مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

تعریف شخصیت و انواع آن

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


عوامل موثر در شکل گیری شخصیت

به عقیده روانشناسان، شکل گیری شخصیت افراد می تواند تحت تأثیر عوامل بسیاری از جمله: میراث، فرهنگ، شرایط تحصیلی و تجربیات محیط باشد. این سه مورد از موارد کلی و اصلی هستند که در شکل گیری شخصیت افراد موثر هستند.

عوامل ارثی و ژنتیکی

همه ما ممکن هستیم؛ بسیاری از خلق و خوی ما از خانواده ما به ارث رسیده است. پسندیدن؛ مشخصات ظاهری و ظاهری مانند قد و فرم بدن. حتی بسیاری از بیماری های ارثی هم درصدی از شخصیت ما را دارند. عوامل ارثی در برخی موارد نیز می تواند بر پیدایش برخی از اختلالات شخصیتی مانند: دوقطبی یا بدون مرز تأثیر بگذارد.

تجربیات شخصی و محیطی فرد

در طول زندگی ما ممکن است؛ ما بسیاری از رفتارهای خود را از تجربیات شخصی گرفته ایم. برای به دست آوردن آن تجربیات بخشی از این تجربیات را می توان از طریقه زندگی خانواده ما به دست آورد و بخشی از آنها را در دوستی و معاشرت با دیگران. بخشی از شخصیت ماست.

فرهنگ

میلیون ها نفر روی کره زمین با فرهنگ ها و پیشینه های مختلف زندگی می کنند. هر کشور به دلیل موفقیت جغرافیایی و تاریخی، فرهنگ منحصر به فرد خود را دارد. چه چیزی آنها را از سایر فرهنگ ها متمایز می کند. عاملی مانند فرهنگ تأثیر بسزایی در شکل گیری شخصیت و رفتار افراد دارد.

تیپ های شخصیتی بر اساس روانشناسی

در طول تاریخ روانشناسی، مطالعات زیادی در مورد شخصیت انسان انجام شده است. و هر روانشناس با توجه به دوره خود تئوری هایی ارائه کرد، امروزه انواع مختلفی از آزمون های شخصیتی شکل گرفته است. به ما کمک می کند؛ علاوه بر شناخت جنبه های مختلف شخصیت خود و حتی مقایسه با دیگران، می توانیم رشته تحصیلی و شغل مناسبی پیدا کنیم. و راه موفقیت در زندگی فردی و اجتماعی را بیابند.

بیشتر بخوانید  درمان بیماران مبتلا به اختلالات شخصیتی با طرحواره درمانی

تست های شخصیت

به عنوان مثال آزمون MBTI یکی از پرکاربردترین و پرطرفدارترین آزمون های سال های اخیر است. که در انتخاب رشته های تحصیلی و کاری و حتی استخدام افراد در سازمان ها و مراکز مختلف فواید زیادی دارد.این آزمون با شناسایی نقاط قوت و ضعف افراد با توجه به عملکرد روانشناختی افراد، هر کدام را در یک دسته قرار می دهد که شامل 16 تیپ شخصیتی است. . این 16 تیپ شخصیتی با توجه به چهار ویژگی اصلی طراحی شده اند که بر شخصیت افراد و جایگاه آنها در هر یک از این 16 تیپ شخصیتی تأثیر می گذارد، این 4 ویژگی عبارتند از: استدلال و ادراک، برون گرایی و درون گرایی، منطقی و عاطفی، شهودی و حسی.

از دیگر تست های شخصیتی معروف می توان به تست MMPI، تست Milon، تست کتل و تست دیسک، تست طرحواره (البته برای شناسایی طرحواره های ناسازگار طراحی شده است) اشاره کرد.

تیپ های شخصیتی بر اساس کهن الگوها یا کهن الگوهای اساطیری

این تست شخصیت توسط روانشناس و نظریه پرداز برجسته یونگ طراحی شده است. یونگ یکی از تأثیرگذارترین روانشناسان در زمینه مطالعه رفتار انسان به ویژه ضمیر ناخودآگاه و خواب بود. یونگ این آزمون را بر اساس جنسیت به دو دسته تقسیم کرد. هفت کهن الگو برای زنان و هشت کهن الگو برای مردان این کهن الگوها بر اساس اساطیر یونان و روم باستان طبقه بندی می شوند.

کهن الگوهای زنان عبارتند از:

شخصیت مادر، شخصیت لذت‌گرا، شخصیت درون‌گرا و معنوی، تیپ یا شخصیت دختر گمشده، تیپ و شخصیت همسر، شخصیت منطقی و منطقی

بیشتر بخوانید  ۲۰ کلید خوشبختی در زندگی مشترک

کهن الگوهای مردان عبارتند از:

شخصیت غالب، شخصیت تنها، شخصیت متعادل، سخنگو، شخصیت مرموز، شخصیت صنعتگر، شخصیت عاطفی، شخصیت عاطفی

انواع کاراکتر بر اساس رنگ

رنگ ها و انتخاب آنها اطلاعات زیادی در مورد شخصیت افراد به ما می دهد.روانشناسان بر اساس هر رنگ تیپ های شخصیتی را در نظر گرفته اند.

این رنگ ها عبارتند از:

سفید شخصیتی آرام و معصوم، خاکستری شخصیتی خردمند و با درایت، سیاه شخصیتی قدرتمند و مرموز، قرمز شخصیتی جسور و جنگجو، زرد مهربان و کمک کننده، نارنجی صمیمانه و وفادار است، آبی شخصیتی آرام، منظم و فداکار است. شخصیت .طبیعت دوستانه و کنجکاو


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *