تفاوت بین وسواس و پاک بودن چیست؟


آیا وسواس همان پاک بودن است؟

افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری اجباری نیز علائم و نشانه های متعددی خواهند داشت که در زیر به برخی از آنها اشاره می کنیم:

علائم و نشانه های اختلال وسواس فکری اجباری چیست؟

1- نشانه اصلی وسواس، افکار و اعمال تکراری است. وسواس مانند سکسکه است. می خواهیم سکسکه را متوقف کنیم اما نمی توانیم، در اختلال وسواس فکری دائمی در ذهن بیمار تکرار می شود، می خواهد آن را متوقف کند اما نمی تواند یا چیزی را تکرار می کند اما نمی تواند متوقف شود. آی تی. انگار نیرویی او را مجبور به این کار می کرد. معمولا افراد وسواسی می دانند که کارشان بی معنی است، اما نمی توانند جلوی آن را بگیرند.

2- از دیگر نشانه های افراد مبتلا به وسواس، اهمیت زیاد و طبیعی به درستی یا نادرستی عبادات است، مانند وضو، نماز، ذکر نماز و… به طوری که انسان از حالت معمول و شرعی دستورات دینی به حالت عادی برمی گردد. افراطی برای رسیدن به رضایت

3. یکی دیگر از علائم اصلی وسواس، حساسیت مفرط به آلودگی و اهمیت اغراق آمیز میکروب ها و کثیفی ها است و به دنبال آن شستشوی مکرر برای از بین بردن آلودگی یا دستیابی به پاکیزگی است. در چنین مواقعی فرد نسبت به مواردی مانند مدفوع حیوانات، ادرار، مایع منی و سایر اشیاء مشابه نسبت به هر نوع آلودگی یا میکروب و کثیفی ناشی از آن حساس است و برای فرار از چنگال خود با وسواس به انجام مراسم شستشو و نظافت می پردازد. همچنین سعی می کند از منابع کثیفی و آلودگی دوری کند و دور بماند. البته برخی از این بیماران دلیل اصلی چنین اقداماتی را تنها محافظت از خود در برابر اضطراب شدیدی است که در صورت عدم انجام آن دچار خواهند شد.

4- از دیگر نشانه های ظهور این بیماری، سوء ظن و سوء ظن زیاد در برخی امور و در پی آن اقدام اجباری به تلاش است. افراد مبتلا به این اختلال وسواس فکری اغلب مواردی مانند اجاق گاز، اجاق گاز، لوازم خانگی، کلید، قفل، کابینت، کشو را چک می کنند و این کار را انجام می دهند و تنها پس از عود هنوز احساس ناامنی می کنند. اکثر این افراد سعی می کنند با این واقعیت کنار بیایند که دلیلی برای آسیب رساندن به خود و دیگران باقی نگذاشته اند. آنها می ترسند که این می تواند منجر به بدبختی بزرگ شود.

5- علامت پنجم کندی و طولانی شدن کارهای شخصی و روزمره است. این افراد ساعت ها صرف غذا خوردن یا اصلاح، مسواک زدن یا آماده شدن برای رختخواب یا لباس پوشیدن می کنند.

6- داشتن افکار خصوصی از جمله اینکه اگر کاری انجام دهم یا بگویم اتفاق خاصی برایم می افتد از دیگر نشانه های افراد وسواسی است البته اگر این افکار بیش از حد در ذهن شما تکرار شود. حال با توجه به این نشانه ها: اگر می خواهید برخی کارها را کمتر انجام دهید. به عنوان مثال، شما کمتر می شوید، کمتر شک می کنید، کمتر چیزها را حل می کنید یا کمتر به موضوعات تهاجمی، فیزیکی یا اختصاصی فکر می کنید، یا اینکه چنین افکار و اعمالی در فعالیت های روزمره و ارتباط شما با اطرافیانتان اختلال ایجاد می کند، احتمالاً دچار وسواس فکری هستید. اختلال، به خصوص اگر کل زمانی که صرف افکار و اعمال وسواسی می کنید بیش از یک ساعت در روز باشد.

بیشتر بخوانید  لیست آدرس و تلفن مراکز رادیولوژی و سونوگرافی در شهر یزد


عواقب وسواس چیست؟

عواقب وسواس چیست؟

البته لازم به ذکر است که فقط افراد متخصص و آموزش دیده صد در صد می توانند بگویند که شما وسواس دارید یا خیر؟ اما پرسشنامه هایی نیز وجود دارد که می توانید با ارزیابی وضعیت خود به آنها پاسخ دهید. نمونه سوالات این پرسشنامه در زیر آورده شده است:


1- آیا بیش از حد شستشو و تمیز می کنید؟
2. آیا بیش از حد سعی می کنید مسائل را کنترل کنید؟
3- آیا افکاری دارید که مدام شما را آزار می دهد و می خواهید از شر آنها خلاص شوید اما نمی توانید؟
4. آیا زمان زیادی را برای انجام وظایف و فعالیت هایی که انجام می دهید تلف می کنید؟
5. آیا شما بیش از حد نگران نظم، آراستگی و آراستگی هستید؟

اگر به یک یا چند مورد از این سؤالات پاسخ مثبت می دهید و احساس می کنید که بیش از حد مضطرب هستید یا در کار یا تحصیل، یادگیری، فعالیت های عادی روزانه، روابط اجتماعی، روابط خانوادگی یا سایر روابط اختلال ایجاد می کند. بنابراین به نظر می رسد که شما دچار وسواس فکری شده اید، شسته و حساب می کند، انگار چیزی پاک نمی شود. به عمه ام زنگ می زنم. دستانش آنقدر در آب بود که مدام پوست می کرد و به پاکی بعضی چیزها حساسیت بیشتری داشت.


دکتر محمدرضا خدایی، روانپزشک و عضو هیئت علمی دانشگاه بهزیستی و توانبخشی در پاسخ به این سوال گفت: ویرایش تا حدی تمیز کردن است که نظم و انضباط در خانه یا محل کار برقرار شود. این کار تأثیر مثبتی دارد و باعث رضایت فکری هم فرد و هم دیگران می شود، اما زمانی که این صفا از حد اعتدال فراتر رود و فرد احساس کند به جای پاکسازی محیط مجبور به تکرار این رفتار می شود، دچار وسواس می شود. یک فرد وسواسی با افکار و رفتارهای وسواسی شروع به مالیدن بیش از حد سطح یا شی می کند، زیرا فکر می کند برای تمیز کردن آن باید دو یا شش بار آن را بشویید، در نتیجه اذیت می شود. این در حالی است که دیگران معتقدند مکان یا محل تمیز است این احساس اجبار باعث افت عملکرد و اتلاف وقت می شود. دکتر خدایی می گوید: وسواس فکری هم به فرد و هم به دیگران استرس زیادی وارد می کند و باعث سردرگمی می شود. وسواس یک موضوع تکراری است و در نهایت اغلب خود را از عملکرد خود ناراضی می بینند، در حالی که فردی که فقط به نظافت اهمیت می دهد تا جایی که شلختگی و بی نظمی وجود نداشته باشد از خود و دیگران راضی خواهد بود.

بیشتر بخوانید  معرفی شعبه های اصلی اکبر جوجه + آدرس و تلفن

باید بخوانید:

چگونه بفهمیم رفتارمان وسواسی است؟

معمولاً فردی که کم کم رفتارش دچار وسواس و وسواس می شود، متوجه می شود که رفتارش عادی نیست، زیرا بیشترین رنج را می بیند و بیشترین بار را بر خود می کشد و هرگز از عملکرد خود راضی نیست. دکتر خدایی توضیح می دهد: برای این افراد گاهی فقط تمیز کردن یک چیز یا مکان مهم است، مثلاً لباس هایشان را زیاد می شویند، اما خانه شان تمیز نیست، در حالی که اگر فردی متعادل باشد، همه چیز در خانه اش درست می شود. از عملکرد خود راضی است این روانپزشک ادامه می دهد: افراد وسواسی معمولاً نظافت دیگران را نمی پذیرند و تنها در صورت انجام این کار خودشان تا حدودی راضی هستند، اما افراد عادی نیز از کمک به دیگران استقبال می کنند. .


وسواس دارند

آیا وسواس قابل درمان است؟

وسواس از کجا می آید؟

به گفته دکتر خدایی، وسواس هم ریشه وراثتی دارد و هم ریشه یادگیری. اگر فردی در خانواده سابقه وسواس داشته باشد، احتمال ابتلای او به این اختلال بیشتر است، اما یادگیری نیز می تواند باعث آن شود. مثلاً وقتی کودک از کودکی مجبور به رعایت نظم و نظافت بیش از حد می شود، این ویژگی حتی در بزرگسالی نیز در او باقی می ماند و حتی می تواند بدتر شود.

چگونه با وسواس مبارزه کنیم؟

اولین راه مبارزه این است که اطرافیان شما به محض اینکه دیدند فردی وسواسی است، سعی کنند تسلیم شوند. به گفته این استاد دانشگاه، فرهنگی که ما می دانیم دارای قاعده مند و پاکیزه هستیم و می دانیم که این افراد بیمار هستند و باید خود را ملزم به اجرای دستورات او بدانند. مثلاً اگر از اعضای خانواده می خواهد که دائماً دست و پای خود را بشویند، به محض اینکه احساس کردند این درخواست برای نظافت عادی اهمیت دارد، به او گوش ندهید تا وسواس آرامش از بین برود. دکتر خدایی تاکید می کند: البته عدم توجه به خواسته های یک فرد وسواسی می تواند او را عصبی کند; بنابراین باید به تدریج و با احتیاط انجام شود; اما اگر از این روش استفاده نکنیم، فرد مبتلا به وسواس و مشکل روز به روز شدیدتر می شود.

آیا وسواس قابل درمان است؟

دکتر خدایی خاطرنشان می کند که اگر به همه حرف ها و خواسته های فرد متصرف عمل نشود، وسواس فروکش می کند، وقتی او دچار وسواس طهارت و نجاست می شود، توجه می کنیم که این رفتار دینی نیست. این روانپزشک در خصوص نحوه درمان این بیماران می گوید: لازم است این بیماران برای دریافت درمان های پزشکی و شناختی-رفتاری از روانپزشک یا روانشناس کمک بگیرند. دکتر خدایی معتقد است: انسان وسواسی باید به خودش کمک کند، در هر کاری که رعایت نشود اعتدال مشکل دارد. بنابراین نباید آن را اغراق کرد یا دست کم گرفت.

بیشتر بخوانید  ۲۶ اصطلاح رایج در منوی کافی شاپ ها + عکس

وقتی همه اعتراف می کنند که خانه مرتب است یا یک شی تمیز، باید آن را بپذیریم تا در دام وسواس نیفتیم و از افکار مزاحم دوری کنیم تا خستگی و بیماری روحی و جسمی بر ما غلبه نکند. اگر احساس می کنید دائماً یک کار را تکرار می کنید مراقب باشید و از انجام آن دست بردارید.به گفته او بهتر است افکارتان را طوری کنترل کنید که به تدریج افکار مخرب را نادیده بگیریم. مثلاً اگر فکر می کنیم برای تمیز کردن لباس ها باید چهار بار بشوییم، هر بار تعداد شستشوها را به یک بار کاهش می دهیم. از طرفی محیط کار باید شاد باشد تا دیرتر خسته شود. کار با موسیقی و مجبور کردن خود به پذیرش کار دیگران و کمک گرفتن از آنها باعث سهولت در رفت و آمد و نظافت منزل می شود و همچنین تمرینی برای مبارزه با وسواس است.


نظافت خانه و تاثیر آن بر سلامت روحی و جسمی

نظافت خانه و تاثیر آن بر سلامت روحی و جسمی

اهمیت تمیز نگه داشتن خانه

وقتی زمان تمیز کردن خانه فرا می رسد، مرتب کردن آشفتگی مانند رفتن به بالای یک کوه یخ است. شناسایی میکروب برای کشتن همه افرادی که واقعاً قابل مشاهده هستند کافی است. این میکروب ها می توانند باعث بیماری در بزرگسالان و کودکان شوند. یکی از خطرناک ترین عناصر یک باکتری این است که اگر به درستی ضد عفونی نشود چقدر می تواند زنده بماند. برخی از میکروب ها می توانند ساعت ها روی سطوح خشک مانند اسباب بازی های کودکان زندگی کنند. این باکتری ها با هم می توانند تا سه روز روی سطوح مرطوب از جمله حمام زنده بمانند. بدون یک پاک کننده قوی یا کمک حرفه ای از یک خدمتکار، خلاص شدن از شر این باکتری ها می تواند دشوار باشد. تمیز نگه داشتن خانه شما را از نظر روانی سالم نگه می دارد. دانستن اینکه کجا باید نگاه کنید هنگام تمیز کردن خانه مهم است. در حالی که مناطق خاصی که نیاز به توجه دارند، مانند حمام، حتی مناطقی که مردم هر روز از آنها استفاده می کنند، می توانند حاوی مقادیر قابل توجهی باکتری باشند. برای تعمیرات و نگهداری. به عنوان مثال، شما می توانید به طور متوسط ​​تا چهار میلیارد میکروب را زنده نگه دارید. بعد از شستن ظروف روی آن ها می پاشیدند.


دیدگاهتان را بنویسید