تفاوت بین انگلستان و انگلیس چیست؟


انگلستان کشوری در بریتانیای کبیر است است. بریتانیا شامل ولز، انگلستان و اسکاتلند است. انگلیس با اسکاتلند و ولز همتراز است. دریای ایرلند در شمال غربی انگلستان و دریای سلتیک در جنوب غربی است. بریتانیا توسط پادشاه جیمز اول در سال 1707 تشکیل شد و بخشی از دولت مستقل بریتانیا بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی است که بیشتر قلمرو آن را تشکیل می دهد.

بریتانیا در واقع شکل کوتاهی از بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی است و یک کشور مستقل است که در ساحل شمال غربی قاره اروپا واقع شده است.

انگلستان

انگلستان یکی از چهار پادشاهی تشکیل دهنده پادشاهی متحده بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی است و مهمترین بخش آن نیمه جنوبی جزیره بریتانیا است. بریتانیا بزرگترین، پرجمعیت ترین و ثروتمندترین کشور انگلستان است که پایتخت آن لندن است.

از شمال با اسکاتلند و از غرب با ولز همسایه است. مرزهای آبی آن در شمال غربی دریای ایرلند، در جنوب غربی دریای سلتیک و در شرق دریای شمال است و در جنوب کانال مانش آن را از قاره اروپا و فرانسه جدا می کند.

بریتانیا بیش از صد جزیره بزرگ و کوچک دارد که از جمله آنها می توان به جزیره وایت و جزیره من اشاره کرد. شهر لندن پایتخت انگلستان و در عین حال پایتخت پادشاهی بریتانیا است. غنی ترین رودخانه انگلستان رودخانه تیمز است که از شهر لندن می گذرد و به دریای شمال می ریزد.

مساحت این کشور 130395 کیلومتر مربع است و جمعیت آن تا آخرین سرشماری در سال 2014، 54316600 نفر بوده است.

تفاوت انگلیس و انگلیس

انگلستان

بریتانیا نام بزرگترین جزیره در جزایر بریتانیا است و همچنین یک نهاد سیاسی متشکل از سه کشور انگلستان، اسکاتلند و ولز است. در برخی موارد به آن “انگلیس” نیز می گویند. اما برای جلوگیری از اشتباهات و تخلفات احتمالی مردم ایرلند شمالی بهتر است از این نام استفاده نکنید.

بیشتر بخوانید  عکس هایی از حیوانات بامزه

همانطور که از نام کامل بریتانیا پیداست، “پادشاهی انگلستان، بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی”، ایرلند شمالی بخشی از بریتانیای کبیر نیست، بلکه بخشی از انگلستان است.

برخی از جزایر بخشی از بریتانیای کبیر هستند (مانند جزیره وایت و جزیره اسکای در اسکاتلند)، اما در خود جزیره بریتانیا قرار ندارند. بنابراین، سیاست بریتانیا کمی بزرگتر از جغرافیای آن است. اگر این را نمی دانستید، مشکلی نیست؛ زیرا حتی تیم رسمی المپیک بریتانیا نیز با وجود استفاده از ورزشکاران ایرلند شمالی، خود را “تیم بریتانیای کبیر” می نامد و این یکی از بارزترین تفاوت های انگلیس و انگلیس است. در صورت تمایل می توانید از مشاوران ما در موسسه حقوقی منتخب اصطهباناتی (توسعه گران مهر) مهاجرت به انگلستان را بخواهید، کاملا شما را راهنمایی خواهند کرد.

تفاوت انگلیس و انگلیس

انگلستان، همانطور که گفته می شود، یک کشور مستقل است که از چهار کشور مجزا تشکیل شده است: انگلستان، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی. یک پارلمان در داخل بریتانیا وجود دارد، اما هر کشور دارای درجه ای از استقلال است. در بیشتر موارد، پارلمان‌های اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی به پارلمان بریتانیا در مورد «مسائل سری» مانند سیاست خارجی و عضویت در اتحادیه اروپا اختیاراتی می‌دهند، اما در مورد «مسائل غیرقابل انعطاف» اختیاراتی را دارند. آنها با مسائلی مانند تحصیل و مسکن سروکار دارند.

اگرچه کشورهای عضو بریتانیا به پادشاه و ملکه وابسته اند و در وحدت متحد هستند، اما هویت محلی و حتی زبان های منطقه ای خود را حفظ می کنند. (به عنوان مثال، زبان ولزی زبان رسمی در ولز است، حتی اگر زبان رسمی در بریتانیا به طور کلی انگلیسی باشد). از زمان تبدیل شدن به یک جمهوری در دهه 1940، جمهوری ایرلند (هم مرز با ایرلند شمالی) به عنوان یک کشور مستقل عمل کرده است. جمهوری ایرلند اگرچه نزدیک به انگلستان است، اما با سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و سایر سازمان های بین المللی روابط و عضویت دارد.

بیشتر بخوانید  ۲۵ حقیقت شگفت انگیز در مورد چپ دست ها

کلمه “بریتانیا” به خودی خود گیج کننده است – می تواند به انگلستان، بریتانیای کبیر یا امپراتوری بریتانیای سابق اشاره داشته باشد. اگرچه قدرتمندترین قدرت استعماری جهان بود، اما دستاوردهای آن امپراتوری دیگر وجود ندارد. با این حال، انگلستان امروزی دارای تعدادی مستعمره باقی مانده در سراسر جهان است که به عنوان سرزمین های خارج از کشور بریتانیا شناخته می شوند. این مناطق هنوز تحت کنترل بریتانیا هستند، اگرچه برخی از آنها خودمختار هستند:

  1. آنگولا
  2. برمودا
  3. قلمرو قطب جنوب بریتانیا
  4. قلمرو اقیانوس هند بریتانیا
  5. جزایر ویرجین بریتانیا
  6. جزایر کیمن
  7. جزایر فالکلند
  8. موفق باشید
  9. مونتسرات
  10. جزیره پیتکرن
  11. سنت هلنا
  12. کشورهای مستقل سنت هلنا
  13. جورجیا جنوبی و جزایر ساندویچ جنوبی
  14. جزایر تورکس و کایکوس

سه جزیره در جزایر بریتانیا به عنوان «سلطنت های مستقل» جایگاه ویژه ای دارند. اگرچه بریتانیا مسئولیت فنی در قبال آنها دارد، اما آنها به طور مستقل و خودگردان اداره می شوند. به جای داشتن رابطه با ایالت انگلیس.

تفاوت انگلیس و انگلیس

تفاوت های جغرافیایی و جمعیتی بین انگلستان و بریتانیا

بر اساس نقشه، تفاوت هایی بین جزایر بریتانیا، انگلستان، بریتانیای کبیر و انگلستان وجود دارد. اگرچه در برخی موارد این کلمات به جای هم به کار می روند، اما معانی متفاوتی دارند. جزایر بریتانیا اگرچه این رایج ترین نام مجمع الجزایر است، اما در ایرلند از آن استفاده نمی شود و با کلمه “جزایر انگلیس-ایرلند” یا به سادگی “این جزایر” جایگزین شده است.

در هر صورت، با انتخاب هر نامی، این جزایر از بریتانیای کبیر، ایرلند و بیش از شش هزار جزیره کوچکتر (از جمله: Baylivik of Jersey و Guernsey و Isle of Man) تشکیل شده است. مساحت آن 315159 کیلومتر مربع و بیش از 67 میلیون نفر جمعیت دارد.

بیشتر بخوانید  آدرس و تلفن بیمارستان های ارتش در شهر همدان

انگلستان:

بریتانیا بزرگتر از دو جزیره اصلی در جزایر بریتانیا است و 73 درصد از مساحت کل (229848 کیلومتر مربع) و 90 درصد از جمعیت (60.8 میلیون نفر) را به خود اختصاص داده است. بریتانیا به سه کشور تقسیم می شود که همه آنها بخشی از بریتانیا هستند.

  • انگلستان این کشور با 57 درصد مساحت کل (130279 کیلومتر مربع) و 86 درصد جمعیت (53 میلیون نفر) بزرگترین کشور بریتانیا است.
  • اسکاتلند این کشور با 34 درصد مساحت کل (77933 کیلومتر مربع) و 9 درصد جمعیت (5.3 میلیون نفر) دومین کشور بزرگ بریتانیا است.
  • ولز کوچکترین کشور انگلستان با 9 درصد مساحت کل (20779 کیلومتر مربع) و 5 درصد جمعیت (3 میلیون نفر) است.

ایرلند با 27 درصد مساحت کل (84421 کیلومتر مربع) و کمتر از 10 درصد جمعیت (6.4 میلیون نفر) کوچکتر از دو جزیره بزرگ مجمع الجزایر است. این کشور به پادشاهی ایرلند و ایرلند شمالی، یکی از چهار کشور بریتانیا تقسیم می شود.

  • جمهوری ایرلند83 درصد از ایرلند (70273 کیلومتر مربع) و 72 درصد از کل جمعیت (4.6 میلیون) را تشکیل می دهد.
  • ایرلند شمالیاین کشور تنها 17 درصد از ایرلند (14130 کیلومتر مربع) را پوشش می دهد و 28 درصد از جمعیت (1.8 میلیون) را در خود جای داده است.

بریتانیا یک پادشاهی کاملا مستقل متشکل از سه کشور در بریتانیای کبیر به اضافه ایرلند شمالی است که نام کامل آنها پادشاهی انگلستان، بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی است. همه مردم انگلستان، اسکاتلند و ولز انگلیسی هستند، اما ایرلندی هایی که ایرلندی هستند، بریتانیایی نیستند. (اگرچه آنها نیز شهروند بریتانیا هستند). مردم جمهوری ایرلند فقط ایرلندی هستند و هیچ یک از این گروه ها را نباید انگلیسی نامید مگر انگلیسی ها.


دیدگاهتان را بنویسید