مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

تفاوت مهریه عندالمطالبه و عندالمطالبه چیست/در صورت فوت یکی از زوجین تکلیف مهریه چه می شود؟

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزارش سلام نو به نقل از همشهری آنلاین، «جهیزیه» دین ممتازی است که زن و مرد قبل از عقد دائم باید توافق کنند که مهریه «و المطالیبه» باشد یا «عندالیست». . بسیاری بر این باورند که «جهیزیه سنگین» تأثیری در استحکام زندگی زناشویی ندارد، اما حمایت مالی برای زنان محسوب می شود. برخی معتقدند مهریه می تواند به تسهیل طلاق و حقوق نفقه فرزند کمک کند.

اما این نکته را باید در نظر گرفت، مهریه تنها حق زن تعریف شده در قرارداد نیست و با قید شرایط دیگر در عقد، نیازی به مهریه های سنگین و غیرعادی نیست.

مهریه در ازدواج موقت و دائم متفاوت است. در عقد معین باید مهریه پرداخت شود و در عقد دائم نیز انواعی وجود دارد که زن و مرد قبل از عقد باید به توافق برسند.

مهریه در عقد دائم بر دو قسم است: «ای المطالیبه» یا «اندل ستاء»، زن پس از عقد هر زمان که بخواهد می تواند در دادگاه مطالبه مهریه کند و مرد مکلف به پرداخت مهریه است. .

تفاوت مهریه در زمان مطالبه و در صورت استطاعت

مهریه عندالمطالبه به مهریه ای گفته می شود که هر گاه زن تقاضای جهیزیه کند، مرد باید آن را بپردازد، در مقابل مهریه عندالمطالبه می گویند.

شرط پرداخت مهریه، شرایط و توانایی مادی مرد است، به این معنا زن زمانی می تواند مهریه خود را بخواهد که مرد توانایی پرداخت آن را داشته باشد.

وصول جهیزیه عندالمطالبه آسانتر از وصول جهیزیه عندالمطالبه است و زن می تواند با مراجعه به اجرای اسناد رسمی مهریه را وصول کند.

بیشتر بخوانید  کشف ربات های زن انسان نما / فیلم شگفت انگیز

زن می تواند با مراجعه به شورای حل اختلاف و دادگاه خانواده مهریه را مطالبه کند و در صورت عدم پرداخت مهریه توسط مرد، بنا به درخواست زن روانه زندان می شود.

طبق قانون خانواده مردی به دلیل عدم پرداخت مهریه بیش از 110 مثقال بازداشت نمی شود و در صورتی که زن مدعی داشتن مالی باشد باید آن را به دادگاه ارائه کند و در صورت داشتن مال حتی پس از اجرای حکم نیز مصادره می شود و به زن پرداخت می شود.

لازم به ذکر است که مهریه قابل گذشت است و در صورت مصرف مهریه، امکان رجوع به مهریه (بخشش) وجود ندارد.

در صورت فوت مرد، مهریه زن از اموال باقی مانده از متوفی پرداخت می شود. پرداخت مهریه از اولویت های پرداخت دیون متوفی است. همچنین در صورت فوت زنی، پدر و مادر او می توانند مهریه زن را از مرد مطالبه کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *