مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

تغذیه مناسب در ماه مبارک رمضان به دلیل شیوع تاج

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



مدیرکل بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: مصرف سبزیجات و میوه ها به ویژه ویتامین ها در مبارزه با بیماری کووید مفید است.

باشگاه خبرنگاران جوان زهرا عبداللهی گفت: در ماه مبارک رمضان، در ماه مبارک رمضان، همواره با رعایت یک برنامه غذایی متنوع و متعادل، انواع غذاهای متناسب با یکدیگر و به مقدار کافی مواد غذایی تهیه کنید. مواد غذایی، کلسترول، شکر، مقادیر زیادی نمک و مواد افزودنی.

غذا بر اساس محتوای پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی در 4 گروه غذایی اصلی است.

انتخاب انواع غذاها از گروه‌های مختلف و همچنین انتخاب‌های غذایی جایگزین در هر گروه غذایی برای رفع نیازهای تغذیه‌ای از جمله آب، نمک، ویتامین‌ها، مواد معدنی، پروتئین و انرژی در بدن روزه‌دار در سه وعده غذایی (سحر، افطار و شام) است. لازم است.

شش گروه اصلی غذایی و جایگزین های آنها:

گروه نان و غلات؛ نان (شامل سنگکا، بربری، نان جو، لواش، تافتون و سایر نان های محلی)، برنج، ماکارونی، رشته، غلات صبحانه، بلغور گندم و بلغور جو دوسر. توصیه می شود حداقل نیمی از نان و غلات روزانه غلات کامل باشد.

گروه سبزیجات؛ شامل انواع سالاد سبز، اسفناج، کرفس، سبزیجات و سایر سبزیجات برگ دار، کلم، هویج، بادمجان، نخود سبز، لوبیا سبز، کدو سبز، فلفل، قارچ، خیار، گوجه فرنگی، پیاز و …

گروه میوه؛ شامل انواع میوه های فصلی از جمله مرکبات (مانند پرتقال، نارنگی، لیمو ترش، لیمو شیرین، گریپ فروت)، سیب، کیوی و … و انواع آب میوه های طبیعی (غذا و نوشیدنی) می باشد. اضافه شده) و میوه های خشک (آجیل).

وی گفت: مصرف مقادیر کافی سبزی و میوه در روزه داری به همراه تامین ویتامین ها به ویژه ویتامین C و پیش ساز ویتامین A به تقویت سیستم ایمنی در مبارزه با بیماری کووید کمک می کند.

شیر و فرآورده های لبنی شامل شیر، ماست، پنیر، پنیر دلمه و دوغ است که این گروه علاوه بر تامین کلسیم و فسفر و مقداری پروتئین دارای ویتامین های گروه B به ویژه ویتامین B نیز می باشد. فراهم می کند. مصرف لبنیات با محتوای چربی کم (کمتر از 2.5 درصد چربی) توصیه می شود.

بیشتر بخوانید  پیش بینی قیمت دلار از دید معامله‌گران

گروه گوشت و تخم مرغ؛ این گروه منبع پروتئین های حیوانی باکیفیت است و شامل گوشت قرمز، مرغ، ماهی، میگو، بلدرچین، غاز، اردک، تخم مرغ و تخم پرندگان دیگر می باشد.

گروه حبوبات و مغزها دانه ها و حبوبات نیز شامل نخود، لوبیا، عدس، لوبیا، نخود، ماش و غیره و مغزها شامل آجیل، بادام، فندق، پسته، بادام زمینی، بادام هندی و … می باشد.

عبدالله گفت: در طول روزه داری در تاج تاج باید از منابع پروتئینی کافی اعم از حیوانی و گیاهی که برای عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن برای پیشگیری از ابتلا به کووید ضروری است، استفاده کرد. بیماری. ” حبوبات منبع پروتئین هستند و زمانی که با غلات مصرف شوند می توانند جایگزین گوشت، مرغ و ماهی شوند و پروتئین باکیفیت بدن را تامین کنند.

وعده های غذایی در زمان روزه داری

وعده سحر و دو افطار و شام وعده های اصلی هستند. به خصوص برای افرادی که در طول روز تحرک بیشتری دارند، نوع غذایی که در وعده سحری مصرف می شود ضمن تامین انرژی و مواد مغذی مورد نیاز بدن، نقش مهمی در حفظ کارایی و جلوگیری از کم آبی و کم آبی بدن دارد.

وی در خصوص نکات مهم وعده صحرا گفت: در وعده صحرا باید از مواد غذایی کم و مقدار زیادی از مواد مغذی استفاده شود که حاوی نمک کم، چربی کمی و کمی شیرین است. اصولا مصرف زیاد قند، نمک و چربی باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود.

شما باید مقدار کافی از سبزیجات مختلف (سبزیجات و سالاد) مصرف کنید. سبزیجات با داشتن مواد مغذی و آب مختلف علاوه بر تامین ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز از تشنگی و خشکی گلو جلوگیری می کند که می تواند فرد را مستعد ابتلا به بیماری کووید کند.

به گفته وی، مصرف غذاهای شیرین در وعده سحری توصیه نمی شود. غذاهای شیرین با تحریک انسولین و ورود سریع قند خون به سلول ها باعث گرسنگی زودرس می شوند که منجر به هیپوگلیسمی می شود.

بیشتر بخوانید  نوسان جزئی قیمت طلا و انواع سکه در ایران

وی گفت: از آنجایی که کم آبی بدن و خشکی گلو می تواند زمینه را برای فتح در کویت فراهم کند، کاهو، خیار و گوجه فرنگی مصرف می شود. نوشیدنی های بسیار شیرین مانند نوشابه های گازدار، شربت ها و دمنوش های بسیار شیرین و دمنوش های غلیظ نیز می توانند باعث تشنگی، خشکی دهان و گلو در طول روز شوند و توصیه نمی شود. چای غلیظ می تواند باعث کم آبی و کم آبی بدن در طول روزه داری شود زیرا اثر آرام بخشی دارد.

غذاهای پاتر مانند انواع باربیکیو، مرغ، ماهی و غذاهای خشک مانند دیگ و نارگیل، سوسیس و کالباس، پیتزا، پیتزا و همچنین غذاهای سرخ شده و سرخ شده باعث احساس تشنگی و خشکی دهان در طول روز می شود.

وی گفت: به خصوص در شرایط فعلی که با شیوع بیماری کووید بیم مواجه هستیم، بهتر است در سحر مصرف نشود. به طور کلی، غذاهای ساده و سبک مانند پلو و گولاش در مقادیر کم (برای افرادی که فعالیت بدنی بیشتری در طول روز دارند) یا غذاهای سبک تر مانند صبحانه (برای افرادی که در طول روز تحرک کمتری دارند) ممکن است برای صبح مناسب باشند. . بعد.بودن.

در وعده افطار از پرخوری، غذاهای سبک و در عین حال پر انرژی پرهیز شود. سعی کنید غذا را به آرامی بجوید. در هنگام افطار بدن برای جبران کاهش قند خون در روزه داری به منبع انرژی به شکل گلوکز نیاز دارد.

وی گفت: نوشیدن یک لیوان آب گرم، چای سبک یا یک لیوان شیر گرم با خرما یا عسل در ابتدای افطار توصیه می شود. استفاده از غذاهای سبک مانند فرنی، شیربرنج، نان و پنیر و سبزیجات که امروزه یکی از عادات غذایی خوب ایرانیان است. شست و شو و ضدعفونی کامل سبزی های مصرفی طبق ٤ دستورالعمل تدریجی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام شود.

انواع سوپ کم چرب، غلات کم چرب و سوپ سبک، یونجه بدون روغن (یونجه منبع خوبی از نشاسته، فیبر، پتاسیم و منیزیم است). به دلیل مشکلات گوارشی، خوردن غذاهای غلیظ و چرب که حاوی مقدار زیادی پیاز داغ و نعناع داغ و همچنین غلات فراوان هستند، توصیه نمی شود. سیب زمینی آب پز، سبزیجات آب پز مانند کدو حلوایی، کلم، گل کلم، هویج و نخود، تخم مرغ آب پز، کره و عسل غذاهای خوبی برای افطار هستند.

بیشتر بخوانید  فرد حمله کننده به مامور ما باید با اسلحه‌اش به زمین بیفت

وی گفت: مصرف بامیه و زولبیا حاوی مقادیر زیادی قند و چربی، اسیدهای چرب اشباع و ترانس باید بسیار محدود شود. به طور کلی مصرف زیاد شیرینی جات و مواد شیرین مانند حلوا، شله زرد بسیار شیرین و. وعده افطار علاوه بر اینکه منجر به افزایش انرژی و چاقی می شود، سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند.

شام را باید یکی از مهمترین وعده های غذایی در روزه داری دانست. بهتر است روزه داران بعد از یک افطاری بسیار ساده و آسان حدود یک ساعت شام بخورند. برای شام می توانید از یک گروه گوشت، مرغ یا ماهی، حبوبات، نان یا برنج، به صورت پلو و سوپ، نارگیل و خلال کم چرب، غذاهای مخلوط با کلم ترش و کلم ترش استفاده کنید.

وی گفت: غذایی که در وعده شام ​​مصرف می شود باید کم چرب و کم نمک باشد. بعد از شام و قبل از خواب مصرف میوه ها و مایعات به منظور جبران کم آبی و حفظ سلامت و ایمنی ارگانیسم توصیه می شود. برای تقویت سیستم ایمنی مصرف سبزیجات، سالاد در هنگام افطار و میوه ها در فاصله افطار تا شام و در فاصله زمانی افطار تا سحر به دلیل منبع خوب ویتامین C و پیش ساز ویتامین A توصیه می شود. سبزیجات و میوه ها نیز فیبر کافی برای جلوگیری از یبوست دارند.

در هنگام عصر به جای نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه های گازدار، ماءالشعیر، آب میوه های صنعتی و انواع شربت ها، استفاده از آب آشامیدنی سالم، دوغ کم چرب و لیکور توصیه می شود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *