مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

تنها 30 درصد گرد و غبار موجود در کشور منشأ خارجی دارد!

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزارش سلام نو به نقل از تسنیم; علیرضا شهیدی با بیان اینکه منشا ریزگردها در کشور توسط سازمان زمین شناسی مشخص شد، گفت: ریزگردها زودتر بالا می رفت. بیشتر گفته می شد منشاء خارجی دارد اما در گرد و غبار اخیر که اکثر استان ها را نیز درنوردید، «متوجه شد که بیشتر گرد و غبار موجود در هوا منشاء داخلی دارد.

وی ادامه داد: بررسی های ما نشان داده است که 30 درصد گرد و غبار منشا خارجی دارد و 70 درصد دیگر منشاء داخلی دارد. نگاهی به تهران و حومه نشان می‌دهد که در اطراف این شهر از فرودگاه امام خمینی (ره) تا قسمت‌هایی از شهریار، مراکز تولید گرد و غبار حاکم شده‌اند که گرد و غبار را به راحتی بالا می‌برد و زندگی مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

رئیس سازمان زمین شناسی گفت: تغییرات و خشکسالی ها مربوط به چند سال گذشته نیست و تغییراتی که اکنون شاهد آن هستیم از یکی دو دهه پیش آغاز شد. ایران وارد دوره 30 ساله خشکسالی شده است که از حدود 20 سال پیش آغاز شد و اکنون شاهد تبعات این دوره خشکسالی هستیم.

شهیدی افزود: در گذشته عده ای بلافاصله پس از بارندگی شدید می گفتند: دوره خشکسالی طولانی نداریم و تالاب ها این نظریه را زیر پا می گذارند که ایران در دوره 30 ساله خشکسالی قرار دارد. می گویند فصل بارندگی شروع شده است. ما هنوز در چرخه خشکسالی هستیم و پیامدهای این خشکسالی سال به سال آشکارتر می شود.

وی بیان کرد: از سال 1370 به دلیل افزایش استفاده از سفره های زیرزمینی بیش از حد مجاز، همراه با این خشکسالی باعث وارد شدن فشار به سفره ها شده و سطح منفی آب آنها از سال 1370 شروع می شود، از آن زمان تا سال 1378 که جمعیت به 60 میلیون نفر سطح منفی سفره های زیرزمینی به منفی 20 میلیارد مترمکعب رسید. در سال 1398 با حدود 80 میلیون نفر جمعیت این تراز منفی به حدود 134 میلیارد مترمکعب رسید در حالی که سالانه 100 میلیارد مترمکعب مصرف داریم که نشان می دهد ایران سال به سال در حال خشک شدن است.

بیشتر بخوانید  تصادف دیگر در لندی فالز / مرد 42 ساله سقوط کرد

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه برخی شرایط را با کلماتی غیرواقعی توصیف می کنند، گفت: هم به صورت سطحی و هم زیرزمینی می توانیم از این دوره خشکسالی جان سالم به در ببریم، هرچند پیش بینی ها نشان می دهد تا سال 2030 ایران جزو کشورهای پرخطر خواهد بود. بحران آب.

شهیدی ادامه داد: در حال حاضر این تنش آب در کشور قابل مشاهده است. گاهی شاهد تنش بین روستاها و شهرهای مختلف هستیم، هرچند موقتی است، اما وجود دارد یا در بحث انتقال آب که کار درستی نیست. و از حوضه آبریز. ” این تنش ها در سایر حوضه ها رخ می دهد.

وی گفت: انتقال آب بین حوضه ها به هیچ وجه توصیه نمی شود مگر برای شرب که قابل توجیه است اما انتقال آب برای نیازهای کشاورزی از حوضه ای به حوضه دیگر چون راندمان کشاورزی ما خوب نیست به معنای نابودی است. و هدر رفت آب ما با دخالت در حوضه ها به سمت تغییر تعادلی می رویم که در هزاره های گذشته هر جا که با سیستم رفته است ایجاد شده است و این گذار باعث ایجاد تغییرات کوتاه مدت و بلندمدت می شود که اشتباه است.

رئیس سازمان زمین شناسی کشور افزود: انتقال مصنوعی آب باعث می شود روستاییان فکر کنند آب زیاد است و شروع به کاشت برنج می کنند و بعداً با خشکسالی بحرانی می شود.

شهیدی گفت: چرخه آب چرخه پیچیده ای است که اخیراً تغییرات اقلیمی به آن اضافه شده است که باعث شده کشور ما از آنجایی که بین 60 تا 65 درصد در اقلیم های خشک، نیمه خشک و بیابانی قرار دارند، تغییرات اقلیمی تبعات خود را دارد. در این پس زمینه هایلایت شده است. برخی از کشورها به خوبی با این تغییرات آب و هوایی کنار آمده اند. به عنوان مثال پاکستان گفت که تغییرات اقلیمی بر کشور بسیار تأثیرگذار است و به همین دلیل سعی می‌کند از آخرین فناوری‌ها استفاده کند، همچنین به دنبال استفاده از وام‌های جهانی برای جبران خسارت‌های ناشی از تغییرات اقلیمی است، اما در کشور ما سازمان و نهادی وجود ندارد. که محاسبه می کند تغییرات آب و هوایی چقدر موثر بوده است؟

بیشتر بخوانید  ایران در فهرست 10 کشور برتر تولید کننده واکسن ضد تاج قرار دارد

معاون وزیر صنعت ادامه داد: در کشور ما با وجود تشکل های تخصصی زیاد، هر کدام به صورت جزیره ای مجزا فعالیت می کنند و نیازمند مدیریت واحد هستیم. البته یک سازمان مدیریت بحران در سیستم سازمانی کشور وجود دارد که اغلب باید در حوزه همه مخاطرات سیاست گذاری کند که یکی از آنها ممکن است آب و گرد و غبار باشد که موضوع اصلی است، اما وجود ندارد. توافق بر این است که هر سازمان تعدادی سازمان تخصصی دیگر دارد.

ایثارگران تصریح کردند: بحران هایی که در ایران رخ داده دو منشأ دارد: جوی و زمینی که جو آن متعلق به سازمان هواشناسی است و بحران های زمینی نیز متعلق به سازمان زمین شناسی است، اما در عمل این دو سازمان هر دو حاکمیتی ندارند. در برخی موارد مشکل مدیریتی وجود دارد و امیدواریم با حضور رئیس جدید سازمان مدیریت بحران این حوادث کاهش یابد و تمرکز بهتری انجام شود.

وی گفت: جایی که آب نباشد حیات وجود ندارد و جایی که زندگی نباشد مکان و زیستگاهی وجود ندارد و همین امر باعث افزایش مهاجرت و خالی شدن مناطقی از کشور شده است که می تواند بدی داشته باشد. اثرات امنیتی.”

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: شنیده ها حاکی از آن است که حدود 600 هزار نفر از تعدادی از استان های شرقی و جنوبی کشور به شمال مهاجرت کرده اند و مهاجرت ها به شمال در سراسر دنیا در حال انجام است و در آنجا نیز وجود دارد. کم کم آب است خشکسالی زمین باعث می شود که قبلا اگر در قسمتی باد می زد زمین حدود 40 تا 50 کیلومتر بالا می رفت اما اکنون با کوچکترین تغییری در جو زمین به هوا بلند می شود. .

بیشتر بخوانید  ماجرای تیراندازی خونین در یافت آباد تهران چه بود؟ -

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *