تنها روستای آبی ایران در البرز


سلام جدید – خدمات گردشگری: بیشتر مسافرانی که از جاده چالوس به سمت شمال می روند روستای آن سوی سد کرج را می بینند. روستایی که هر بیننده ای را کنجکاو می کند. روستای واریان یکی از اسرارآمیزترین روستاهای ایران است که عنوان تنها روستای آبی کشور را به خود اختصاص داده است. این روستا که یکی از دیدنی های کرج است در فاصله کمی از شهر کرج و تهران قرار دارد و تنها راه رسیدن به آن قایق است.

تنها روستای آبی ایران در البرز

واریان گوهری سرسبز و زیبا و روستایی بدون خودرو و هر گونه آلودگی هوا است که در سال های اخیر به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و زیبایی دریاچه مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.

روستای واریان کرج یکی از زیباترین و زیباترین روستاهای استان البرز است که در جاده کرج – کالوش خودنمایی می کند. واریان یکی از روستاهای بکر ایرانی است که از آسیب های زیست محیطی زیادی در امان مانده است. پاکیزگی هوای واریان وصف ناپذیر است زیرا ورود هر گونه خودرو، موتورسیکلت و دوچرخه ممنوع است.

این روستا مانند نگینی سرسبز و زیباست که کوه های اطراف را مانند یک قاب احاطه کرده است. انعکاس این کوه های مرتفع و طبیعت سرسبز واریان در آب های آرام و زیبای سد کرج صحنه جالبی را خلق کرده است. . واریان در ابتدا در جایی که اکنون بستر دریاچه سد کارای است قرار داشت، اما ساکنان آن به مناطق مرتفع منتقل شدند و تنها راه ارتباط با آن از طریق آب بود.

تنها روستای آبی ایران در البرز

تاریخچه روستا

تاریخچه این روستا به دو دوره قبل از ساخت سد کرج و بعد از آن تقسیم می شود. واریان قدیم قبل از ساختن سد در بستر دریاچه کنونی سد کرج قرار داشت و اکنون قسمت زیادی زیر آب است، این روستا تقریباً مانند یک شهر بوده و همه چیز از نظر مواد غذایی تولید می شده است. یک بزرگراه هم در آن بود. اما پس از ساختن سد، چند باغ واریان در لبه شرقی سد قرار گرفت و دسترسی به این باغ ها جز با قایق امکان پذیر نبود. باغ ها واریان امروزی را می سازند.

بیشتر بخوانید  جسد مرد جوان در کانال آب سد زیجاران کشف شد

از سال 1334 که سنگ بنای سد کرج گذاشته شد، برای تردد دهقانان دور از جاده اصلی قایق در نظر گرفته شد که تا حدودی عبور و مرور را تسهیل کرد و در سال 59 پس از اقدامات ساخت و ساز. طبق قرارداد مقرر شد پل ارتباطی روستا به جاده اصلی برای سازمان آب و فاضلاب تهران احداث شود که این اقدام اجرایی نشد.

تنها روستای آبی ایران در البرز

کشاورزی و دامداری در این روستا همیشه در حال پیشرفت است. زیبایی خاص واریان و زیبایی دریاچه به این روستا موقعیت خاصی بخشیده است. آن طرف دریاچه و کنار جاده هتل واریان قرار داشت که امکاناتی برای قایق رانی و اسکی روی آب فراهم می کرد.

واریان قدیم شامل چندین مکان بود که در هر آبادی یک خانواده جداگانه زندگی می کردند. مثلاً خانواده ای که از کایان بود، کایان محسوب می شد. علاوه بر این، کیان بزرگترین و تأثیرگذارترین خانواده واریان بود. امروزه اکثر واریان ها در کرج زندگی می کنند، اما با وجود شهرنشینی، هر از چند گاهی به مناسبت های مختلف در سالن فرهنگی و مذهبی واریان ها واقع در میدان توحید کرج که خود ساخته اند، جمع می شوند.

تنها روستای آبی ایران در البرز

نحوه ورود به روستا با مجوز

برای رفتن به روستای واریان کرج یکی از بکرترین و دست نخورده ترین روستاهای ایران باید یکی از شرایط زیر را داشته باشید:

  • مهمان یکی از ساکنان واریان باشید.
  • در روستای واریان خانه یا ملک داشته باشید.
  • با هماهنگی قبلی مجوز ورود به روستای واریان را دریافت کنید.

برای اقامت در روستای واریان کرج باید اقوام یا آشنایان در این روستا داشته باشید. چون در غیر این صورت نمی توانید در روستای واریان ویلا اجاره کنید. البته مردم می توانند از طریق تورهای گردشگری نیز از این مناطق دیدن کنند. بازدید از روستای واریان، تنها روستای آبی ایران، خاطره ای فراموش نشدنی را برای شما به یادگار خواهد گذاشت. بنابراین، اگر فرصتی برای بازدید از این منطقه دارید، هرگز آن را از دست ندهید.

بیشتر بخوانید  برخورد وحشیانه سربازان صهیونیست با جوان مبتلا به سندرم داون/فیلم

بهترین زمان برای سفر به روستا

آب و هوای روستای واریان به دلیل قرار گرفتن در دل رشته کوه البرز سرد است و زمستان این منطقه با بارش برف و باران شدید همراه است. همانطور که قبلا گفتیم تنها راه رسیدن به این روستا قایق است و هیچ وسیله نقلیه ای حتی موتورسیکلت و دوچرخه اجازه تردد به واریان را ندارد. به همین دلیل در روستا دود و دی اکسید کربن تولید نمی شود و واریان آب و هوای تمیز و فوق العاده مطبوعی دارد.

تنها روستای آبی ایران در البرز

اقتصاد واریان

آب واریان که از رودخانه کرج و چسما شار تامین می شود، کمک زیادی به رونق کشاورزی و باغداری در این مناطق کرده است. از سوغات این روستا می توان به محصولاتی مانند حبوبات، میوه جات، لبنیات و عسل اشاره کرد. شغل اهالی زراعت و دامداری، پارچه بافی و بافندگی است. همچنین زنبورداری در واریان رواج زیادی دارد و می توانید در این روستا عسل خوشمزه بنوشید. این روستا دارای یک مدرسه ابتدایی و یک جاده اصلی برای اهالی است.

فرهنگ و آداب و رسوم

از آداب و رسوم به ویژه در میان واریان ها می توان به دیدار خانواده های داغدار در اولین روز سال که نوحید نام دارد اشاره کرد. به این ترتیب ورجانی در اولین روز سال و گاهی قبل از دیدار دوستان و اقوام نزدیک به دیدار خانواده هایی می رود که سال گذشته عزیزی را از دست داده اند و در غم و اندوه هستند یا در دوره جدید باجرم آیدا. البته اکنون این رسم به نوعی تغییر کرده است و جمع کثیری از واریان در اولین روز سال به حسینیه واریان می آیند تا با حفظ آداب و رسوم گذشتگان، با هم بودن، صمیمیت و لحظات دوستی را به نمایش بگذارند. برگزاری مراسم محرم توسط مردم واریان نیز معروف است.

بیشتر بخوانید  نگرانی استقلالی ها از حضور کارلوس کی روش در ایران

تنها روستای آبی ایران در البرز

مسیر دسترسی

روستای زیبای واریان کرج در قسمت شرقی سد امیرکبیر (کرج) و در حدود 25 کیلومتری ابتدای جاده چالوس قرار دارد که از آنجا منظره زیبایی از جاده کرج – کالوش قابل مشاهده است. اگر با قایق و آب نروید هرگز به این روستا نخواهید رسید. سفر با قایق به این روستا معمولا از ساعت 07:30 تا 13:00 و از ساعت 15:00 تا 23:00 انجام می شود.

<п>اعلامیه تنها روستای آبی ایران در البرز اولین بار در ظاهر شد خبر سریع.

دیدگاهتان را بنویسید