تغذیه مناسب در سرمای زمستان



آنچه دیگران می خوانند:

این روزها در اقصی نقاط زمین روزهای سرد و روزهای استخوان سوز است. بنابراین در حال حاضر تمام مناطق کشور با هوای شدید سرد مواجه هستند و مردم سعی می کنند تا حد امکان زمان کمتری را در خارج از خانه سپری کنند.

سردی هوا در بسیاری از نقاط مردم را در خانه نگه داشته است و همه سعی می کنند به نحوی خود را گرم نگه دارند و خود را از گزند سرما و ضعف ناشی از سردی هوا در امان نگه دارند.

به یاد داشته باشید که در فصل زمستان بیشتر در معرض بیماری ها هستید. حفظ سلامتی در 6 ماه دیگر سال بسیار مهم است. با رژیم غذایی مناسب می توانید از بروز چنین مشکلاتی پیشگیری کنید.

به طور معمول سطح انرژی و تمرکز افراد در فصل زمستان کاهش می یابد. نوسانات خلقی، از دست دادن اشتها و بی خوابی با تغییر فصل رایج است. با دانستن بیشتر در مورد ماهیت و خواص غذا می توانید به بهبود این علائم کمک کنید. در این گزارش شما را با غذاهای زمستانی و خواص آنها آشنا می کنیم; با ما بمان.

غذای مناسب زمستان در طب سنتی

عادات غذایی هر منطقه به مرور زمان به بخش بزرگی از فرهنگ آن منطقه تبدیل می شود. در گذشته مردم از مدت‌ها قبل برای فصل سرما غذا درست می‌کردند. پختن زیره ساده و خوشمزه بخش بزرگی از فرهنگ ماست و هنوز هم در سفره های ایرانی دیده می شود.

بیشتر بخوانید  هزینه‌ خانوار در تیرماه افزایشی شد + جدول

از نظر طب سنتی فصل زمستان رو به سردی است. متعادل کردن رژیم غذایی و پرهیز از غذاهای سرد، بدن شما را سالم و قوی نگه می دارد.

آبگوشت به، حلیم، آش گلم و آش شله گلمکار با دارچین یا زیره از غذاهای سالم برای فصل زمستان هستند.

تامین آب، مواد معدنی و ریزمغذی های لازم مانند آهن، مس و روی در فصل سرما به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

لیست غذاهای گرم در زمستان

گوشت گوسفند و شتر گرم و مناسب فصل زمستان است. از طرفی سعی کنید گوشت گاو کمتری مصرف کنید. آبگوشت به، حلیم، آش گلم و آش شله گلمکار با دارچین یا زیره از غذاهای سالم برای فصل زمستان هستند.

چای های زمستانی بنوشید

چای های زمستانی مانند آویشن، دارچین، رازیانه و چای بهارنارنج به افزایش متابولیسم و ​​گرمای بدن کمک می کنند.

غذای خود را با ادویه هایی مانند زیره، زردچوبه، زنجبیل و دارچین مزه دار کنید. زعفران خواص زیادی برای فصول سرد سال دارد.

سبزیجاتی مانند هویج، سیب زمینی، کدو تنبل، شلغم، چغندر و کرفس برای فصل زمستان مناسب هستند. مثلا هویج پلو یکی از غذاهای سالم زمستانی است که از دیرباز در سفره های ایرانی دیده می شود.

مصرف میوه هایی مانند موز، انبه و سیب در فصل زمستان توصیه می شود. مرکبات سرشار از ویتامین C هستند و به تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از ویروس ها کمک می کنند.

ماهی و تخم مرغ سرشار از امگا 3 و ویتامین D هستند. از مصرف آنها غافل نشوید.

غلات کامل مانند جو، نان غلات کامل و دانه های سویا به رفع سوء هاضمه و یبوست کمک می کنند. خشکی پوست در فصل زمستان بسیار شایع است و با مصرف این دانه ها به حفظ سلامت پوست نیز کمک خواهید کرد.

بیشتر بخوانید  با کمتر از ۶۰۰ میلیون تومان شاهین صفر بخرید + جدول قیمت

چای آویشن، دارچین، رازیانه و بهارنارنج به افزایش متابولیسم و ​​گرمای بدن کمک می کند.

آجیل و میوه های خشک را باید در فصل زمستان مصرف کرد زیرا سرشار از مواد مغذی مانند سلنیوم هستند.

شکر و شکلات را با گردو، خرما، بادام هندی، فندق، پسته، نخود، کشمش، برگ زردآلو و سایر میوه های خشک جایگزین کنید.

روغن های گیاهی مانند روغن زیتون، روغن کنجد و روغن هسته انگور غیر اشباع هستند و خاصیت گرم کنندگی دارند. آنها برای سلامت سیستم قلبی عروقی مفیدتر هستند و متابولیسم بدن را افزایش می دهند.

غذای زمستانی نامناسب

علاوه بر مصرف این غذاهای گرم و مقوی، می توانید از غذاهای سرد نیز استفاده کنید. اما مراقب باشید در مصرف غذای سرد زیاده روی نکنید و با افزودن ادویه آن را متعادل کنید.

محصولات لبنی سرشار از کلسیم هستند و به سلامت استخوان ها کمک می کنند. در کنار این غذاها می توانید از ادویه هایی مانند زیره و نعنا نیز استفاده کنید.

در روزهای سرد سال تا می توانید سبزیجاتی مانند خیار و گوجه فرنگی نخورید. چون طبع آن ها سرد است، اما اگر می خواهید این غذاها را مصرف کنید، به این نکته توجه داشته باشید که در کنار گردو و زیره می توانند غذای پاییز و زمستان باشند.

سلامت سیستم ایمنی در زمستان

علاوه بر رعایت توصیه های غذایی، تحرک بیشتری در فصول سرد سال ضروری است. به دلیل سرما، افراد در زمستان کمتر از خانه خارج می شوند و وزن اضافه می کنند. پیاده روی یا فعالیت روزانه ساده را به برنامه خود اضافه کنید.

بیشتر بخوانید  برای خرید خودرو عجله نکنید، ارزان می‌شود

استرس و اضطراب را از خود دور کنید. سیستم ایمنی بدن شما به طور مستقیم با سطح استرس شما مرتبط است. کاهش ایمنی شما را مستعد ابتلا به ویروس های فصلی می کند.

چه غذایی برای زمستان مناسب است؟

غذای گرم؛ مانند گوشت گوسفند، تخم مرغ، هویج، سیب زمینی، کدو تنبل، آجیل و میوه های خشک.

برای تقویت ایمنی در زمستان چه باید کرد؟

از خوردن غذاهای سرد بیش از حد خودداری کنید. تحرک خود را افزایش دهید. ویتامین ها و مواد مغذی کافی دریافت کنید.

کدام دمنوش ها برای فصل زمستان مناسب هستند؟

چای دارچین، بابونه، پرتقال، آویشن، زعفران و رازیانه.

در فصول سرد بهتر است از غذاهای گرم استفاده شود. غذای سرد نیز به مقدار مناسب و همراه با ادویه های گرم توصیه می شود. در فصل سرما به اندازه کافی فعال باشید تا سیستم ایمنی بدن شما در برابر انواع میکروب ها و ویروس ها مقاوم باشد.در این روزها حتی در هوای سرد می توانید با تغذیه مناسب سلامت بیشتری را احساس و تجربه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید