تغذیه در طول شیمی درمانی نقش مهمی ایفا می کند


با توجه به شیوع روزافزون سرطان و ترس از این بیماری، جای تعجب نیست که بحث در مورد رژیم های غذایی ضد سرطان در اکثر جوامع داغ و پرطرفدار باشد.

شیمی درمانی

ایمن از بیماری؛ بیهوش و آرام می آید، اما آرام نمی شود. وقتی می آید زندگی را مختل می کند. هر چقدر هم که کوچک و ساده باشد، زمانی که بیماری های شدید و مزمن وارد خانه می شوند، باز هم می تواند مشکل ساز و بی خطر باشد. سپس عوارضی بر جای می گذارد که گاهی شدیدتر از خود بیماری است و تحمل آن دشوارتر است.

سرطان یکی از بیماری هایی است که امروزه شیوع بیشتری پیدا کرده و افراد زیادی را درگیر کرده است. بیماری که نامش می تواند انسان را بکشد چه برسد به عوارض و سختی های حین درمان که برای بیمار و خانواده او بسیار خسته کننده است اما خوب است بدانید با تغذیه مناسب می توان این مشکلات را نیز برطرف کرد.

هم پیشگیری و هم درمان

با توجه به افزایش روزافزون ابتلا به سرطان و ترس از این بیماری، جای تعجب نیست که در اکثر جوامع بحث در مورد رژیم های غذایی سرطان داغ و پرطرفدار است، اگرچه کارشناسان تأیید کرده اند که تغذیه مناسب نه تنها از سرطان جلوگیری می کند بلکه می تواند به درمان نیز کمک کند. عوارض جانبی و کاهش احتمال عود پس از بهبودی.

تحقیقات نشان داده است که رژیم‌های غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های موجود در میوه‌ها و سبزیجات می‌توانند از سرطان پیشگیری کرده و روند بهبودی را بهبود بخشند.

در مورد زخم دهان مصرف ترکیبات اسیدی ممنوع!

سرطان یک بیماری جدی است که علاوه بر همه مشکلات، درمان های مختلف عوارض خاصی را در بیمار ایجاد می کند. خشکی دهان، بی اشتهایی، تهوع، استفراغ، یبوست و اسهال نمونه هایی از این مشکلات هستند، اما نکته مهمی که باید به آن توجه کرد نقش رژیم غذایی در کاهش این عوارض است.

بیشتر بخوانید  چرا واژن خشک می شود و راه پیشگیری از خشکی واژن چیست؟

میترا زراتی کارشناس ارشد تغذیه تاکید می کند که رژیم غذایی و رژیم درمانی نقش مهمی در پیشگیری از عوارض در درمان سرطان دارد و در کاهش شدت آنها موثر است.

به عنوان مثال، بیمارانی که تحت شیمی درمانی یا رادیوتراپی سر و گردن هستند، خشکی دهان دائمی دارند. این افراد مستعد ابتلا به زخم های دهان نیز هستند و در صورت بروز چنین زخم ها یا التهاب هایی باید به رژیم غذایی آنها توجه ویژه ای شود.
افرادی که به دلیل درمان سرطان دچار زخم دهان یا زخم دهان می شوند به هیچ وجه نباید از ترکیبات اسیدی مانند نوشابه های گازدار، گوجه فرنگی، رب یا سس گوجه فرنگی، مرکبات و کیوی استفاده کنند، زیرا این ترکیبات می توانند زخم های دهان را تشدید کرده و عوارض دیگری را به دنبال داشته باشند.

به گفته این کارشناس ارشد تغذیه، بهتر است این افراد برای جلوگیری از خشکی دهان در بیرون از خانه یک بطری آب همراه خود داشته باشند و حتی در مواقعی که تشنه نیستند برای مرطوب نگه داشتن دهان خود آب بنوشند. کمک آب

تغذیه در طول شیمی درمانی نقش مهمی ایفا می کند

وی می افزاید: این افراد می توانند از ترکیبات محرک ترشح بزاق مانند شیرینی های ترش کمک بگیرند. مکیدن یخ نیز روشی موثر برای این دسته از بیماران است.

همانطور که گفته شد خشکی دهان فرد را مستعد ابتلا به زخم های دهانی می کند. زراتی خاطرنشان می کند: اگر فردی به دلیل خشکی دهان دچار زخم دهان شد، به هیچ عنوان از آدامس یا آبنبات های ترش استفاده نکند. این نه تنها کمکی به بیمار نمی کند، بلکه زخم های دهان را بدتر می کند.

وی تاکید می کند: کسانی که به دلیل درمان سرطان دچار زخم دهان یا آفت دهان می شوند، هرگز از ترکیبات اسیدی مانند نوشابه های گازدار، گوجه فرنگی، رب یا سس گوجه فرنگی، مرکبات و کیوی استفاده نکنند، زیرا این ترکیبات باعث تشدید زخم های دهان و ایجاد عوارض دیگری می شود. همچنین بهتر است غذاهای خشک و جامد مصرف نکنید و به صورت پوره یا سوپ ترجیح دهید.

بیشتر بخوانید  9 مزیت طلایی ماساژ برای سردرد

آنتی اکسیدان ها در روزهای شیمی درمانی

زراتی با بیان اینکه افرادی که تحت شیمی درمانی قرار گرفته اند و یا حتی افرادی که تحت پرتودرمانی در ناحیه شکم قرار گرفته اند، ممکن است به بیماری به نام عدم تحمل لاکتوز مبتلا شوند، گفت: این افراد با خوردن شیر دچار اسهال شدید و نفخ می شوند.

به همین دلیل توصیه می‌شود در طول شیمی‌درمانی، زمانی که فرد دچار اسهال می‌شود، مصرف شیر را قطع کرده و به جای آن از ماست مخصوصاً ماست پروبیوتیک استفاده کند.

به گفته وی، در طول درمان سرطان و شیمی درمانی به خصوص در روزهای اول فرد ممکن است دچار اسهال یا یبوست شود. برای جلوگیری از یبوست، بیماران باید آب کافی بنوشند و توصیه می شود آلو خشک یا انجیر خشک خیسانده در آب را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانند.

آنتی اکسیدان ها که سرشار از میوه ها و سبزیجات رنگارنگ هستند، یکی از بهترین منابع غذایی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان هستند، اما این بدان معنا نیست که آنها را فقط برای پیشگیری از سرطان استفاده کنید. به گفته زراتی، بیماران باید در روزهای شیمی درمانی از مقادیر زیادی آنتی اکسیدان مانند بالم لب، خرمالو، کیوی، پرتقال بوداده، هویج و آب هویج استفاده کنند. البته فراموش نکنید که مصرف مرکبات در صورتی توصیه می شود که فرد زخمی در دهان نداشته باشد.

فرنی و شیر برنج؛ غذای مناسب در دوران اشتها

عوارض درمان سرطان به همین جا ختم نمی شود. احساس تهوع و بی اشتهایی نیز از مشکلات شایعی است که برای بیماران بسیار آزاردهنده است اما راه حلی برای این مشکل وجود دارد.

زراتی تصریح می کند: بسیاری از بیماران به خصوص در چهار تا پنج روز اول پس از شیمی درمانی دچار حالت تهوع و بی اشتهایی می شوند، بنابراین توصیه می شود در سه روز اول اصلاً گوشت قرمز نخورند و به جای آن از گوشت سفید استفاده کنند. برای مصرف.

بیشتر بخوانید  کیست مچ دست چیست؟ چگونه درمان می شود؟

این متخصص تغذیه می گوید: در این مدت بهتر است غذاهایی بخورید که نیاز به جویدن زیاد ندارند، مانند ژله خانگی که حاوی تکه های میوه است، به دلیل داشتن پروتئین خوب. علاوه بر این، شیر برنج، فرنی حاوی پودر گردوی آسیاب شده، ماست با تکه های میوه، هویج رنده شده و کشمش عالی خواهد بود.

بیماران معمولاً حدود دو روز بعد از شیمی درمانی و غیره بی اشتها هستند

دلیل توصیه می شود قبل از شیمی درمانی یک صبحانه کامل بخورید

بسیاری از بیماران علاوه بر بی اشتهایی از حالت تهوع نیز رنج می برند. زراتی به این دسته از افراد توصیه می کند که بهتر است در جایی که بوی غذا احساس می شود نباشند زیرا بوی غذا حالت تهوع را بدتر می کند. بوی پوست لیموی تازه فشرده شده می تواند به کاهش این احساس کمک کند. غذاهای بسیار شیرین یا گرم نیز می توانند باعث تهوع شوند.

علاوه بر این توصیه می شود بیماران در فرآیند شیمی درمانی به میزان لازم از پروتئین های گیاهی و حیوانی استفاده کنند و میزان نمک در رژیم غذایی را محدود کنند.

صبحانه کامل بخورید

زراتی یادآور رژیم غذایی قبل از شیمی درمانی است: یک وعده غذایی که قبل از شیمی درمانی مصرف می شود باید حاوی کربوهیدرات باشد، مثلاً نان، برنج یا ماکارونی تهیه شده با سبزیجاتی مانند قارچ، فلفل، هویج و غیره. شب قبل از شیمی درمانی مناسب خواهد بود.

وی گفت: بیماران معمولاً حدود دو روز بعد از شیمی درمانی بی اشتها هستند، بنابراین توصیه می شود قبل از شیمی درمانی صبحانه کامل بخورند. به خصوص استفاده از نان سبوس دار، غذاهای پروتئینی مانند پنیر و گردو آسیاب شده مفید است.

منبع: تبجان


دیدگاهتان را بنویسید