مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

تفاوت بین تینر فوری و تینر روغن چیست؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


تفاوت بین تینر فوری و چرب

پس از انتخاب رنگ مناسب برای رنگ آمیزی دیوارها، نوبت به تنظیم قوام و ضخامت رنگ می رسد و برای این کار باید از تینر سازگار با رنگ مورد نظر خود استفاده کنید. . برخی دیگر برای استفاده در رنگ‌ها و لاک‌های مبتنی بر روغن مناسب هستند و پوششی با کیفیت ایجاد می‌کنند.
برای اینکه بتوانید از رنگ درجه یک استفاده کنید، ابتدا باید انواع تینرها را بشناسید و بدانید که هر تینر برای چه کاری مناسب است، در این مقاله شما را تشویق می کند تا با انواع تینرها، ویژگی ها و تفاوت های آنها آشنا شوید.

تینرها مواد شیمیایی فراری هستند که برای رقیق کردن رنگ استفاده می شوند. این مواد شیمیایی به صورت مایع هستند و تأثیر مفیدی در بهبود خواص رنگ دارند. تینرها همچنین بر روی خواص رنگ، زمان خشک شدن لایه رنگ و خواص نهایی آن تاثیر می گذارند. انتخاب تینر مناسب به ویسکوزیته، خواص قلم مو، قابلیت پاشش، سرعت خشک شدن و سایر خواص رنگ بستگی دارد. مواد شیمیایی مانند استون، دی متیل فرمامید (DMF)، گلیکول اترها، متیل اتیل کتون (MEK)، الکل های معدنی، نفت، تولوئن، سقز و زایلن در رقیق کننده های مختلف استفاده می شوند.


بشقاب و تینر فوری را بهتر بشناسید

خواص نازک تر

عواملی مانند حلالیت، سرعت تبخیر، نقطه اشتعال، نقطه اشتعال و مقاومت در برابر شعله و سمیت از مهمترین خواص رقیق کننده هستند. سایر خصوصیات فیزیکی و شیمیایی رقیق کننده مانند چگالی، رنگ، رطوبت، pH، ضریب شکست و مواد غیرفرار نیز در انتخاب رقیق کننده مناسب تأثیر دارند. رزین های استفاده شده در فرمولاسیون رنگ ها آلی و پلی کریستالی بوده و ساختار کریستالی ندارند. این نوع رزین در حلال محلول است و غلظت محلول حاصل به نوع و درصد رزین و رقیق کننده بستگی دارد.

تینرها باید با توجه به رنگ مورد نظر انتخاب شوند. برخی از رنگ ها فقط در تینرهای خاصی حل می شوند. حلالیت رقیق کننده همان حلالیت رقیق کننده است. تونر با ویسکوزیته پایین حلالیت بیشتری دارد، ویسکوزیته رنگ را بیشتر کاهش می دهد و رنگ را نازک تر و صاف تر می کند. پس از اعمال، تینر موجود در لایه رنگ به تدریج تبخیر شده و از سطح خود خارج می شود. برای دستیابی به کیفیت بهتر رنگ، میزان تبخیر در اواپراتور باید با زمان خشک شدن رنگ برابر باشد.

بیشتر بخوانید  روز جهانی مبارزه با کار کودکان در تقویم چه روزی است ؟

نقطه اشتعال هر مایع قابل اشتعال کمترین دمایی است که در آن بخار مایع با شعله یا جرقه کوچک مشتعل می شود. نقطه اشتعال تینر نشان دهنده جدی بودن خطر آتش سوزی است و از اهمیت بالایی برخوردار است. برای نگهداری، حمل و نقل و استفاده از تینر باید به نقطه اشتعال آن توجه کنید. رقیق کننده قابل اشتعال و برای انسان و محیط زیست خطرناک است. رقیق کننده ها روغن های طبیعی را حل کرده و باعث آسیب و تحریک پوست می شوند. استنشاق بخارات رقیق باعث ایجاد ناهنجاری های درونی در بدن می شود. یکی از عوامل مهم در انتخاب تینر مناسب، تشخیص تونر رنگی است. انتخاب رنگ نازک تر در فرمولاسیون رنگ های سفید و روشن اهمیت ویژه ای دارد.

تینر تفنگ بادی

تمیزی تینر بسیار مهم است. هرچه نازکتر تمیزتر باشد لاک بهتر و کیفیت رنگ نهایی بهتر است. تینرهای بی کیفیت که حاوی مقادیر زیادی ذرات و حلال های بازیافتی هستند برای تمیز کردن ابزار رنگ و رنگ اضافی استفاده می شوند و در صورت استفاده با رنگ، کثیفی موجود در آنها باعث مسدود شدن هوا یا تفنگ برقی و آلوده شدن پوشش رنگ می شود. بنابراین باید خالص ترین نوع رنگ را برای استفاده در تفنگ رنگ انتخاب کنیم.


تینر چیست و کاربرد آن

تینر فوری چیست؟

رقیق کننده فوری یک حلال فرآوری شده است که نتیجه یک واکنش شیمیایی و ترکیب فیزیکی حلال های معطر و آلیفاتیک، الکل های سبک، استرها و استات ها است. رقیق کننده های واکنشی یا تینرهای فوری ویسکوزیته لاک و رزین مورد درمان را کاهش می دهند و در طی عمل آوری بعدی توسط کوپلیمریزاسیون به بخشی از لاک یا پوشش تبدیل می شوند. رقیق کننده های غیر واکنشی معمولاً به عنوان حلال یا نرم کننده استفاده می شوند. همچنین افزودن رقیق کننده های واکنشی یا تینرهای فوری به لاک ها و سایر رزین ها باعث کاهش ویسکوزیته و رئولوژی آنها می شود. تونرهای فوری که در ایران به عنوان تونر فوری شناخته می شوند، همانطور که از نامشان پیداست، می توانند رنگ های فوری مبتنی بر سلولز را رقیق کنند. این تینرها در انواع 10000B، 10000A، 10000، 12000 و 15000 در بازار موجود می باشد.

بیشتر بخوانید  Списак адреса и телефонског броја савета за решавање спорова у Источном Азербејџану

باید بخوانید:

ابزار نقاشی چیست و چه کاربردی دارد؟

ابزار نقاشی چیست و چه کاربردی دارد؟

ابزار نقاشی و رنگ آمیزی شامل ابزار و موادی است که نقاش با آن می تواند یک اثر هنری خلق کند. در این مقاله به بررسی اجمالی و کاربرد ابزار نقاشی…

تفاوت بین تینر فعلی و معمولی

تینر فوری برای رقیق کردن رنگ های فوری مانند رنگ خودرو، درزگیرها، کشنده ها، نیمه پلی استر یا لاک های حاوی نیتروسلولز مورد استفاده در صنایع چوب مناسب است. تینرهای رنگ معمولی عموماً برای رنگ های روغنی که روی سطوحی مانند فلزات و دیوارها استفاده می شوند مناسب هستند. تینر فوری بوی استون می دهد و سریعتر از تینر روغن معمولی تبخیر می شود. از آنجایی که بیشتر رقیق‌کننده‌ها ترکیبات روغنی یا آلی هستند، بوی روغن می‌دهند. البته تینرهای معمولی بدون بو نیز در بازار موجود است.


شاید بپرسید که آیا تینر روغن همان روغن است؟ پاسخ به این سوال این است که اگرچه برخی از انواع تینر روغنی منشا روغنی دارند اما روغنی نیستند و کاربرد آنها متفاوت است. اصطلاح تینر روغن برای تینرها و حلال ها برای رنگ روغن استفاده می شود. به طور کلی تینرهای سقز، مرکباتی و مواد آلکیدی یا هیدروکربنی برای رقیق کردن رنگ روغن مناسب بوده و در دسته تینرهای روغنی قرار می گیرند. الکل های معدنی مواد مقطر و تصفیه شده ای هستند که از پالایش نفت خام به دست می آیند و به عنوان رقیق کننده برای رقیق کردن رنگ های روغنی و تمیز کردن برس ها و غلتک ها استفاده می شوند.

بیشتر بخوانید  ۱۸۰ لقب و اسم خاص برای اکانت اینستاگرام


رقیق کننده فوری

اسپری های معدنی نسبت به سایر انواع تینر سمیت و بوی تند کمتری دارند و انواع بدون بو نیز در بازار موجود است. رنگ های رقیق شده با پرایمرهای معدنی به طور یکنواخت و یکنواخت خشک می شوند. البته عرقیات معدنی در مقایسه با سایر رقیق کننده ها معایبی از جمله قیمت بالا نیز دارند. همچنین این مواد برای استفاده با رنگ های لاتکس مناسب نیستند و اگرچه به اندازه برخی از مواد پاک کننده تحریک کننده نیستند، اما تا حدودی خاصیت تحریک کنندگی دارند. الکل معدنی از پالایش نفت خام به دست می آید، اما با نفت یکی نیست.

حلال هایی مانند سقز، استون و نفت برای رقیق کردن رنگ های روغنی و تمیز کردن برس ها و ابزار رنگ آمیزی استفاده می شود. سقز از تقطیر رزین درختانی مانند کاج به دست می آید. استون یک ماده شیمیایی آلی است و روغن مخلوطی از هیدروکربن ها است. این تینرها ارزانتر از اسپری های معدنی هستند. تینرهای مرکباتی با وجود اینکه بوی مطبوع تری نسبت به سایر تینرها دارند، بخارهای مضری تولید می کنند. سقز نسبت به اسپری های معدنی حلالیت بیشتری دارد و قابلیت حذف رنگ خشک را دارد اما از اسپری معدنی فقط برای از بین بردن رنگ مرطوب می توان استفاده کرد.


سوالات متداول

تینر برای نقاشی چیست؟

تینر یک ماده شیمیایی فرار است که برای رقیق کردن رنگ استفاده می شود.

کاربرد Instant Thinner چیست؟

تینر فوری برای رقیق کردن رنگ های فوری مانند رنگ خودرو، درزگیر، کشنده، نیمه پلی استر و غیره استفاده می شود.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *