است. بعد از شهر لومار در حدود دو کیلومتری بر روی تپه تاریخی امامزاده سیدعلی قرار دارد که مکانی مناسب برای گردشگران و زائران است. گردشگران معمولا در این مکان جمع می شوند و پس از هماهنگی های لازم مسیری باریک و سپس شیب تند قلعه را به سمت ارتفاعات چرمی طی می کنند. بقایایی از دوره ساسانی نیز در مسیر صعود به چشم می خورد. جنگل Cermin همچنین مکان خوبی برای استراحت در جاده است.

تنگ سازبان بهشت ​​سیروان گمشده

جاذبه های گردشگری منطقه

از دیدنی های شیروان می توان به تنگ سازبان، تنگ شمشه، شهر تاریخی سیروان و سد سیمره اشاره کرد.

بیشتر بخوانید  ۴ کتابی که امروز رهبر انقلاب از نشر معارف خریداری کردند

منبع: تریپ یار

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *