تفاوت هاست ها با یک دیگر در چیست؟



هاست یکی از اجزای اصلی سرورها به حساب می آید که تحت عنوان میزبانی نیز شناخته شده است. برای اینکه بتوانید در راه اندازی سایت تان موفق شوید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک host مناسب را تهیه کنید. هاست ها انواع مختلفی را به خود اختصاص داده اند که هر کدام از آن ها توانسته اند ویژگی های مختلفی را با خود به همراه داشته باشند. به گونه ای که امروزه بیش از میلیون ها کاربر از آن ها بهره مند هستند. از آنجایی که hostها اهمیت بسیار بالایی را در دنیای تکنولوژی پیدا کرده اند، در ادامه به بررسی هر کدام از آن ها خواهیم پرداخت. از این رو تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.


نکته مهم در انتخاب میزبان


میزبانی‌ها بنا بر کاربرد و ویژگی‌های مختلف سخت افزاری که دارند، با توجه به سرور میزبان به چند دسته تقسیم می‌شوند. این تقسیم بندی رابطه مستقیمی با فعالیت شما و نوع نیاز شما خواهد داشت. به همین دلیل است که host‌های متفاوت با ویژگی‌های متنوع برای کاربران ایجاد شده است.


معیار خرید هاست


در انتخاب host دقت زیادی داشته باشید و گول نام آن را نخورید. به نیازهای خود دقت داشته باشید و این موضوع دقت کنید که چه نوع نیزبانی مناسب فعالیت شما خواهد بود. hostهای موجود در دنیا از نظر سرور با یکدیگر تفاوتی ندارند اما داده و برنامه نویسی که برای آنها در نظر گرفته می‌شود باعث تغییر کاربری آنها خواهد شد.


بررسی برخی از انواع آن


هاست ویندوزی


اگر سایتی که در دست دارید بر اساس ویندوز نوشته شه باشد، باید میزبانی هایی را انتخاب کنید که سیستم عامل میزبان آنها و همچنین کاربری آن ویندوز باشد، یا اینکه حتما از تکنولوژی مربوط به ویندوز پشتیبانی کند. سایت‌هایی که با ویندوز برنامه نویسی شده‌اند معمولا از نوع زبان برنامه نویسی ASP می‌باشند و یا با استفاده از بانک اطلاعاتی SQL Server تعریف شده‌اند. معروفترین و همچنین تنها کنترل پنلی که از پنل ویندوز پشتیبانی می‌کند “پلسک” یا Plesk می‌باشد.

بیشتر بخوانید  آموزش محافظت از وای فای (Wi-Fi) در برابر هکرها


هاست لینوکسی


اگر سایتی که در اختیار دارید بر اساس زبان برنامه نویسی لینوکسی طراحی شده باشد باید از hostهایی استفاده کنید که از این زبان پشتیبانی می‌کند. زبان برنامه نویسی که میزبانی های لینوکسی قادر به پشتیبانی از آن هستند از نوع PHP می‌باشد. کنترل پنل‌هایی که برای سیستم عامل لینوکس قابل استفاده می‌باشند، کنترل پنل “سی پنل” یا Cpanel و “دایرکت ادمین” یا Directadmin می‌باشد. البته در برخی موارد از پلسک هم برای پشتیبانی از host لینوکس استفاده می‌شود.


هاست وردپرس


هاست‌هایی که برای منابع ورد پرس تعریف شده‌اند معمولا به صورت پیش فرض CMS هستند. در کل این نوع host‌ها تفاوت چندانی با hostهای معمولی ندارند.


هاست لاراول


“لاراول” یا Laravel – یک چارچوبی است که با استفاده از زبان برنامه نویسی PHP تعریف شده است. این زبان در دنیای امروز بسیار پرکاربرد و محبوب است. برای اینکه از این میزبانی استفاده کنید نیاز به یک منابع و دسترسی‌های خاص مانند SSH خواهید داشت. host لاراول به همین منظور در نظر گرفته شده است.


هاست رایگان


host‌های رایگان معمولا hostهای عادی هستند و یا با منابع محدود تر یا کمتری و به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرند. دلایل مختلفی برای رایگان در اختیار قرار گرفتن این میزبان ها وجود دارد. دلایلی مانند تبلیغات، تست بررسی اولیه، گسترش دانش و دیگر موارد.


هاست دانلود


دارای ترافیک بالا و همچنین پهنای باند گسترده‌ای هستند تا بتوانند دانلودهایی با حجم‌های بالاتر را نیز انجام دهند. معمولا از فضای نسبتا زیادی برخوردار است به این دلیل که بتواند حجم بالایی از دانلود را در خود جای دهد. همانطور که از نام این میزبان ها پیدا است، برای سایت‌هایی مناسب است که کاربران زیادی را برای دانلود فایل و اطلاعات در اختیار دارد.

بیشتر بخوانید  آیا راز لال شدن (ترسیدن) طوطی سانان را می دانید؟


هاست نامحدود


دارای یک ذخیره سازی نامحدود و ترافیک نامحدود است. البته ممکن است که هر دوی این موارد را همزمان با هم به صورت نامحدود در اختیار کاربران قرار دهد. سروری که میزبانی اینگونه hostها را بر عهده دارد معمولا بر روی فضای ابری تشکیل می‌شود.


هاست ابری


همانطور که از نامش هم پیداست سرور میزبان این سرویس ها بر روی فضای ابری قرار خواهند گرفت. در فضای ابری قابلیت استفاده از توانایی سخت افزاری host به صورت یکپارچه و متمرکز خواهد بود. در میزبانی ابری فضایی که در اختیار دارید به صورت یک شناور بر روی سرورها قرار خواهد گرفت.


تفاوت هاست ها با یک دیگر در چیست؟


هاست ابری؛ سادگی‌هاست اشتراکی به همراه قدرت سرور ابری! این تعریف ما از این سرویس است. با خریدهاست ابری علاوه بر اینکه با استفاده از کنترل پنل دایرکت ادمین به‌سادگی سرویس خود را مدیریت می‌کنید، قیمت‌هاست شما کاهش و قدرت استفاده از منابع شما افزایش می‌یابد.


هاست خوشه‌ای


منظور از خوشه ترجمه کلمه Cluster می‌باشد. برای اینکه از این سرورها به صورت بهینه استفاده کنند، آنها را به یکدیگر متصل می‌کنند. استفاده از فضای سخت افزاری در اینگونه host‌ها به صورت متمرکز است. البته این میزبان به صورت مفهومی شبیه به کلاستر می‌باشد اما از نظر عملی تفاوت زیادی با یکدیگر دارند. فضای میزبانی شما در این سرور بر روی مجموعه‌ای از کلاستر سرورها است.


هاست پرسرعت


host‌هایی هستند که از لحاظ منابع سخت افزاری مانند RAM و CPU و همچنین هاردهای سرعت بالا هستند. دارای یک پهنا و همچنین ترافیک بالا است. البته این موضوع در شرایط مختلف متفاوت است یعنی در برخی مواقع ممکن است که سرعت بالا و پهنای بالایی داشته باشد و برخی موارد هم اینگونه نباشد.

بیشتر بخوانید  آدرس و تلفن شعبه های تیپاکس در اصفهان


هاست ریسلر


برای برخی سایت‌هایی است که مدیر می‌تواند به منابع بالاتری از سایت دسترسی پیدا کند. در این روش کاربر می‌تواند چندین host با منابع جداگانه بر روی سایت راه اندازی کند. میزبانی ریسلر برای دو گروه مناسب است.


  1. طراحان

  2. برنامه نویسان


برنامه نویسان و همچنین طراحان سایت قادر هستند که با این host سایت‌هایی زیادی را طراحی کنند و همچنین گروه دیگر که فروشندگان هستند که می‌توانند با استفاده از این host‌ها برای شرکت‌های هاستینگ یک فروشنده اختصاصی باشند.


قبل از خرید هاست باید به این موضوع دقت کنید که تعداد کاربرانی که به سایت شما مراجعه میکنند و فعالیت‌هایی در سایت شما انجام می‌دهند را بررسی کنید. برای سایت‌هایی که از اهمیت بالا نزد شما برخوردار هستند باید از یک هاست میزبان با میزان حافظه RAM و CPU بالا استفاده کنید.


جمع بندی


در این مطلب به بررسی انواع هاست و ویژگی هایی که هر کدام از آن ها دارند، پرداخته شد. برای اینکه بتوانید سایت خودتان را به خوبی راه اندازی نمایید نیاز به بهترین میزبانی ها دارید تا بتوانند عملکرد بالایی را از خود نشان دهند. هر کدام از این host ها مشخصه هایی را به خود اختصاص داده اند که می توانند در بسیار کارآمد باشند.


دیدگاهتان را بنویسید