تفاوت ها و کاربردهای لوله های UPVC و PVC


وقتی نوبت به انتخاب مصالح برای خانه می رسد ، به سرعت متوجه می شویم که اقلام با کیفیت و بادوام زیادی وجود دارد که می تواند در یک پروژه ساختمانی مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال ، اگرچه محصولات رایج مانند لوله های پی وی سی در بازار یافت می شود ، شما باید از تفاوت آن با سایر لوله ها آگاه باشید و سپس شروع به خرید کنید.

به گزارش ایسنا ، طبق گفته وینوپلاستیک ، در این مقاله سعی خواهیم کرد تفاوت بین دو محصول بسیار رایج ، یعنی لوله های PVC و UPVC را بررسی کنیم و سپس کاربردهای هر یک را بررسی کنیم.

تفاوت های ساختاری لوله های PVC و UPVC

لوله پی وی سی از پلی وینیل کلراید معمولی ساخته شده است. این ماده یک پلاستیک بسیار سبک است که اغلب به دلیل مقاومت چشمگیر و مقاومت قابل توجه در پروژه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. در حال حاضر ، بیشتر کارخانه ها از پلاستیک کننده ها در سازه های پی وی سی استفاده می کنند که انعطاف پذیری آن را افزایش می دهد. نتیجه نهایی یک ماده بسیار بادوام است که برای طیف وسیعی از پروژه ها عملکرد استثنایی دارد.

هنگامی که از نرم کننده پارچه در ساختار PVC استفاده نمی شود ، ماده ای به نام UPVC (پلی وینیل کلراید پلاستیک نشده) تشکیل می شود. همانگونه که ممکن است انتظار برود، لوله پی وی سی بسیار سبک و محکم است و از PVC سخت تر و سخت تر است. از پی وی سی اغلب حتی به عنوان جایگزین چوب استفاده می شود. در مواردی که محصولات چوبی در حجم کافی تولید نشوند ، استفاده از UPVC یک گزینه سازگار با محیط زیست است.

بیشتر بخوانید  حکایت خواندنی مرد مستجاب الدعوه و بزرگی خداوند

ماندگاری

از آنجا که PVC ساخته شده است تا نرم و انعطاف پذیرتر از پلاستیک های دیگر باشد ، دوام آن نسبت به PVC کمتر است. با این حال ، هر دو در برابر نور خورشید ، اکسیداسیون و مواد شیمیایی مختلف مقاوم هستند.

هزینه ها

هر دو محصول برای پروژه های بزرگ قیمت مناسب و مقرون به صرفه ای دارند. به طور کلی ، هرچه لوله ها ضخیم تر باشند ، قیمت بالاتری نیز دارند.

ایمنی و خطرات

استفاده از پی وی سی به عنوان لوله تأمین توصیه نمی شود ، زیرا تماس با آتش باعث آزاد شدن کلرید هیدروژن می شود که برای سلامتی انسان مضر است. در ساختار برخی از لوله های PVC نیز از فتالات هایی مانند دی بوتیل استفاده می شود که خطرات زیادی برای محیط زیست به وجود می آورد. تا به امروز نگرانی در مورد خرابی لوله های شبه UPVC وجود ندارد لوله فشرده سازی هیچ محیطی وجود نداشت ، زیرا در ساختار آنها نرم کننده و فتالات وجود ندارد.

تجزیه و بازیافت

هیچ یک از لوله های PVC و UPVC قابل تجزیه زیست نیستند ، به این معنی که دیگر امیدی به تجزیه طبیعی آنها در محیط نیست. با این وجود ، پی وی سی قابل بازیافت است و می تواند در دمای بسیار بالا به محصولات یا لوله های جدید تبدیل شود.

کاربردهای PVC و UPVC در ساخت و ساز

لوله پی وی سی به دلیل انعطاف پذیری مناسب بیشتر از هر چیزی برای خطوط لوله مورد استفاده قرار می گیرد. از طرف دیگر ، لوله های بزرگ پی وی سی اغلب در خطوط لوله آب شرب و همچنین در فاضلاب ها استفاده می شود. عایق کابل برق یکی دیگر از کاربردهای PVC است و اخیراً صنایع بیشتری به دنبال استفاده از آن در بخشهای مختلف هستند.

بیشتر بخوانید  المپیک توکیو| درخشش طلا بر سینه گرایی/دومین مدال طلا برای کاروان ایران

همانطور که در بالا ذکر شد ، PVC بسیار سازگار با محیط زیست است و بنابراین جایگزین مناسبی برای چوب در ساخت درب و پنجره است. این ویژگی UPVC باعث می شود که در ساخت لوله های آب آشامیدنی بسیار مفید باشد ، زیرا از تمام استانداردهای سازمان بهداشت جهانی برخوردار است. UPVC همچنین به عنوان جایگزینی برای چدن در خطوط لوله و فاضلاب های سنگین استفاده می شود.

لوله های پی وی سی و پی وی سی

از پی وی سی به عنوان جایگزینی برای لوله های مس و آلومینیوم ، خطوط لوله زباله ، سیستم های آبیاری و سیستم های لوله استخر استفاده می شود. این لوله ها به راحتی به قطعات کوچکتر برش داده می شوند و می توان آنها را چسباند. در بسیاری از کشورهای جهان ، لوله های PVC کاملاً جایگزین لوله های فلزی شده اند.

اما لوله پی وی سی را می توان بهترین لوله پلاستیکی در جهان دانست زیرا به طرز باورنکردنی در برابر فرسایش ، مواد شیمیایی و شوک مقاوم است. دیواره داخلی این لوله ها ضریب زبری (اصطکاک) بسیار کمتری دارد و بنابراین برای انتقال مواد مایع بسیار مناسب است.

به همین ترتیب ، لوله های UPVC مقاومت خوبی در برابر طیف گسترده ای از دما و فشارها دارند. آنها بسیار قوی ، جامد و مقرون به صرفه هستند و بنابراین اغلب برای لوله های فاضلاب و همچنین برای تخلیه استفاده می شوند. در بسیاری از کشورهای جهان ، به استثنای ایالات متحده ، از لوله های UPVC بیش از لوله های پی وی سی برای لوله کشی استفاده می شود ، زیرا معمولاً عمر آنها بیشتر است.

بیشتر بخوانید  سلطانی: سفره مردم به سیاست خارجی و برجام گره خورده است

قیمت لوله های PVC و UPVC

قیمت لوله های PVC و UPVC اساساً توسط ضخامت ، مواد اولیه ، مارک ، طول قطعات و قطر داخلی آنها تعیین می شود. هزینه استفاده از این محصولات برای اکثر پروژه های بزرگ بسیار مقرون به صرفه است و شرکت های ساختمانی به طور فزاینده ای در جستجوی استفاده از آنها هستند. از مواد افزودنی زیادی نیز برای افزایش مقاومت و دوام مرحله تولید این لوله ها استفاده می شود که به نوبه خود بر قیمت نهایی تأثیر می گذارد.

پایان گزارش آگهی

دیدگاهتان را بنویسید