تمدید کارت ملی هوشمند



به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، وزارت کشور پیشنهاد داد با تمدید اعتبار کارت های ملی هوشمند که اعتبار آنها تا پایان سال 1403 و قبل از آن به پایان می رسد، موافقت شود.

با توجه به هفت سال اعتبار کارت‌های هوشمند ملی صادر شده و پایان مهلت قانونی از اولین صدور و انقضای آن، وزارت کشور پیشنهاد تمدید اعتبار کارت‌های هوشمند ملی که اعتبار آنها تا پایان سال 1403 یا قبل از آن منقضی می‌شود را مطرح کرد. .

بر اساس بند (د) ماده 46 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه، سازمان ثبت احوال کشور موظف است زیرساخت‌های نرم‌افزاری/سخت‌افزاری لازم برای صدور و تحویل کارت‌های هوشمند ملی را با حداکثر ظرفیت خود (صدور ماهانه دو عدد) ایجاد کند. و نیم میلیون کارت). با آغاز صدور کارت ملی هوشمند در حالی که بنا به دلایلی از جمله عدم تخصیص سهم قانونی سازمان ثبت احوال پیش بینی می شد پوشش کارت ملی هوشمند حداکثر تا پایان سال 1394 تکمیل شود. علاوه بر تمدید مهلت تا پایان سال 1397 و صدور نقشه ملی برای واجدین شرایط، محقق نخواهد شد.

پس از آن به دلیل تبعات تحریم ها این مشکل تشدید شد به طوری که علاوه بر عدم انجام به موقع تعهدات، بیش از 10 میلیون واجد شرایط نسبت به پرداخت هزینه های ثبت نام و مربوطه اقدام کردند. برای دریافت کارت ملی هوشمند دو سال صبر کرد، در حالی که خط تولید این کارت ها متوقف شد و این امر علاوه بر مشکلات متعددی که در استفاده از کارت ملی ایجاد کرد، اعتراض جدی متقاضیان را به همراه داشت.

بیشتر بخوانید  ویدیو تماشایی از خنده های روباه بامزه هنگام قلقلک!

اما روی کار آمدن دولت سیزدهم و تلاش جدی برای راه اندازی مجدد تولید و صدور انبوه کارت هوشمند ملی با استفاده از توان داخلی، برگزاری جلسات متعدد و بررسی ظرفیت های موجود در کشور، به نوعی نیازمند پیش بینی ها و اقداماتی است. که منابع مالی لازم و همکاری بین چاپخانه دولتی ایران و وزارت اطلاعات را در زمینه تولید بدنه، براده برداری و سپس بارگذاری اطلاعات و شخصی سازی کارت ها توسط سازمان ثبت احوال کشور به صورت هم افزایی فراهم می کند. مشکلات این است که بیش از 3 میلیون و 200 هزار قطعه کارت بر اساس امکانات داخلی صادر شده است و این امر تا حصول نتیجه و صدور کارت برای تمامی افرادی که شرایط را دارند ادامه خواهد داشت.

در حال حاضر با توجه به 7 سال اعتبار این کارت ها و پایان مهلت قانونی از زمان صدور اولین کارت ملی هوشمند، مدت اعتبار آنها آغاز شده و لازم است اقدامات لازم برای صدور کارت های جدید انجام شود.

در این راستا با توجه به اینکه کارت های صادر شده تاکنون عموماً دچار فرسودگی خاصی نمی شوند و نباید تعویض شوند و با توجه به اینکه به دلیل عدم قابلیت کارت های هوشمند ملی، عملکرد این کارت ها بسیار ضعیف است. وزارت کشور همچنان با جدیت و بررسی نشده، با در نظر گرفتن صرفه و صلاحیت دولت و با رعایت ماده (5) آیین نامه اجرایی کارت هوشمند ملی و تبصره ماده (2) قانون اجرایی، درخواست می کند. برای شماره ملی و کد پستی کلیه شهروندان ایرانی تمدید اعتبار کارت های هوشمند منقضی شده در سال 1403 و قبل از آن حداکثر تا پایان سال 1405 به منظور تنظیم تاریخ صدور مجدد کارت و تعیین زمان انقضای آنها. .

بیشتر بخوانید  تعریف و تمجید استراماچونی از مهدی کایدی بی پایان است

گفتنی است پیشنهاد مذکور هم اکنون در کمیسیون زیربنایی، صنعت و محیط زیست دولت در مرحله کارشناسی می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید