مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

تفاوت رفتارهای افراد مثبت نگر با افراد منفی نگر

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



با مجله دلگرم همراه باشید تا شما را با رفتارهای افراد مثبت نگر و منفی نگر بیشتر آشنا کنیم


هر زمان با مشکلی رو به رو شده‌ایم، کسی بوده که بهمان بگوید «مثبت فکر کن!» یا «جنبه‌ی مثبتش را ببین!». عمل به چنین توصیه‌هایی، هر چقدر نشدنی و سخت به نظر برسد، تا حدی تاثیراتی واقعی دارد.


مشکل اینجاست که مثبت‌اندیشی، در بیشتر مواقع، کار ساده‌ای نیست و بعضی موقعیت‌ها کار را سخت‌تر هم می‌کنند. اما خوشبختانه می‌توانید با اندکی تمرینِ تغییر افکار منفی‌تان، به فردی مثبت‌نگر تبدیل شوید.


divider



رفتارهای افراد مثبت‌نگر




تحقیقات نشان می‌دهند مثبت‌نگری و داشتن ذهنی مثبت‌اندیش تاثیرات بسیار خوبی بر انسان دارند. افراد مثبت‌نگر سالم‌تر هستند، روابط محکم‌تری دارند، کار مفید بیشتری انجام می‌دهند و کمتر مضطرب می‌شوند.


افراد مثبت‌نگر بیشتر خطر می‌کنند و هنگام شکست، عوامل بیرونی را مقصر می‌دانند و بنابراین بر این عقیده پافشاری می‌کنند که «باید بیشتر تلاش کنند». همین، باعث می‌شود افراد مثبت‌نگر کمتر از شکست‌هایشان ناراحت شوند و احتمال موفقیتشان در آینده را بیشتر شود.


رفتارهای افراد منفی نگر




افراد منفی‌نگر خود را مقصر می‌دانند و پس از هر شکست، تمایل کمتری برای ادامه‌ی تلاششان پیدا می‌کنند. با گذشت زمان، اتفاقات خوب زندگی‌شان را نوعی خوش‌شانسی می‌دانند که به تلاش‌های خودشان بستگی نداشتند و انتظار بدترین چیز‌ها را از آینده دارند.




و با چنین نگرشی، مثبت‌نگرها و منفی‌نگر‌ها نتیجه‌ی تلاش‌هایشان را از قبل برای خود مشخص می‌کنند.



درک حوادث از هر دو دید




وقتی به شناختی از هر دو دیدگاه نسبت به موقعیت‌های مختلف می‌رسیم، به روشنی مشخص می‌شود که مثبت‌نگری و گفتار درونی مثبت (خودگویی مثبت) همان‌قدر بر میزان استرس تاثیر می‌گذارد که منفی‌نگری و گفتار درونی منفی (خودگویی منفی).

بیشتر بخوانید  ۷ فایده برای آواز خواندن در حمام


کنار آمدن با حوادث منفی زندگی وقتی آن‌ها را تقصیر خودمان ندانیم، بسیار راحت‌تر می‌شود و احتمال بروز دوباره‌شان را کم می‌کند.


هم‌چنین، اتفاقات خوب زندگی به نظر زیباتر می‌آیند اگر آن‌ها را نشانه‌ای برای اتفاقات خوب بعدی ببینیم و خود را مسئول سرنوشت خود بدانیم.


به علاوه، آن‌هایی که مثبت‌نگری را مداوم تمرین می‌کنند، به دلیل تفاوتی که در رفتارشان به وجود می‌آید، به موفقیت‌های بیشتری دست می‌یابند که نتیجه‌ی آن زندگی‌ای با دغدغه‌ی کم‌تر است.



چطور مثبت‌نگری را یاد بگیریم




چطور از اطلاعاتی که به دست آورده‌ایم برای کاهش میزان استرس خود استفاده کنیم؟ خوشبختانه می‌توان مثبت‌نگری را یاد گرفت.




شما می‌توانید با تمرین زیاد گفتار درونی (خودگویی؛ گفتگوی درونی‌تان، چیزی که در مورد تجربیاتتان به خودتان می‌گویید) و روش توضیحیِ (سبک تبیینی؛ روش‌های تحلیلی متفاوتی که افراد مثبت‌نگر و منفی‌نگر از تجربیاتشان دارند) خود را تغییر دهید.


روش های تمرینی




از خودتان تست مثبت‌نگری بگیرید. مثبت‌نگر یا منفی‌نگر‌بودن خود را بشناسید و درجه‌ی‌ نگرشتان را بدانید. این کار اهمیت زیادی دارد چون بسیاری از منفی‌نگرها خود را مثبت‌نگر می‌دانند در حالی که مثبت‌نگربودن معیارهای خاصی دارد. اگر بدانید در کدام قسمت طیف مثبت‌‌نگری-منفی‌نگری قرار دارید، بهتر می‌فهمید چه بخش‌هایی از تفکراتتان نیاز به تغییر دارند.




سعی کنید مثبت‌اندیش باشید. وقتی روش نگاهتان به زندگی را شناختید، هنگام مواجه با شرایط مختلف، آگاهانه برای تغییر دیدگاهتان تلاش می‌کنید.




از جملات انرژی‌بخش استفاده کنید. با به‌کاربردن مداوم جملات انرژی‌بخش (جملات تاکیدی مثبت) برنامه‌ریزی مغز خود را تغییر دهید و متفاوت فکر کنید. این کار مثبت‌اندیشی را به امری ناخود‌آگاه تبدیل می‌کند که با گذشت زمان به فکر آگاهانه‌ی کمتری نیاز دارد.

بیشتر بخوانید  فایل صوتی تعریف عقده های روانی و دلایل روانی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *