تعطیلی پنجشنبه‌ها به کجا رسید؟



آنچه دیگران می خوانند:

هیأت وزیران در 27 آبان ماه به پیشنهاد سازمان نظام وظیفه عمومی کشور، لایحه اصلاح ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 1385 را به تصویب رساند که به موجب آن «پنجشنبه تعطیلات» و کاهش کار را کاهش می دهد. ساعت ها. به گونه ای که تعطیلات آخر هفته به دو روز افزایش یابد و در عین حال ساعت کاری در طول هفته 1.5 ساعت کاهش یابد.

لایحه قانون «آخر هفته ۲ روزه» با دو نقص فنی تدوین شد. اگر برنامه «تعطیلات رسمی پنجشنبه» و «کاهش 1.5 ساعت کاری در هفته» به همین ترتیب تصویب شود، تجربه تلخ «دورکاری کرونا» و بدتر از آن «افزایش مرخصی زایمان» این بار برای «آخر هفته» تکرار خواهد شد. تعطیلات”. “. بر اساس این قانون، کلیه کارکنان دولتی و خصوصی مشمول کاهش ساعات کار می شوند. اما «پنجشنبه» همچنان در برزخ است.

برگزاری یک تعطیلات آخر هفته دو روزه اگرچه به خودی خود ضروری است، اما مانند تجربه مرخصی زایمان، برای کارگران پاره وقت با ابهامات زیادی همراه است. بنابراین تعطیلی پنجشنبه ها مربوط به دو نقص فنی است.

هیأت وزیران در 27 آبان ماه به پیشنهاد سازمان نظام وظیفه عمومی کشور، لایحه اصلاح ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 1385 را به تصویب رساند که به موجب آن «پنجشنبه تعطیلات» و کاهش کار را کاهش می دهد. ساعت ها. به گونه ای که تعطیلات آخر هفته به دو روز افزایش یابد و در عین حال ساعت کاری در طول هفته 1.5 ساعت کاهش یابد.

در روزهای گذشته این لایحه برای طی مراحل قانونی و تصویب نهایی به مجلس ارسال شد و با نگاهی به این لایحه ابعاد این قانون و تصمیمات دولت مورد توجه قرار گرفت. تعطیلی دو روزه تعطیلات آخر هفته موضوعی است که سال هاست مورد توجه بسیاری از کارشناسان، بخش خصوصی و البته سیاست گذاران کشور بوده است، اما توجیه ناکافی و دلایل مخالفان تنظیم تقویم رسمی تعطیلات مانع اجرای آن شده است. یا به تعویق افتاد.

آخر هفته ای که می تواند در بلندمدت تاثیر مثبت و قابل توجهی بر توسعه گردشگری داخلی ایران در راستای پایداری داشته باشد و جهش جدی در بازار گردشگری کشور را به دنبال داشته باشد.

این موضوع نه تنها بر توزیع سفرها در طول سال برای خانوارها تأثیر می گذارد، بلکه به نفع اقتصاد گردشگری نیز بوده و می تواند علاوه بر افزایش درآمد فعالان این حوزه به ویژه در جوامع محلی، منجر به افزایش کیفیت سفرها شود. محصولات، تمایل به سرمایه گذاری در این صنعت و با سازماندهی سفرها در تمام روزهای سال و کاهش ترافیک در تعطیلات.

بیشتر بخوانید  بزرگ‌ترین حمله راکتی به تل آویو از آغاز نبرد «طوفان الاقصی»

آخر هفته دو روزه نیز در «افزایش بهره وری» نیروی کار موثر است. این لایحه در نهایت به تصویب دولت رسید و به مجلس ارسال شد.

دولت در مقدمه اصلاحیه این قانون اعلام کرد که با توجه به اجرای بندهای (1)، (9)، (12) و (17) سیاست کلی نظام اداری مبنی بر نهادینه سازی، سازمان فرهنگ مبتنی بر ارزش‌های اسلامی و کرامت انسانی و احترام به سرمایه‌های انسانی و اجتماعی با در نظر گرفتن استحکام خانواده و ایجاد تعادل بین کار و زندگی مردم در نظام اداری، توجه به اثربخشی و کارآمدی در فرآیندهای اداری است. و روش هایی به منظور تسریع و تسهیل در ارائه خدمات در کشور و ارائه خدمات برتر، نوآورانه و با کیفیت به منظور ارتقاء. میزان رضایت و اعتماد افراد اکانت نشان داده شده است.

در ماده 87 ساعت کار کارکنان دولت چهل و چهار ساعت در هفته بوده و تاکنون ادامه دارد. اکنون دولت اصلاحیه ای را برای تغییر ساعت کار کارکنان به 42 ساعت و 30 دقیقه در هفته و دو روز تعطیلی در این قانون به تصویب رسانده است که بر اساس آن در تبصره اول این اصلاحیه آمده است: «کارکنان می توانند با با تصویب دستگاه اجرایی به مدت یک ربع ساعت کار روزانه حداکثر به مدت 10 ساعت از کار وی کاسته شود. میزان دستمزد و مزایا با توجه به نحوه محاسبه سنوات کار این کارکنان با توجه به ساعات کار آنها تعیین خواهد شد. این اصلاحیه شامل 4 تبصره دیگر به شرح زیر است:

تبصره 2- دستگاه‌های اجرایی می‌توانند در موارد خاص با موافقت هیأت وزیران، با توجه به شرایط جغرافیایی، منطقه‌ای و فصلی، ساعات کار خود را به ترتیب دیگری تنظیم کنند.

تبصره 3- با توجه به تغییرات فناوری و در مواقع اضطراری و بحرانی از قبیل آلودگی هوا، کمبود انرژی، حوادث غیر مترقبه، شیوع بیماری های گسترده و یا در ایام خاص مانند ماه مبارک رمضان به پیشنهاد اداری و استخدامی. در سازمان های کشور و به تصویب هیأت وزیران، ساعات کار و نحوه ارائه خدمات به کارکنان بدون توجه به سقف مقرر در این ماده تعیین می شود.

تبصره 4 – كليه مراجع اجرايي اعم از ستادي و استاني به استثناي اداره عملياتي مراكز و واحدهاي خدماتي نظير واحدهاي بهزيستي، بانكها، بيمارستانها، مراكز بهداشتي و درماني، اماكن ورزشي و يگانهاي نظامي، انتظامي و امنيتي موظفند. ساعات کار در ست پنج روز در هفته.”

بیشتر بخوانید  تقویت زمینه کبدی در مناطق روستایی / تأکید بر ارتقا of ورزش

تبصره 5- در كليه قوانين و آيين‌نامه‌هايي كه مبناي چهل و چهار ساعت كار در هفته و يكصد و هفتاد و شش ساعت كار در ماه است، از تاريخ انتشار اين قانون، يعني چهل و دو ساعت. از کار و سی دقیقه ثابت در هفته و صد و 70 ساعت کار در ماه خواهد بود».

بر اساس اصلاحیه مذکور، بویژه بر اساس تبصره های اول و پنجم، پیام امیدوارکننده ای از تصمیم دولت گرفته شد که می تواند ساعات کاری را برای همه کارکنان دولت و بخش خصوصی کاهش دهد. اما در این لایحه دو نقص فنی وجود دارد.

اگرچه این پیام داده شده است، اما به شکلی که دولت پیشنهاد کرده است، محقق نمی شود و هیچ تضمینی برای کوتاه شدن ساعات کاری و تعطیلات دو روزه ملی و در نتیجه توسعه گردشگری وجود ندارد.

در این لایحه موضوع «تعطیلات پنج شنبه» فقط شامل کارمندان دولت می شود و برای همه مشاغل به ویژه بخش خصوصی قانون ملی محسوب نمی شود. بنابراین نمایندگان مجلس باید صراحتاً بند دیگری را به این لایحه اضافه کنند و تعطیلات روز پنجشنبه را وارد «تقویم رسمی کشور» کنند.

فعلاً تردید دارند که مراکز خدماتی بزرگ مانند بانک ها و مراکز درمانی و نظامی نیز با تعطیلی پنجشنبه در تقویم تعطیل شوند، بنابراین مخالف رسمی شدن این موضوع هستند.

علیرغم اینکه در شرایط فعلی حراست بانک ها، بیمارستان ها، مغازه ها و… جمعه ها باز هستند و عملاً مراکز خدماتی اصلی هیچ گاه تعطیل نمی شوند و کار خود را انجام می دهند. فقط در روزهای تعطیل به صورت شیفتی و با حداقل تعداد کارمند کار می کنیم.

اما مهمترین چیزی که دولت نادیده می گیرد و نمایندگان به آن توجه نمی کنند این است که تعطیلی برای همه شرکت ها اجرا شود و همه شرکت ها و فعالیت ها تعطیل شود نه اینکه فقط به کارمندان دولت محدود شود.

تصویب این قانون به این ترتیب در وهله اول منجر به نابرابری و بی عدالتی بین شهروندان کشور و تفکیک امور عمومی و خصوصی و نادیده گرفتن تقریباً 58 درصد از جامعه به طور مستقیم و 85 درصد به طور غیر مستقیم و صرفاً ساعات کار می شود. و آخر هفته ها 15 درصد از جمعیت توسط بخش دولتی سازماندهی شده است.

بیشتر بخوانید  آمار‌های جدید کرونا در ایران/ ۵۰۸ تن دیگر جان باختند

همچنین این طرح لطمات زیادی به حوزه گردشگری و بخش خصوصی فعال در این اقتصاد وارد می کند، زیرا منجر به تقویت بخش دولتی خدمات گردشگری و انحصار این صنعت به نفع دولت و خروج می شود. بخش خصوصی از این صنعت زیرا کارمندان دولت طبیعتا از مزایا و خدمات دولتی برای سفر استفاده خواهند کرد و برای اقامت و تفریح ​​به مراکز دولتی مراجعه خواهند کرد.

خطر تکرار تجربه تلخ مرخصی زایمان

یکی دیگر از ایرادات فنی که بر اصلاح این پیش نویس قانون تأثیر می گذارد، ابهام موجود در تبصره های 1 تا 4 در رابطه با تبصره 5 است. تبصره 5 به کاهش ساعات کار برای کلیه کارکنانی که قانون کار در مورد آنها اعمال می شود تاکید می کند که به موجب آن ساعات کار کاهش می یابد. 42 ساعت و 30 دقیقه در طول هفته در حالی که در بندهای دیگر قانون تعطیلی پنجشنبه فقط برای دستگاه های اجرایی کشور اعمال می شود و این مغایرت دارد با تبصره 5 و این ابهام و مغایرت منجر به ابهام برای غیر می شود. کارفرمایان دولتی در رابطه با کارکنان خود.

این دقیقا همان چیزی است که امکان تکرار مرخصی تلخ زایمان را فراهم کرد. قانون مرخصی 9 ماهه زایمان زنان تا سال 1400 با ابهامات زیادی همراه بود زیرا کارفرمایان بر اساس دیدگاه خود این قانون را تفسیر کردند که باعث سردرگمی بسیاری از ادارات شد و در سال 1400 با اصلاح این قانون ابهامات ایجاد شد. حذف و مرخصی 9 ماهه برای همه کارکنان در نظر گرفته شد.

و این در حالی است که به جز چند کشور توسعه نیافته، بقیه دنیا سال ها تعطیلات آخر هفته دو روزه را در تقویم کشور خود گنجانده اند و حتی در سه سال اخیر برخی کشورها مانند ژاپن، فنلاند، امارات و … . از این مرز گذشتند و سعی کردند. مرخصی های هفتگی سه روزه داشتند و به صورت دوره ای این طرح ها را در چند شرکت بزرگ خصوصی به صورت آزمایشی اجرا می کردند و پس از موفقیت این طرح، آن را سراسری کرده و به کل جامعه و حتی ادارات دولتی تعمیم دادند.


دیدگاهتان را بنویسید