تل آویو نسبت به برنامه ترکیه در منطقه واروشا قبرس ابراز نگرانی عمیق کرده است


به گزارش گروه بین الملل فارس ، تل آویو امروز (چهارشنبه) واونش به طرح ترکیه برای منطقه واروشا در قبرس واکنش نشان داد.

واروشا منطقه ای در جنوب فاماگوستا ، قبرس است. این منطقه قبل از حمله ترکیه در سال 1974 یکی از مهمترین مقاصد گردشگری قبرس بود. اما پس از حمله ترکیه و فرار ساکنان ، این شهر از آن زمان به یک منطقه متروکه در کشور تبدیل شده است.

آرسن تاتار ، رهبر طرف قبرس ترک مورد حمایت آنکارا ، روز سه شنبه (دیروز) از سرگیری و آغاز مرحله دوم توسعه واروشا خبر داد. در همین حال ، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در رابطه با واروشا گفته است که زندگی در این محله از سر گرفته خواهد شد.

براساس گزارش روزنامه امروز «استانداردیائر لاپید وزیر امور خارجه اسرائیل با نیکو دندیاس ، همتای یونانی خود دیدار و ابراز “نگرانی عمیق” از اقدام ترکیه کرد.

بلندگو وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی گفت: “اسرائیل با نگرانی شدید اظهارات ترکیه و اقدامات یک جانبه را در مورد اوضاع فاماگوستا دنبال می کند.”

بر اساس این گزارش ، تل آویو بار دیگر همبستگی خود را با قبرس و حمایت خود از این کشور را اعلام کرده است.

این اظهارات در حالی است که اخیراً ترکیه تمایل به بهبود روابط با تل آویو تا این حد ابراز داشته است رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اخیراً با اشاره به توسعه همکاری های دو کشور ، در گفتگوی تلفنی انتخاب ایشاک هرچوک رئیس جمهور رژیم صهیونیستی به عنوان رئیس جمهور دو کشور را تبریک گفت.

بیشتر بخوانید  هرگز صورت خود را زیر دوش نشویید

قسمت یونانی قبرس نگران است ترکیه قصد تصرف واروشا را داشته باشد. رئیس جمهور قبرس ، نیکوس آناستاسیادس ، این اقدام را “غیرقانونی و غیرقابل قبول” توصیف کرد.

از طرف دیگر اظهارات مقامات ترکیه در مورد از سرگیری کار در شهر واروشا واکنش برخی از کشورهای اروپایی و ایالات متحده را برانگیخته است.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا امروز (چهارشنبه) اعلامیه انتقال بخشی از منطقه متروکه واروشا به مناطق تحت کنترل قبرس ترکیه را محکوم کرد.

دومنیک راب ، وزیر امور خارجه انگلستان وی همچنین از اعلام خبر آغاز مجدد فعالیت های منطقه واروشا توسط رئیس جمهور ترکیه ابراز نگرانی کرد و در حساب توئیتر خود نوشت: “این مرحله با قطعنامه های شورای امنیت مغایرت دارد و روند حل و فصل را تضعیف می کند. [اختلافات] “او در قبرس خواهد بود.”

وزیر امور خارجه ژان ایو لودریان فرانسه آنکارا نیز در واکنش به این اقدام ، بر حمایت پاریس از قبرس تأکید کرده است.

از سوی دیگر ، امروز منابع خبری گزارش دادند که قبرس شکایتی را در این زمینه مطرح کرده است که ارائه شده به شورای امنیت سازمان ملل

منابع مصری چهارشنبه شب نیز گفتند که وزارت خارجه نسبت به این اقدام واکنش نشان داده و ابراز نگرانی عمیق کرده و تأکید کرده که این اقدام با قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل مغایرت دارد.

بیانیه قاهره زمانی صادر شد که برای بهبود روابط بین مصر و ترکیه گفتگو شد.

قبرس یک کشور جزیره ای در مدیترانه شرقی است که ترکها و مسلمانان در شمال و یونانی ها در جنوب دارند.

بیشتر بخوانید  با این ترفند آینه ها و پنجره ها لک نمیشن و برق میزنن! | ترفند پاک کردن شیشه +ویدئو

دولت ترکیه سال گذشته چندین کشتی حفاری و شناسایی به مناطق شرق مدیترانه ارسال کرد. مناطقی که ترکیه می گوید تحت حکومت ترکیه هستند. اما یونان با اعلام اینکه آنکارا قوانین بین المللی و حاکمیت آتن و قبرس را نقض می کند ، اقدامات ترکیه را رد کرد.

اقدامات ترکیه در مدیترانه شرقی باعث افزایش تنش بین این کشور و کشورهای اروپایی شده است.

یونان و قبرس به همراه برخی کشورهای اروپایی می گویند اقدامات ترکیه غیرقانونی و پرتنش است و آنکارا را در مورد عواقب آن هشدار داده است. با این حال ، ترکیه گفته است که فقط حقوق خود را در دریای سیاه و اژه تأمین می کند.

انتهای پیام /


دیدگاهتان را بنویسید