تنفس بدبو اولین نشانه 9 بیماری است


بررسی و تست تنفس سریع نه تنها از شرمندگی در موقعیت های اجتماعی جلوگیری می کند، بلکه جان شما را نیز نجات می دهد. مطالعه ای که در آوریل 2015 در مجله Gut منتشر شد نشان داد که جدیدترین فناوری در مطالعه تنفس منجر به تشخیص سرطان معده در مراحل اولیه آن می شود.

بوی بد دهان

اما سرطان معده تنها سرطانی نیست که با آزمایش تنفس قابل تشخیص است. اگرچه در بیشتر موارد بوی بد دهان به دلیل رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان ایجاد می شود، اما گاهی این بوی نامطبوع نشان دهنده علائم بیماری های نهفته دیگر است. در چنین مواقعی بوی بد دهان اجتناب ناپذیر است و حتی آخرین نفس ها نیز پشت بیماری های داخلی پنهان می شود.

سرطان معده

در ایالات متحده، آزمایش منظم سرطان معده غیر معمول نیست و این ناراحتی اغلب نتیجه یک روش تهاجمی تشخیص، آندوسکوپی است. اما با پیشرفت‌هایی در فناوری تست تنفس به نام آنالیز رشته‌ای نانو، که برخی ترکیبات تنفسی مرتبط با بیماری را شناسایی می‌کند، مطمئناً در آزمایش‌های منظم تفاوت ایجاد می‌کند.

محققان در حیفا، اسرائیل، نمونه‌های تنفسی 484 شرکت‌کننده را که به مدت 12 ساعت غذا و نوشیدنی ننوشیده‌اند و حداقل سه ساعت قبل از آزمایش سیگار نکشیده‌اند، بررسی کردند. تشخیص داده شد که 99 شرکت‌کننده به سرطان معده مبتلا هستند، اما هنوز درمان نشده‌اند. با استفاده از فناوری آنالیز رشته‌ای نانو، سرطان معده در مراحل اولیه کاملاً دقیق تشخیص داده شد که به متخصصان کمک کرد تا درجه خطری را که بیمار را تهدید می‌کند، تعیین کنند.

اگرچه این مطالعات جزئی و مقدماتی هستند، اما آزمایش‌های گسترده‌تری در اروپا در حال انجام است تا مشخص شود که آیا تحلیل رشته‌های نانو می‌تواند روش مؤثری باشد یا خیر.

سرطان ریه

آسیب شناسان معمولا سرطان ریه را با بیوپسی و اسکن های متعدد تشخیص می دهند، اما مطالعات انجام شده در سال 2013 نشان داد که استفاده از تست تنفس نه تنها هزینه زیادی ندارد، بلکه جایگزین مناسبی برای روش های تهاجمی است.

بیشتر بخوانید  چگونه بفهمیم شکممان ترش است؟

در این روش از “بینی الکترونیکی” با برنامه از پیش طراحی شده استفاده می شود که نماهای متفاوتی از ترکیبات آلی فرار و ناپایدار در بازدم نمایش می دهد. محققان دانشگاه لتونی نمونه‌های تنفسی را از ۴۷۵ شرکت‌کننده، از جمله ۲۵۲ فرد مبتلا به سرطان ریه، ۲۲۳ مبتلا به سایر بیماری‌های ریوی و داوطلبان سالم، که ۲۶۵ نفر سیگاری و ۲۱۰ نفر غیر سیگاری بودند، جمع‌آوری کردند. .

محققان دریافتند که تشخیص سرطان ریه در 128 فرد غیرسیگاری کاملاً صحیح بوده و تنها 5 نفر به اشتباه تشخیص داده شده اند. در بین افراد سیگاری، بینی الکترونیکی تشخیص داده شد که از این تعداد 114 مورد سرطان ریه و 5 مورد اشتباه تشخیص داده شد.

نارسایی قلبی

مقاله ای که در شماره مارس 2013 مجله Cardiology منتشر شد، نشان می دهد که محققان می توانند نارسایی قلبی را با یک تست تنفسی ساده تشخیص دهند.

محققان کلینیک کلیولند نمونه هایی را از تنفس 41 بیمار جمع آوری کردند. مشخص شده است که 25 نفر از این بیماران به دلیل نارسایی حاد قلبی رسما در معرض خطر حمله قلبی هستند. اگرچه 16 نفر از آنها بیماری های قلبی عروقی دیگری داشتند، اما علائم نارسایی قلبی در آنها مشاهده نشد.

سپس محققان از فناوری طیف‌سنج عظیم برای تجزیه و تحلیل نمونه‌های تنفسی برای شناسایی ترکیبات مولکولی و شیمیایی علائم نارسایی قلبی استفاده کردند. آزمایش تنفس طی 2 ساعت به درستی بیماران مبتلا به نارسایی قلبی را از سایر بیماران مبتلا به سایر مشکلات قلبی عروقی شناسایی کرد.

بوی بد دهان

تنفس با بوی میوه یا استون: دیابت

ناتوانی در کنترل دیابت فرد را مستعد بیماری لثه و خشکی دهان می کند. اگر سطح قند خون ناپایدار و نامتعادل باشد، بدن ضعیف می شود و نمی تواند با باکتری ها مبارزه کند که منجر به عفونت و آسیب به لثه ها می شود. بوی بد دهان ناشی از این بو است.

اما تنفس با بوی میوه یا بوی استون (پاک کننده لاک ناخن) می تواند یکی از عوارض خطرناک دیابت به نام کتواسیدوز باشد. اگر بدن انسولین کافی نداشته باشد، از اسیدهای چرب استفاده می کند که اسیدهای کتون را برای انرژی تولید می کنند. اگر این اسیدها که حاوی استون، هیدروکسی بوتیریک اسید و اسید استیک هستند در خون تجمع پیدا کنند و باعث لخته شدن خون شوند، می تواند منجر به کما یا حتی مرگ در افراد دیابتی شود.

بیشتر بخوانید  درای نیدلینگ چه فوایدی دارد و کدام دردها را درمان می‌کند؟

تنفس با بوی ماهی: نارسایی کلیه

بوی ماهی همیشه از غذاهای دریایی نیست: فردی که بوهایی مانند ماهی، ادرار یا آمونیاک را استشمام می کند ممکن است دچار نارسایی کلیه شود.

کلیه ها با تولید ادرار مسئول دفع سموم شیمیایی از خون هستند. در نارسایی کلیه که مرحله نهایی بیماری کلیوی نیز نامیده می شود، کلیه ها به قدری آسیب می بینند که نمی توانند مواد زائد تولیدی و سموم شیمیایی را از خون خارج کنند. در صورت بروز چنین شرایطی، حذف سموم و مواد زائد خطرناک از بدن امکان پذیر نخواهد بود و تجمع آنها تقریباً به تمام اعضای بدن آسیب می رساند. اگر نارسایی کلیه بر سیستم تنفسی فرد تأثیر بگذارد و باعث مشکلات حاد تنفسی شود، تنگی نفس ایجاد می شود.

تنفس بدبو اولین نشانه 9 بیماری است

دهان اسیدی: قطع موقت تنفس در هنگام خواب

بوی تعفن در صبح بعد از یک خواب خوب ممکن است طبیعی به نظر برسد. ترشح بزاق در طول خواب کاهش می یابد که به باکتری های تولید کننده بو اجازه تکثیر و رشد می دهد.

بوی بد دهان

اما کاهش سرعت بزاق در طول خواب ممکن است به این دلیل باشد که دهان برای مدت طولانی باز می ماند. افرادی که از اختلالات خواب مانند آپنه موقت خواب و خروپف رنج می برند بیشتر در معرض گرفتگی بینی هستند و مجبورند از طریق دهان نفس بکشند که می تواند منجر به بوی بد دهان شود.

GERB

نفس بدبو می تواند نشانه تجمع پوسیدگی در روده باشد. مشکلات گوارشی مانند ریفلاکس اسید و بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) می توانند در تنفس ظاهر شوند. هر یک از مشکلات گوارشی فوق می تواند فرآیند هضم صحیح غذا از معده را به تاخیر بیندازد و یا موانعی برای آن ایجاد کند.

بیشتر بخوانید  آشنایی با مزایای مصرف و عوارض داروی سالبوتامول

اگر غذا نتواند از دستگاه گوارش عبور کند، فرآیند فساد شروع می شود. حتی مقدار کمی غذای هضم نشده می تواند باعث تهوع و بوی بد دهان شود. دندانپزشکان همچنین متوجه می شوند که زمانی که گلوی بیمار قرمز و متورم است و فرسایش اسیدی را در گلوی بیمار می بینند، یک پرتو دارد.

اما BEAM تنها مشکل گوارشی نیست که باعث بوی بد دهان می شود. نتایج یک مطالعه منتشر شده در مجله پزشکی میکروبیولوژی در سال 2008 نشان می دهد که H. پیلوری، عامل زخم معده، در صورت ته نشین شدن در دهان می تواند باعث ایجاد بوی بد دهان شود.

عفونت دستگاه تنفسی

عفونت های مجاری تنفسی مانند آنفولانزا، برونشیت و سینوزیت از عوامل اصلی بوی بد دهان هستند. اگر عفونت‌های دستگاه تنفسی به بافت‌های دستگاه تنفسی آسیب بزنند یا ملتهب شوند، می‌توانند باکتری‌های سلولی و مخاطی تولید کرده و از آنها تغذیه کنند. ‌

حساسیت و آبریزش بینی نیز می تواند باعث بوی بد دهان شود زیرا توانایی بستن حفره های بینی به حداکثر می رسد. بسته شدن اجباری حفره های بینی باعث تنفس از طریق دهان می شود که به نوبه خود منجر به خشکی و رشد باکتری هایی با بوی نامطبوع در مجاری تنفسی می شود.

پوسیدگی و التهاب لثه

هنگامی که مینای دندان فرسوده می شود، ذرات غذا در حفره هایی که در اثر سایش هایی به نام پوسیدگی ایجاد می شوند، می نشینند. از آنجایی که حتی مسواک زدن نیز نمی تواند این رسوبات را از بین ببرد، در نهایت به محل رشد باکتری ها تبدیل می شود و باعث بوی بد دهان می شود.

بوی بد دهان

التهاب لثه یکی دیگر از مشکلاتی است که باعث بوی بد دهان می شود. باکتری هایی که باعث تورم لثه ها می شوند، علاوه بر درد شدید، با تنفس های بدبو نیز همراه هستند.


دیدگاهتان را بنویسید