تفاوت بخور گرم و بخور سرد چیست؟



تفاوت بخور سرد و گرم چیست و کدام بخور بهتر است؟

از خواص و فواید بخور سرد می توان ایجاد کرد رطوبت کافی، بهبود سرماخوردگی و خشکی سینوس ها برای افراد مبتلا به آسم و سینوزیت می توان آن را برای درمان بخور سرد توصیه کرد.

در فصل سرما افراد برای رفع علائم بیماری های پاییز و زمستان و استفاده از بخور گرم به بخور روی می آورند و نمی دانند که فواید بخور سرد بیشتر از بخور گرم و سهولت تنفس و حفظ رطوبت در مجاری تنفسی است. بخور سرد


آشنایی با فواید بخور سرد

شاید با بخور سرد آشنایی نداشته باشید و از فواید بخور سرد بی اطلاع باشید:


  • کاهش شیوع بیماری: افزایش رطوبت به 43 درصد یا بیشتر به طور قابل توجهی توانایی ویروس های معلق در هوا را برای انتشار سرماخوردگی و آنفولانزا کاهش می دهد.

  • سرفه بهتر می شوداز مزایای بخور سرد می توان به بهبود سرفه های ناشی از آنفولانزا یا سرماخوردگی اشاره کرد.یکی از راه های درمان و درمان سرفه در کودکان قرار دادن دستگاه بخور سرد روی بقیه بدن کودک یا نوزاد است.

  • پوست نرم و با طراوتهوای سرد و خشک باعث از بین رفتن رطوبت پوست و همچنین تسریع روند پیری پوست می شود. بخور سرد می تواند از این اثرات مخرب جلوگیری کند و پوست شما را شاداب و درخشان نگه دارد.

  • رفع خشکی سینوس: زمستان سینوس ها را خشک می کند و مقاومت بدن در برابر باکتری ها و ویروس ها را کاهش می دهد.

  • تسریع روند بهبودی سرماخوردگی: مرطوب نگه داشتن مجاری بینی و گلو در صورت داشتن علائم سرماخوردگی، آنفولانزا و سینوزیت روند بهبودی را تسریع می کند. همچنین علائمی مانند سرفه و عطسه ناشی از این بیماری ها را کاهش می دهد.

  • پیشگیری از تشدید آبله مرغان: بیماران مبتلا به التهاب حاد دستگاه تنفسی فوقانی، برای مثال زمانی که کودک تب آبکی می گیرد، می توانند از بخور سرد برای جلوگیری از بدتر شدن بیماری استفاده کنند.

  • رفع گرفتگی صدا در صبح: استفاده از بخور سرد در صبح به رفع گرفتگی صدا کمک می کند زیرا دلیل آن این است که هوای خشک وارد تارهای صوتی شما می شود و بخور در این زمینه بسیار موثر است.

  • کمک به بیماران مبتلا به آسم: بهبود علائم بیماری هایی مانند آسم، آلرژی و سینوزیت از مزایای استفاده از بخور سرد است.

  • گیاهان سالم در خانه داشته باشید: گیاهان سموم را از هوا حذف می کنند، اما بیشتر در معرض هوای خشک زمستان هستند. خاک آنها به جای معمولی خشک است و برگ های گیاهان پژمرده و بیمار به نظر می رسند. استفاده از دستگاه بخور سرد در خانه نه تنها به سلامت و زیبایی شما کمک می کند، بلکه در گیاهان آپارتمانی سالم نیز موثر است.

  • کاهش استرس: بخور سرد باعث طراوت و کاهش استرس در انسان می شود.

  • نگهداری مبلمان چوبی: رطوبت ناشی از بخور سرد از ایجاد شکاف و شکاف در مبلمان چوبی، درب و گچ بری ناشی از هوای خشک جلوگیری می کند.


توصیه هایی برای استفاده از بخور سرد

  • از آنجایی که قطرات آب در هوای بخور سرد پراکنده می شوند، قارچ ها و باکتری ها نیز همراه با آب داخل اتاق پخش می شوند.مخزن بخور سرد باید روزانه با آب و صابون شسته شود. در بخور سرد مواد معدنی موجود در آب در هوا پراکنده می شوند و بهتر است مخزن آنها با آب جوشیده خنک شده پر شود.

در نظر داشته باشید که استفاده طولانی مدت از بخور مخصوصا بخور گرم در بیماران مبتلا به آسم آلرژیک یا حساسیت بینی باعث رشد قارچ ها و تشدید حساسیت در آنها می شود.

  • جدا از فواید بخور سرد، خوب است بدانید که انواع بخورها جنبه درمانی دارند و افراد در خانه نباید بدون نسخه به طور مداوم از آن استفاده کنند، زیرا باعث بروز مشکلاتی مانند رشد قارچ می شود.
  • استفاده بیش از حد از هیچ ماده و وسیله ای در این دنیا توصیه نمی شود و باید اعتدال در مصرف هر وسیله ای رعایت شود تا از عوارض بعدی آن جلوگیری شود. سلامت و تندرست باشید.


بخور


تفاوت سرد و گرم چیست؟ آیا کاربرد آنها متفاوت است؟


آشنایی با فواید دود داغ

به طور کلی بخور داغ وسیله ای است که رطوبت را در یک فضای خاص افزایش می دهد. از آنجایی که رطوبت کم می تواند اثرات مضری بر سلامتی داشته باشد، خرید یک مرطوب کننده گرم در خانه می تواند کمک بزرگی باشد، به خصوص در ماه های سرد سال که هوای خشک افزایش می یابد.

موتور بخار داغ آب را به نقطه جوش می رساند و سپس بخار داغ را از طریق فن های تعبیه شده در هوا پخش می کند.


مرطوب کننده با هوای گرم، لب های خشک، پوست ترک خورده، گلودرد، خونریزی بینی و احتقان از بین رفتن. آنها همچنین آلرژن ها را از بین می برند و تعداد ویروس های سرماخوردگی و آنفولانزا را در هوا کاهش می دهند. رطوبت نه تنها رطوبت نسبی را افزایش می دهد، بلکه گرد و غبار را نیز کاهش می دهد.

عنصر حرارتی که آب را به جوش می‌آورد، آن را استریل می‌کند، کپک و باکتری‌های مخزن را قبل از رسیدن به جو کاهش می‌دهد و از علائم آسم جلوگیری می‌کند. برخی از آنها همچنین دارای مخزنی برای دارو هستند که با بخار داغ ترکیب شده و در هوا پراکنده می شود. بخار داغ همچنین دمای اتاق را بالا می برد و هوای بسیار مطبوعی برای تنفس در زمستان ایجاد می کند.


  • کاهش علائم سرماخوردگی و آنفولانزا

اگر از علائم سرماخوردگی و آنفولانزا رنج می‌برید، استفاده از دستگاه بخور داغ در شب می‌تواند به بهبود سریع‌تر شما و دیگران کمک کند. رطوبت همچنین به مرطوب شدن کمک می کند و به شما امکان می دهد راحت تر نفس بکشید. مرطوب کننده ها همچنین می توانند به کاهش سردرد و درد سینوسی کمک کنند.


  • کاهش آلرژی و حملات آسم

افرادی که از آلرژی و آسم رنج می برند، علائم آنها با خشک شدن هوا بیشتر می شود. افزودن رطوبت به هوا می تواند به کاهش آلرژن ها و آلاینده هایی که می توانند حملات آسم را کاهش دهند، کمک کند. استفاده از یک مرطوب کننده گرم می تواند به کاهش آلرژی و کمک به مشکلات تنفسی کمک کند.

  • تعداد عفونت ها را کاهش دهید

زمانی که هوا خیلی خشک نباشد، باکتری ها و ویروس ها کمتر آلوده می شوند. مطالعات نشان داده اند که رطوبت 35 درصد یا بیشتر خطر ابتلا به ویروس آنفولانزا را تا 14 درصد کاهش می دهد.


  • بخار خالص

اواپراتورهای داغ به دلیل جوشیدن آب را تمیز می کنند (اگرچه مقدار نیتریت آب و برخی ناخالصی ها با جوشاندن از بین نمی روند) و بخار آب تمیزتر را در هوا پخش می کنند. فرآیند جوشیدن باکتری ها و کپک های موجود در آب را از بین می برد و از پخش شدن آنها در هوا جلوگیری می کند.

نکته: برای اطمینان از تمیز بودن آب از آب تمیز استفاده کنید.


  • جلوگیری از خشکی پوست

هنگامی که پوست در معرض هوای خشک قرار می گیرد، به راحتی ترک می خورد و چین و چروک را افزایش می دهد. برای جلوگیری از این اتفاق، باید سطح رطوبت را در حدود 35 تا 50 درصد حفظ کنید.

خروپف می تواند ناشی از خشکی گلو باشد. مرطوب کننده های گرم سیستم تنفسی را مرطوب می کنند و با اضافه کردن رطوبت به هوا صدای خروپف را کاهش می دهند.


  • گرمایش اکولوژیکی و صرفه جویی در انرژی

دود داغ خانه را گرم می کند، به این معنی که می توانید گرمایش خانه را خاموش کنید یا دما را کاهش دهید. این باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می شود (مصرف انرژی کمتر).


  • حفاظت از مبلمان چوبی

مبلمان، دیوارها و کف چوبی بیشتر در معرض ترک خوردن و کاهش عمر مفید در سطوح رطوبت کم هستند. این می تواند باعث آسیب به سازه و تحمیل هزینه های زیادی شود. یک مرطوب کننده می تواند به هوا رطوبت اضافه کند و از این اتفاق جلوگیری کند.


توصیه می شود از دستگاه بخور داغ استفاده کنید


  • اواپراتور خود را تمیز نگه دارید

تمیز نگه داشتن اواپراتور بسیار مهم است، یعنی فیلتر دستگاه را همانطور که در دستورالعمل نوشته شده در زمان مشخصی تعویض کنید و همچنین مخزن آب را با سرکه تمیز کنید. بخور داغ معمولاً ذخایر معدنی زیادی را ایجاد می کند و لازم است هر بار قسمت های مختلف را جدا کرده و برای نظافت از آنها استفاده کنید.


  • از رطوبت سنج استفاده کنید

هنگام استفاده از اواپراتور داغ می توانید از رطوبت سنج نیز استفاده کنید. این دستگاه ساده رطوبت را اندازه گیری می کند. اطمینان حاصل کنید که سطح رطوبت شما از 50 درصد تجاوز نمی کند زیرا رشد کپک، باکتری و گرد و غبار را افزایش می دهد. رطوبت 35 تا 45 درصد ترجیح داده می شود.


آخرین کلمه

دانستن مزایای بخور گرم می تواند دلیل مهمی برای خرید این رطوبت ساز باشد زیرا این مزایا بر اساس ویژگی های منحصر به فرد این دستگاه است. بخور گرم برای زمستان بسیار مناسب است و می تواند محیط را گرم کند. فقط هنگام استفاده آن را دور از دسترس کودکان قرار دهید.


همچنین بخوانید:

لیست قیمت بخور و دستگاه بخور در بازار

بخور سرد و گرم چه فوایدی دارد؟!

اثر معجزه آسای قطره اکالیپتوس در درمان سرماخوردگی

فواید بی نظیر بخور اکالیپتوس برای پوست صورت


بیشتر بخوانید  راه های کاهش اشتها

دیدگاهتان را بنویسید