مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

تعویض دیسک کمر ارزان تر از فرش ماشینی است! / تعرفه های پزشکی واقعی می شود

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، رئیس کل سازمان نظام پزشکی با ابراز نگرانی از شیب منحنی مهاجرت پزشکان، همزمان خبر «افزایش وثیقه خروج دانشجویان پزشکی از کشور تحت پوشش» را تکذیب کرد. بهانه جلوگیری از مهاجرت» و تاکید کرد: موضوع مهاجرت با دردناکی به پزشکان اعلام می کنیم که از کوچکترین آسیبی جلوگیری کنند، اما عده ای از آن سوء استفاده کرده اند و می خواهند فضا طوری شود که همه در حال رفتن هستند. در حالی که اینطور نیست، تعداد زیادی از پزشکان به دلیل تعهد و عشق به خدمت به مردم، در کنار مردم می مانند و تحت هر شرایطی خدمت می کنند.

دکتر محمد رئیس زاده در خصوص برخی اخبار مبنی بر افزایش ارتباط خروجی دانشجویان پزشکی برای مواجهه با پدیده مهاجرت پزشکان گفت: چنین ذهنیتی وجود ندارد که برای جلوگیری از مهاجرت پزشکان ارتباط خروجی دانشجویان پزشکی را افزایش دهند. این موضوع را با وزارت بهداشت در میان گذاشتیم و اعلام شد که اصلاً چنین مبنا و هدفی وجود ندارد، اما مستندات را طبق قانون به روز کردند. افزایش بودجه اصلا هدفی برای مقابله با مهاجرت پزشکان ندارد و قطعا چنین راهکاری کارساز نخواهد بود و مسئولان نیز به دنبال چنین راهکاری نیستند.

وی با بیان اینکه وثیقه ها بر اساس آخرین قانون، صریح و تلفیقی و با توجه به شرایط اقتصادی به روز شده است، گفت: هیچ مبنایی برای افزایش وثیقه برای جلوگیری از مهاجرت وجود ندارد و اگر فردی چنین ذهنیتی داشته باشد، اینطور نیست. یک راه حل موثر دوستان وزارت بهداشت به دنبال چنین راه حلی نیستند و با افزایش مدارک خروج از کشور به فکر چنین چیزی نبودند و در عین حال معتقدند چنین راهکاری کارساز نیست. بنابراین طبق روال معمول اوراق به روز شده و بحثی برای افزایش وثیقه خروج دانشجویان پزشکی از کشور برای کاهش مهاجرت پزشکان مطرح نیست.

2 نگرانی های مهاجرت پزشکان

رئیس زاده ادامه داد: باید توجه داشت که پدیده مهاجرت پزشکان از قدیم الایام وجود داشته است. البته میزان آن در مقایسه با سایر رشته ها و اقشار کمتر است، اما آنچه ما را نگران می کند دو موضوع است. یکی این که منابع پزشکی منابعی هستند که جایگزین آنها غیرقابل جایگزین یا دشوار است. مثلا وقتی شما یک جراح قلب دارید که بعد از 28 سال تحصیل جراح قلب شده و 10 یا 15 سال در کشور تجربه کسب کرده، اگر آن فرد بخواهد از کشور مهاجرت کند ضرر بزرگی است. حتی خروج یکی از این صندوق ها ضرر بزرگی است. پس این سرمایه ها از یک طرف غیر قابل تعویض و سخت جایگزین هستند و از طرف دیگر منحنی ما در حوزه مهاجرت پزشکان اگرچه عدد مطلق زیاد نیست اما سیر منحنی ما نگران کننده است.

بیشتر بخوانید  خداحافظی شجاعی از هواداران تراکتور

وی با بیان اینکه رفتن یکی از این افراد برای ما ضرر محسوب می شود، گفت: چون جامعه پزشکی نیرو و سرمایه بسیار ارزشمندی است. بر همین اساس ما روی موضوع مهاجرت پزشکان حساس هستیم اما از طرفی نمی خواهیم موجی ایجاد کنیم که یک نفر سوء استفاده کند و بگوید همه پزشکان مهاجرت می کنند. چون اصلاً اینطور نیست و تعداد زیادی از پزشکان جوان ما با تحمل شرایط سخت و به عشق مردم خود در منتهی الیه کشور خدمت می کنند. چه کسانی از مرز سراوان تا میرجاوه و مهران و جلفا و … خدمات بهداشتی ارائه می دهند؟

مدیرعامل سازمان نظام سلامت با بیان اینکه موضوع مهاجرت پزشکان را برای جلوگیری از کوچکترین آسیب دردناک اعلام می کنیم، گفت: اما برخی سوء استفاده کرده اند و می خواهند فضا به گونه ای باشد که همه دارند می روند. در حالی که اینطور نیست، تعداد زیادی از پزشکان به دلیل تعهد و عشق به خدمت به مردم، در کنار مردم می مانند و تحت هر شرایطی خدمت می کنند. اکنون می خواهیم حداقل نیروهایی را که مهاجرت می کنند از دست ندهیم.

ضرورت آسیب شناسی در مهاجرت پزشکان

رئیس زاده درباره راهکارهای ماندگاری پزشکان در کشور گفت: در ابتدا باید علت خروج کسانی که می روند را تشخیص دهیم. البته بعضی ها زودتر مهاجرت کردند. یعنی زمانی که شرایط زندگی پزشکان خیلی خوب بود، باز هم تعدادی از آنها مهاجرت کردند. بنابراین بحث آنها مربوط به مسائل مالی و تجاری نبود و به هر دلیلی تصمیم به مهاجرت گرفتند. پس باید تحلیل کنیم. برخی از این مهاجرت ها در سال های گذشته روتین بوده است. برخی از این مهاجرت ها ممکن است به این دلیل باشد که پزشکان جوان ما احساس می کنند شرایط کاری در کشور برایشان مناسب نیست. ما باید در بحث صدور مجوز کلینیک، رعایت این اقدامات را برای پزشکان جوان آسان کنیم.

بیشتر بخوانید  این ضرب المثل را می‌تونی با یکم فکر حدس بزنی؟

تعرفه های پزشکی واقعی می شود

زنگ خطر «قاچاق پزشک» به نام مهاجرت

وی ادامه داد: در عین حال باید تعرفه ها را واقعی کنیم و این بحث جدی است. و کشورهای حوزه خلیج فارس متوجه شدند که وضعیت ما اینگونه است. بر همین اساس مشوق ها و جذابیت های جدی برای پزشکان ما در نظر گرفته اند تا بتوانند نیروهای نخبه ما را جذب کنند. به همین دلیل باید شرایط کار را برای همکاران جوانمان راحت کنیم و قیمت های تعرفه را واقعی کنیم. چگونه می توان گفت که اگر آرد، داروها و غیره. ارزان، آیا قاچاق است؟ وقتی خدمات پزشکی و پرسنل پزشکی بسیار ارزان هستند، این پرسنل قاچاق می شوند. آیا برنامه ما در حوزه دارو این نبود که قیمت را واقعی کنیم تا دارو قاچاق نشود؟ در نتیجه باید قیمت توان پزشکی خود را واقعی کنیم تا قاچاق نشود. وقتی ارزان است، نیروهای ما را جذب می کند و می گیرند.

رئیس زاده ادامه داد: باید توجه داشت که اصلی ترین راه مقابله با پدیده مهاجرت پزشکان، واقعی سازی تعرفه های پزشکی است. ضمن اینکه افزایش پوشش بیمه ای باید به گونه ای باشد که مردم متضرر نشوند. ما ترجیح می دهیم که هیچ رابطه مالی بین پزشک و بیمار وجود نداشته باشد. راه حل این است که اولاً منابع بیمه ای تقویت شود و ثانیاً منابع بیمه ای مدیریت شود تا بتوانند پوشش کاملی برای مردم داشته باشند و باری بر دوش مردم نداشته باشند و از طرفی جامعه پزشکی حداقل حقوق خود را داشته باشد. آیا نمی توانید تصور کنید که تعویض دیسک کمر ارزان تر از فرش ماشینی باشد؟ در حالی که به نوعی این سوال در حال حاضر وجود دارد.

منابع بیمه باید تقویت شود

وی افزود: وقتی هزینه خدمات درمانی را پایین می آوریم، نیروی انسانی ما به نوعی قاچاق می شود. راه این کار افزایش هزینه شهروندان نیست و نمی‌خواهیم این قیمت‌ها به بهانه فشار بر مردم واقعی شود، بلکه دولت باید منابع شرکت‌های بیمه را تقویت کند، بیمه‌ها نیز باید مدیریت کنند. می توان منابع و قیمت داروها را کاهش داد واقعی شعار ما این است: “قیمت مناسب، برای خدمات مناسب”. به طوری که شرکت های بیمه باید از خدمات غیرواقعی یعنی درمان های مقدماتی جلوگیری کنند و از طرفی خدمات مناسب را با قیمت واقعی ارائه دهند.

بیشتر بخوانید  رحمانلو بندری عجیب در آذربایجان شرقی

وی تاکید کرد: در حال حاضر بسیاری از صندوق های بیمه ای صرف خدمات غیرواقعی و تحمیلی می شود که باید جلوی آن گرفته شود و خدمات واقعی با تمام هزینه ارائه شود. این شدنی است پس ما اصلا راضی نیستیم به مردم فشار بیاوریم. جامعه پزشکی در هر شرایطی همراه مردم بوده و خواهد بود. موضوع مهاجرت پزشکان موضوع غالب ما نیست، اما از آنجایی که برای هر یک از سرمایه های خود ارزش قائل هستیم و مطمئن هستیم که این افراد نیروی با کیفیتی بی بدیل در دنیا هستند، نمی خواهیم آنها از کشور خارج شوند و چندین برابر مردم از کشور خارج شوند. جامعه پزشکی با وجود این شرایط در کشو مانده است و خدمات ارائه می دهد. با این حال حتی یک نفر که از جامعه پزشکی کشور را ترک کند برای ما دردناک است.

رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: البته باید توجه داشت که این مبلغ را نمی توان به صفر رساند. آمار مهاجرت پزشکان نیز معقول است و درصد آن زیاد نیست، اما مقداری شیب منحنی مهاجرت پزشکان ما را نگران می کند. ما باید به بچه ها کمک کنیم تا با امید و آرزو در کشور بمانند و خدمت کنند. راهبرد اصلی ما تسهیل فضای کسب و کار و ایجاد امید و نشاط در جوانان فارغ التحصیل جامعه پزشکی برای ماندن و خدمت داوطلبانه به مردم است که عشق آنهاست. پزشکانی که به هر دلیلی مجبور به مهاجرت می شوند با خوشحالی نمی روند و همه ما باید کمک کنیم که شادی و امید باشد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *